Ondanks dat het stratencircuit in Saudi-Arabië goed bij zijn kwaliteiten past, heeft ook hier geen potten kunnen breken. De Aston Martin-coureur mag de race vanaf de dertiende positie aanvangen. “Dit is een van mijn favoriete circuits”, zo begint de tweevoudig wereldkampioen na wederom een teleurstellende zaterdag. “Zelfs in mijn tijd bij was ik erg snel in Jeddah.” De Spanjaard legt uit waarom P13 het maximaal haalbare was in het tweede deel van de kwalificatie en meent dat hij al zijn zachte banden had verbruikt om überhaupt door te stromen naar de top-vijftien. “Eenmaal in Q2 had ik enkel nog versleten banden. Het was naar mijn mening een goede ronde. Iedereen zal mij de schuld geven als ik een fout maak, dus dat was lastig.”
Hoewel Alonso tevreden is over zijn individuele prestatie, stemt het hem niet bepaald vreugdevol dat P13 het maximaal haalbare is voor Aston Martin. “Je moet voorbij de limiet gaan om wat potentieel uit de auto te halen”, concludeert hij. Amper twee jaar geleden stond de veteraan nog met regelmaat op het podium en streed hij bij tijd en wijle met om de pole-position. In 2024 had het team te maken met zogenaamde correlatieproblemen, waarbij de data die in simulaties werden gegenereerd niet overeenkwamen met de werkelijkheid. Met de overstap naar de nieuwe fabriek – inclusief een ultramoderne windtunnel – hoopte het team op meer succes, maar tot dusver heeft Alonso nog geen punt kunnen scoren.
Compleet kansloos is een puntenfinish in Saudi-Arabië niet. De coureur uit Oviedo meent na de kwalificatie echter een lastig weekend te hebben. “We hebben geen pace kunnen vinden. We hebben veel verschillende set-ups geprobeerd. Elke afstelling resulteerde in dezelfde uitkomst aan het einde van de ronde.” De Spanjaard sluit af door te zeggen dat de AMR25 iets vanuit de fabriek nodig heeft om de ban te breken. “Vanaf het circuit zit er geen verbetering meer in. Ik denk dat we op dit moment geen ideeën meer hebben.” De vraag is echter of er veel aandacht besteed gaat worden aan de huidige bolide, mede omdat Red Bull-aanwinst en topontwerper Adrian Newey zich volledig focust op de nieuwe reglementen, die in 2026 in werking treden. Aston Martin wil volgend jaar alle investeringen samenbrengen om het nieuwe Formule 1-tijdperk af te trappen als topfavoriet.
In dit artikel
Kelvin Arbman
Formule 1
Fernando Alonso
Aston Martin Racing
Wees als eerste op de hoogte en schrijf je in voor e-mail updates met realtime nieuws over deze onderwerpen
Schrijf je in voor nieuwsupdates