Alpine benadrukt: Doohan krijgt eerlijke kans, ondanks komst Colapinto

Alpine maakte vorig jaar bekend dat Jack Doohan als rookie naast Pierre Gasly zou gaan rijden in de Formule 1. De Australiër moest langs de zijlijn toekijken, maar door het vertrek van Esteban Ocon kreeg hij alsnog een kans in F1. Het is de vraag hoe lang dat F1-avontuur duurt, want Alpine heeft onlangs ook Franco Colapinto van Williams overgenomen. De Argentijnse coureur maakte indruk als vervanger van Logan Sargeant en is aangenomen als reservecoureur van Alpine. Het leek een gevalletje voorsorteren, want er gingen geruchten dat Alpine-adviseur Flavio Briatore niet zo gecharmeerd was van Doohan en veel meer zou zien in Colapinto. 

In de James Allen on F1-podcast benadrukt Alpine-teambaas Oliver Oakes echter dat het team Doohan – die in Abu Dhabi al zijn F1-debuut mocht maken – een eerlijke kans zal geven om zichzelf te bewijzen. “Wat de toetsenbordhelden over Jack hebben geschreven, was een klein beetje wreed”, zegt Oakes in de podcast. “Maar hij krijgt een eerlijke kans. Het is niet de intentie om [druk] op zijn schouders te leggen. Het is oprecht om het team opties te geven voor later. De F1 draait voor mij om de kleine marges. Er zijn een heleboel mensen die elk weekend afhankelijk zijn van een coureur en we moeten ervoor zorgen dat we de beste coureurs in de raceauto hebben, niet alleen nu, maar ook in de toekomst.”

Wat Colapinto Alpine dan te bieden heeft volgens Oakes? “Franco heeft een geweldige eerste indruk achtergelaten bij Williams. Het was duidelijk dat hij op het einde waarschijnlijk iets te veel probeerde”, doelt de Britse teambaas op de crashes van de Argentijn. “Het is moeilijk in te schatten in hoeverre de situatie daarin meespeelde. Hij had geen stoeltje en probeerde te veel indruk te maken. Maar de crux is dat hij een sterke indruk heeft gemaakt met de snelheid die hij liet zien. Het is voor ons als team om een geweldige line-up van twee jonge coureurs te hebben in de vorm van Paul [Aron, reservecoureur] en Franco, want het gaat niet alleen om 2025. 2026 en 2027 liggen om de hoek en het is moeilijk om in de Formule 1 te plannen wat er gaat gebeuren en welke coureurs je in de auto moet hebben. Voor ons houdt het iedereen eerlijk over hoe ze presteren en het biedt ons opties.”

Luister naar de nieuwste aflevering van de James Allen on F1-podcast via onderstaande knop of via je favoriete podcastapp. 

 

In dit artikel

Laurens Stade

Formule 1

Jack Doohan

Franco Colapinto

Alpine

Wees als eerste op de hoogte en schrijf je in voor e-mail updates met realtime nieuws over deze onderwerpen

Kenteken melden

Plaats een reactie