
De importtaken van BMW voor dit jaar omvatten die voor EV’s vervaardigd in China en die voor Amerikaanse voertuigen (staal, aluminium en voertuigen gemaakt in Mexico). Het bedrijf verwacht veel geld te verliezen als gevolg.
China, Europa en de VS voeren een handelsoorlog met verschillende belastingen. BMW voorspelt dat het zal ondergaan, en dit jaar zal het volgens prognoses minder dan 1 miljard euro ontvangen.
De VS is de grootste producent van BMW.
BMW is de grootste autoleverancier in de Verenigde Staten en produceert ongeveer de helft van alle in Duitsland gebouwde voertuigen. Vandaar dat de organisatie gevoelig is voor overdracht van belastingen en de onzekerheid die met hen gepaard gaat.
Het onvoorspelbare gedrag van president Trump
BMW zelf erkent dat dit onwaarschijnlijk is omdat de aanname van 1 miljard EUR minder inkomsten gebaseerd is op een volledig seizoen met hogere overdrachtspercentages. Natuurlijk steunt die twijfel ook niet.
Hij heeft een grappige manier van spelen vooral in de VS, waar ontwijkt straf als een verwend kind en trekt ze dus meteen terug. Hij heeft bijvoorbeeld eerder tarieven opgelegd aan Canada en Mexico de helft voordat hij ze omdraait of schorst.
De buitenlandse markt wordt steeds uitdagender.
BMW is een van de meest uitdagende en, net als andere Duitse bedrijven. Chinese consumenten schakelen extreem van Europese merken naar Chinese producten. BMW legt meer nadruk op Amerika, waar de toekomst onzeker is.
De winst van BMW daalde met een derde in 2024.
Financieel directeur Walter Mertl beweert dat” we nog meer voertuigen in de VS kunnen maken,” maar dat is niet betaalbaar. BMW verdiende 7.68 miljard dollar vorige maand. Dat is een seconde meer dan wat het was in 2023.
Heb je jezelf gecorrigeerd? Contacteer ons via e-mail. We zijn dankbaar.