BOVAG EV Marktmonitor: Meer weggaande elektrische voertuigen… BOVAG: Laat Auto Koop Belasting BPM Definieer Cao-onderhandeling…

image

De elektrische aandrijving van auto’s (EV) vertegenwoordigde 31 procent van alle verkopen in 2024, tegenover 31 % in 2023. De tweedehands industrie groeide zelfs: 85.000 gebruikte EVS vond een nieuwe eigenaar, 25.000 meer dan in 2023. De BOVAG EV Market Monitor 2024 toont dit aan. Dit toont echter ook aan dat de behoefte van de consument afneemt. Dit verstikt de stroom van zaken en zet een druk op het verlangen naar een schip zonder uitstoot.

De bedrijfsindustrie, waar elektrische voertuigen steeg van 34 naar 53 procent in twee jaar, is goed voor de meerderheid van de stijging van de verkoop van elektrische informatie. In het afgelopen anderhalf jaar is het aandeel van EV in de verkoop van nieuws op de particuliere huishoudmarkt (koop + particuliere lease) gestaag gedaald van 32 naar 26 %. Bovendien daalde het aandeel van EV’s in de verkoop van privénieuws verder tot 23 % in februari 2025.

Private wacht.

Prijsverlagingen op nieuwe elektrische voertuigen lijken voordelig, maar ze verlagen de restwaarden en laten klanten onzeker en geduldig achter. Stijgende prijzen en een gebrek aan opties voor het opladen van woningen verhogen beide de terughoudendheid van mensen.

De tweedehands markt is van cruciaal belang voor de groei van elektrische voertuigen omdat 80 procent van de huishoudens alleen gebruikte auto’s één keer per jaar koopt. De persoonlijke vraag is echter ook traag. Batterijen zijn extreem veranderende aankoop aandelen enkele dagen voordat een eindgebruiker wordt ontdekt. In 2024 is het saldo van invoer en uitvoer zelfs omgedraaid: van een brutohandel van 9 000 auto-afleiders in 2023 tot een brutohandel van 6 000 in 2024. Nederland blijft echter de online koper van kleinere voertuigen in de A- en B-segmenten.

2026 Twijfel

De staat verwacht een extra toename van EVF’s in 2025 en 2026 maar het valt nog te bezien of dit haalbaar is. Eind 2024 was de ordersubsidie opgeschort en vanaf 2025 was een vaste basis in de BPM van de EV gestaag toegenomen en in 2026 was het inclusievoordeel voor bedrijfschauffeurs volledig verdwenen. Zonder stappen dreigt de geheime sector uiteen te vallen.
Om het verkeer van EV’s en de particuliere markt veilig te stellen, is een concurrerend en gezond overheidsbeleid nodig. Twijfel wordt voorkomen door een duidelijke, meerjarige uitfaseringsstrategie voor de jaren 2030 tot 2030. Bovendien moet het worden gehouden met de stroom van gloednieuwe elektrische voertuigen.

Geen extra BPM

Dus in ieder geval, er is geen verdere bpm aan de bovenkant van de ingestelde voet en een geleidelijke daling van de add-on korting, zonder grote aanpassingen. Bovendien willen we dat het taboe van de overheid over het kopen van subsidies verdwijnt. Een significant positief emotioneel effect wordt verwacht van deze subsidies voor individuen, die vrij laag zijn in de middelen van de staat.

Het moet betaalbaar zijn voor gezinnen naast de aankoop en het gebruik van elektrische voertuigen, onder meer door middel van massale schikking in de MRB en meer open ophaaltarieven op openbare laadstations. Tot slot moeten realistische drempels worden afgeschaft: Volgens Peter Niesink hebben consumenten behoefte aan duidelijkheid over laadapparatuur, netwerkcapaciteit en levensduur van de batterij.

Kenteken melden

Plaats een reactie