In het eerste kwartaal van 2023 waren de omzetstijgingen hoger, door het wegwerken van openstaande orders en prijsstijgingen van onderdelen. De prijsstijgingen zijn nu niet meer zo hoog en de tekorten aan onderdelen zijn inmiddels weggewerkt. De prijzen van elektrische auto’s, ook die van elektrische occasions, gaan bovendien naar beneden. Dat de deelmarkt gespecialiseerde reparaties wel een hogere omzet heeft, heeft onder andere te maken met de veroudering van het wagenpark.
Auto- en motorbranche | 3,3 | 22,2 |
---|---|---|
Gespecialiseerde reparatiebedrijven | 10,6 | 12,0 |
Zwaardere bedrijfsautobranche | 5,7 | 19,2 |
Handel in en reparatie van personenauto’s | 3,8 | 21,7 |
Importeurs | 2,4 | 44,2 |
Handel in auto-onderdelen | 2,1 | 11,5 |
Handel en reparatie van motorfietsen | -10,1 | 11,1 |
Ondernemersvertrouwen een stuk minder negatief
Het ondernemersvertrouwen in de auto- en motorbranche was -3,7 in het begin van het tweede kwartaal van 2024. Aan het begin van het eerste kwartaal van 2024 was het ondernemersvertrouwen nog -21,5.
Vergeleken met andere branches hebben ondernemers in de auto- en motorbranche een iets positiever beeld. In het begin van het tweede kwartaal 2024 was het ondernemersvertrouwen over alle bedrijfstakken -6,0.
2019 | 1e kwartaal | -3,5 |
---|---|---|
2019 | 2e kwartaal | -2,3 |
2019 | 3e kwartaal | -12,1 |
2019 | 4e kwartaal | -13,4 |
2020 | 1e kwartaal | -6,3 |
2020 | 2e kwartaal | -59 |
2020 | 3e kwartaal | -27,3 |
2020 | 4e kwartaal | -25,1 |
2021 | 1e kwartaal | -29,7 |
2021 | 2e kwartaal | -9,4 |
2021 | 3e kwartaal | 11,8 |
2021 | 4e kwartaal | -1 |
2022 | 1e kwartaal | -9,6 |
2022 | 2e kwartaal | -13,4 |
2022 | 3e kwartaal | -11,9 |
2022 | 4e kwartaal | -18 |
2023 | 1e kwartaal | -11,8 |
2023 | 2e kwartaal | -0,9 |
2023 | 3e kwartaal | -10 |
2023 | 4e kwartaal | -14,8 |
2024 | 1e kwartaal | -21,5 |
2024 | 2e kwartaal | -3,7 |
Bron: CBS, EIB, KVK, MKB-Nederland, VNO-NCW |
Nog altijd een gespannen arbeidsmarkt
De arbeidsmarkt blijft ook bij de auto-en motorbranche gespannen. Nog steeds rond de 50 procent van de ondernemers zei aan het begin van tweede kwartaal van 2024 een tekort aan arbeidskrachten te hebben. Dit is ongeveer evenveel als een kwartaal eerder.
Het aantal vacatures is aanhoudend hoog. Aan het eind van het eerste kwartaal van 2024 waren er 8,6 duizend vacatures. Aan het einde van het vierde kwartaal van 2023 waren dit er 8,2 duizend.
2019 | 1e kwartaal | 4,8 |
---|---|---|
2019 | 2e kwartaal | 4,6 |
2019 | 3e kwartaal | 4,3 |
2019 | 4e kwartaal | 4,0 |
2020 | 1e kwartaal | 2,8 |
2020 | 2e kwartaal | 2,3 |
2020 | 3e kwartaal | 3,0 |
2020 | 4e kwartaal | 2,6 |
2021 | 1e kwartaal | 3,1 |
2021 | 2e kwartaal | 4,6 |
2021 | 3e kwartaal | 5,3 |
2021 | 4e kwartaal | 6,2 |
2022 | 1e kwartaal | 7,2 |
2022 | 2e kwartaal | 9,8 |
2022 | 3e kwartaal | 8,5 |
2022 | 4e kwartaal | 8,2 |
2023 | 1e kwartaal | 8,4 |
2023 | 2e kwartaal | 9,3 |
2023 | 3e kwartaal | 8,9 |
2023 | 4e kwartaal | 8,2 |
2024 | 1e kwartaal | 8,6 |