Een aantal ongevallen waarbij Alexander Albon, Logan Sergeant en vijand Franco Colapinto betrokken waren, waren de focus van de Formule 1 periode 2024. Maar, teambaas James Vowles en Albon wijzen erop dat deze gebeurtenissen weinig tot geen impact hadden op de voorbereiding van het team op het nieuwe jaar. Vowles stelt dat de schade “een kleine hoeveelheid problemen” heeft veroorzaakt, maar de ontwikkeling van de nieuwe FW47 niet significant heeft beïnvloed. ” Je kunt niet meer dan twintig ongelukken ervaren in 24 stammen zonder ergens pijn te doen,” erkent de Brit. De beste manier om het samen te vatten is dat het geen structurele invloed heeft op de manier waarop we ons aanpassen, zeggen ze.
Geen effect op de groei van FW47
James Vowles, groepswerkgever Williams Racing
Foto door: Getty Images
Williams had een ongekend aantal botsingen in 2024, wat leidde tot aanzienlijke investeringen in reserveonderdelen voor de groep. Colapinto moest bijvoorbeeld de rest van de periode trekken met verouderde specificaties en verschillende onderdelen na zijn crash in Las Vegas. De schade was in de miljoenen, wat een ander probleem was binnen de begrotingsplafond.
Albon voerde echter aan dat de creatie van de auto geen impact had vóór 2025.” In werkelijkheid zou ik niet zeggen dat de ongelukken van vorig jaar een rol speelden in de ontwikkeling van de auto van dit jaar,” aldus de Thaise auto. Williams werd zevende in het 2024 bouwkampioenschap, en verwacht dat 2025 een overgang zal markeren van de belangrijke regelgeving wijzigingen van 2026. De groep wil zich klaarmaken voor de nieuwe technische regelgeving die dat seizoen zal starten en zich zorgvuldig concentreert op de lange termijn. Volgens Albon is de groep ook volledig gericht op de belangrijke veranderingen die in 2026 zullen plaatsvinden. ” We veranderden de auto aanzienlijk tussen 2023 en 2024 en dat eiste zijn tol. De auto is drastisch veranderd, volgens Albon, niet alleen in termen van het klaarmaken op tijd voor de lente test en het evenwicht.
Slag in het midden

Alex Albon, Williams FW47
Foto van: Williams
Hij ziet het komende seizoen als een kans om lessen op te halen uit eerdere trends en meer mentaal klaar te worden voor de toekomst. ” We hebben enkele fouten ontdekt en verbeterd. Deze keer gaat het over hoe we de 2023 en 2024 groepen toepassen. Gaan we uiteindelijk de goede kant op voor 2026? Hoewel Williams verwacht dat de FW47 een stap voorwaarts is, is Albon de doelstellingen aan het dempen. Een verhoogde auto vertaalt zich niet automatisch naar een hogere rang in burgerlijke natie, wat wreed is. ” Wat ik elk seizoen zie, vooral als het gaat om wetten, is dat elk team, en met name het team in het maatschappelijk middenveld, aanzienlijk toeneemt. Je denkt dat je een grote stap hebt gezet, en dat heb je gedaan, maar de andere teams hebben dat meestal, of nog beter.”
De eerste tekenen van het concurrentievermogen van de FW47 kunnen zijn tijdens de voorjaarstesten van Bahrein, die op 26 februari kunnen beginnen.
In dit artikel
Casperdekking
Formule 1
Carlos Sainz
Alexander Albon
Williams
Wees de eerste om e-mail updates over deze onderwerpen in real-time te ontvangen en meld je aan voor nieuwsbrieven.