Waar de Hypercar-coureurs vorig jaar het 13,6 kilometer lange Circuit de la Sarthe met de LMGT3’s en LMP2’s moesten delen tijdens de Hyperpole, hoeft dat dit jaar niet meer. Nu zullen er eerst twee sessies van een halfuur zijn, waarbij de vijftien snelste Hypercars en twaalf snelste LMP2’s en LMGT3’s zich weer op de baan mogen melden. De Hyperpole-sessies worden vervolgens opgesplitst: de Hypercars krijgen de baan alleen terwijl de LMP2’s en LMGT3’s dan wel tegelijk de baan op gaan.
Het grootste voordeel voor de Hypercars-coureurs is dat er dus geen verkeer in de weg zou moeten zitten. Dat kon vorig jaar namelijk nog wel invloed hebben op het verloop van de Hyperpole. Kevin Estre en Neel Jani zeggen tegen Motorsport.com dat dit nieuwe format eerlijker is en bovendien voor meer spektakel zal zorgen. “In mijn optiek is dit beter omdat het eerlijker is. Dit maakt het minder tot een loterij”, oordeelt Estre, fabriekscoureur van Porsche. “In 2024 had ik, voor mijn laatste ronde, geen vrije lucht. En ik was zeker niet de enige. De performance van de Hypercars en LMP2’s liggen in de bochten zo dicht bij elkaar, dat je er niet simpelweg omheen kunt en dus een tiende verliest. Soms kan dat wel vijf tienden zijn omdat je vastzit in een aaneenschakeling van bochten. Als zij [organisator Automobile Club de l’Ouest] echt veel hype willen creëren rondom de kwalificatie en het behalen van de pole, dan moeten we alleen op de baan zijn om meer spektakel te creëren.”
Neel Jani, die in 2015 en 2016 op pole stond in de Porsche 919 Hybrid LMP1, sluit zich aan bij de woorden van Estre. “Omgaan met verkeer hoorde er vroeger bij, maar dat maakte het wel een beetje tot een loterij”, zegt Jani. “Vanuit veiligheidsperspectief is het ook beter omdat er altijd een verleiding was om grote risico’s te nemen in verkeer.” Het is volgens Jani ook belangrijk dat de Hypercars de baan voor zichzelf krijgen, aangezien er nu met de toevoeging van Aston Martin acht fabrikanten aan de start staan. “Baanpositie is nu een groter thema dan in het verleden omdat er zo veel auto’s zijn. Verder achteraan starten kan je in de openingsstints zo’n dertig tot veertig seconden kosten, al zorgen de safety car-regels van nu er natuurlijk ook voor dat je veel daarvan terug kunt krijgen.”
In dit artikel
Laurens Stade
Le Mans
WEC
Wees als eerste op de hoogte en schrijf je in voor e-mail updates met realtime nieuws over deze onderwerpen
Schrijf je in voor nieuwsupdates