Eind 2023 was al duidelijk dat het seizoen 2024 niet zo’n rustig jaar zou worden wat betreft bewegingen op de coureursmarkt. Voor het eerst in de geschiedenis verschenen begin 2024 immers dezelfde coureurs op de startgrid van Bahrein, die in december het jaar ervoor nog in Abu Dhabi raceten. Veel contracten waren na dat seizoen aan vernieuwing toe en coureurs zitten niet zozeer te wachten op een verlenging van één jaar. Dat levert immers veel meer druk op om te presteren en biedt weinig ruimte om echte toewijding te tonen, aangezien het immers na één jaar voorbij kan zijn. Dat is ook bijvoorbeeld waar langere tijd mee te maken had bij , waar hij elk jaar streed om een extra jaar.
Omdat veel teams in 2024 contractuele zaken moesten afhandelen, waren sommigen er ook al snel bij. Zo was voor het seizoen al de grootste transfer van allemaal bekend: zou na twaalf jaar Mercedes voor verruilen. Het was het startschot van een ongekend silly season, want dit betekende dat ook wist dat hij naar een andere werkgever moest zoeken. Sommige teams besloten daarop juist hun rijders een nieuw contract aan te bieden om te voorkomen dat zij eventueel naar een ander team zouden overstappen. Onder meer , , Oscar Piastri en bleven trouw aan hun werkgevers.
Die contracten waren in die gevallen ook meteen voor meerdere jaren. F1-teams wilden namelijk vooral continuïteit op weg naar het belangrijke seizoen 2026. Dan worden de nieuwe technische en motorische regels van kracht, wat betekent dat de ervaring van de huidige coureurs goud waard kan zijn. Veel coureurs liggen dan ook tot en met 2026 vast bij F1-teams. Slechts twee coureurs hebben op papier een langer vooruitzicht bij hun huidige werkgevers. Norris heeft namelijk een contract tot en met 2027 getekend bij terwijl nog altijd tot en met 2028 op het Red Bull-zitje kan rekenen.
De Red Bull-kwestie
Hoewel de coureursmarkt dit jaar dus op papier meer op slot lijkt te zitten dan in 2024 het geval was, zijn er nog altijd enkele interessante situaties. De voornaamste is Mercedes, waar George Russell en rookie Andrea Kimi Antonelli alleen voor dit seizoen over een contract beschikken. Het biedt Mercedes de optie om richting 2026 toch een andere weg in te slaan, mocht Antonelli toch nog iets te ruw te blijken. Het lijkt echter vooral ook de deur open te laten voor een eventuele komst van een concurrent, waarbij uiteraard de naam Verstappen snel zal vallen na alle geruchten van vorig jaar. Teambaas Toto Wolff was openlijk aan het flirten, maar wist ook dat Verstappen trouw zou blijven aan Red Bull en koos dus uiteindelijk voor Antonelli.
De naam Verstappen klonk onlangs ook nog dankzij geruchten dat Aston Martin bereid zou zijn om een astronomisch bedrag neer te tellen voor de diensten van de viervoudig kampioen. Het team zelf ontkende dit ten stelligste, al zal teameigenaar Lawrence Stroll zeker geen nee zeggen als hij de kans krijgt om de Nederlander te strikken. Voor Verstappen lijkt het allemaal echter een gok te zijn, want het seizoen 2026 moet uitwijzen of Red Bull haar huiswerk goed heeft gedaan of niet. Pas dan zou het ook interessanter worden voor hem om eventueel verder te kijken.
Foto door: Simon Galloway / Motorsport Images
Bij de andere topteams zijn de zaken wat vaster dan Mercedes. Ferrari kan in ieder geval tot en met 2026 op Lewis Hamilton en Charles Leclerc rekenen terwijl McLaren dus Norris en Piastri langer aan zich heeft weten te verbinden. Red Bull heeft Verstappen nog voor de lange termijn, maar ook daar is nog wel een vraagteken. Nieuwe teamgenoot Liam Lawson beschikt voor 2025 over een contract, maar weet ook dat hij zich moet bewijzen als hij er nog een jaar aan vast wil plakken.
Bij zusterteam zitten immers twee Red Bull-junioren die ook een kans willen krijgen bij het topteam, al is Yuki Tsunoda dan mogelijk niet zozeer de voornaamste kandidaat. Hij begint immers aan zijn vijfde seizoen bij wat in feite het opleidingsteam is van Red Bull, waardoor zijn toekomst binnen de Red Bull-familie überhaupt al een vraagteken lijkt. Isack Hadjar zal als rookie moeten leren in 2025 en heeft ook alleen voor dit jaar een contract, al zou verlenging logisch zijn in het geval dat de Fransman indruk maakt. Garanties zijn er echter niet, want men houdt bij Red Bull ook het talent Arvid Lindblad in de gaten. Hij debuteert dit jaar in de Formule 2 en er wordt veel verwacht van de 17-jarige Brit.
Verrassingen
Een ander team dat ook in de gaten gehouden zal worden met betrekking tot de coureursmarkt, is . Het Franse team heeft tot en met 2026 onder de gelederen, maar rookie Jack Doohan heeft alleen voor dit jaar een contract. Het is bovendien de vraag hoeveel van die 24 races de Australiër mag racen, want adviseur Flavio Briatore zou niet zo gecharmeerd zijn van Doohan. Geruchten dat Doohan na enkele races al plaats zou moeten maken werden alleen maar aangewakkerd door de aankondiging dat Alpine Franco Colapinto als reservecoureur heeft aangesteld. De Argentijn maakte indruk bij en zit dus voorlopig op de reservebank, maar is wel de eerste in de rij om Doohan bij tegenvallende prestaties te vervangen.

Foto door: Glenn Dunbar / Motorsport Images
Wat de situatie van de coureursmarkt wel interessanter kan maken, is het feit dat Cadillac in 2026 als elfde Formule 1-team ten tonele moet verschijnen. Het Amerikaanse team heeft alsnog groen licht gekregen van de FIA en Formula One Management, wat betekent dat er nog eens twee zitjes vrij komen. Het was voor de grondlegger van het team, de sindsdien teruggetreden Michael Andretti, altijd de droom om Amerikaans talent de kans te geven om er een echt Amerikaans team van te maken. De naam Colton Herta is vaak genoemd, al moet de Amerikaan nog wel genoeg superlicentiepunten zien te bemachtigen als Cadillac dat wil waarmaken. Bovendien toonde de IndyCar-coureur zich onlangs ongeduldig en leek hij al klaar te zijn met alle F1-verhalen. De 24-jarige Herta wil zich nu volledig op IndyCar richten, maar zou een voorname kandidaat zijn bij Cadillac.
Over het tweede Cadillac-zitje kan dan alleen maar gespeculeerd worden. Zo is onlangs de naam nog in verband gebracht, aangezien hij een bak aan ervaring en Mexicaans sponsorgeld met zich kan meenemen. Maar het team zou bijvoorbeeld ook een optie kunnen worden voor Tsunoda, mocht blijken dat hij tegen een muur aanloopt bij Red Bull en Honda hem geen plekje kan geven bij Aston Martin in 2026.
Op papier lijkt de coureursmarkt dit jaar niet zo open en verrassend te zijn als in 2024 het geval was. Teams bouwen nu op hun coureurs voor het seizoen 2026, maar dat jaar zou dan het volgende silly season kunnen opleveren. Zoals het er nu voor staat, lopen dan namelijk veel contracten af en dan is alles weer mogelijk én hebben de coureurs een beter beeld van hoe de teams onder de nieuwe regels presteren.
Overzicht: De contracten van F1-coureurs
In dit artikel
Laurens Stade
Formule 1
Wees als eerste op de hoogte en schrijf je in voor e-mail updates met realtime nieuws over deze onderwerpen
Schrijf je in voor nieuwsupdates