Aston Martin had na 2023 hoop dat het opnieuw sterk aan het seizoen 2024 kon beginnen. Het team was opnieuw in de top-vijf te vinden, maar dan onderaan die groep. Bovendien waren podiumplaatsen nu veel te hoog gegrepen voor het team uit Silverstone, dat in 2023 acht keer met Fernando Alonso op het podium te vinden was. De AMR24 was duidelijk geen vooruitgang en gedurende het seizoen werd de situatie alleen maar slechter voor Alonso en teamgenoot Lance Stroll.
Aston Martin wist uiteindelijk wel de vijfde plaats bij de constructeurs vast te houden, maar met minder dan de helft van het puntentotaal van 2023. Ook updates gedurende het seizoen mochten niet baten en teams als RB F1 en Haas F1 werden plots de grootste concurrenten. CEO Andy Cowell twijfelt niet aan de inzet binnen het team, maar weet ook dat de auto tegenvallend presteerde. “We hebben in 2024 absoluut het wereldkampioenschap voor meeste updates gewonnen, maar die updates leverden geen rondetijd op – en dat is juist wat iedereen in deze sector wil: rondetijden leveren”, zegt Cowell in een interview op de website van Aston Martin.
“Dat betekent niet wat we het elke keer bij het rechte eind moeten hebben”, vervolgt Cowell. “Ik heb statistieken gezien die aantonen dat in echte onderzoeks- en ontwikkelingsomgevingen een succespercentage van 20 procent hoog is. Als we een succespercentage van 20 procent kunnen halen, dan is dat goed, maar het verschil is dat dit moet gebeuren op de AMR Technology Campus en niet op het circuit. We moeten ervoor zorgen dat al onze tools en processen op de Technology Campus goed genoeg werken om ervoor te zorgen dat wanneer we een update naar het circuit brengen, we er minstens 90 procent zeker van zijn dat deze op het circuit zal werken en aan onze verwachtingen zal voldoen.”
Cowell erkent dat het ‘niet makkelijk’ is om dat te bereiken, maar benadrukt wel dat dit het uiteindelijke doel moet zijn. “We beschikken over zeer krachtige CFD-tools en de meest geavanceerde windtunnel in de sport, maar het zijn slechts simulaties. Er zal altijd een risico zijn dat gegevens niet helemaal overeenkomen met wat we op het circuit zien, maar onze simulaties kunnen ons een goed beeld geven en ik heb er vertrouwen in dat we op het punt kunnen komen dat we het 90 procent van de tijd bij het rechte eind hebben. Dat is het niveau waarop WK-winnende teams werken, dus dat moet minimaal ons doel zijn.”
In dit artikel
Laurens Stade
Formule 1
Fernando Alonso
Lance Stroll
Aston Martin Racing
Wees als eerste op de hoogte en schrijf je in voor e-mail updates met realtime nieuws over deze onderwerpen
Schrijf je in voor nieuwsupdates