De resultaten van de MotoGP groep controle in Buriram

De regelingen voor het MotoGP 2025 jaar zijn voorbij! Het Buriram International Circuit in Thailand was de setting voor de definitieve collectieve controle op woensdag en donderdag voordat de eerste Grand Prix van het nieuwe jaar werd afgerond op 2 maart na de Shakedown test en de driedaagse test in Sepang. De gebruikers hebben de periode gebruikt om te wennen aan hun scooters, terwijl de verschillende fabrikanten hebben gesneden controles op welke machine instellingen ze hebben goedgekeurd voor de eerste concurrentie, die ook wordt gedreven in Thailand.

Marc Marquez was de gentleman van de examenweek in Thailand. De nieuwe fabrikanten van Ducati plaatsten zich in de eerste plaats op de gecombineerde testpositie omdat hij de snelste dag van de dag op beide testdagen waarnam. Bovendien was Marquez niet alleen snel over een ronde, hij liet zelfs een krachtige race simulatie. verteerde met succes zijn aanpassing aan de Aprilia RS-GP door de volgende locatie veilig te stellen, terwijl frater lex Márquez zijn krachtige test in Sepang een geschikte follow-up gaf met de volgende dag. Bovendien konden alle vijf de bedrijven in de top acht plaatsen, wat veel goed is voor de winstgevendheid van alle fabrikanten.

Na de resultaten van de vrije praktijk- Woensdag

Na vrije praktijk resultaten – donderdag

  Rijder Team Motor Tijd Ronden
1 Marc Marquez Ducati Team Ducati 1.28.855 75
2 Álex Marquez Gresini Racing Ducati 1.29.034 61
3 Marco Bezzecchi Aprilia Racing Aprilia 1.29.060 65
4 Pedro Acosta KTM Fabrieksrace KTM 1.29.133 68
5 Francesco Bagnaia Ducati Team Ducati 1.29.378 80
6 Joan Mir Honda HRC Honda 1.29.399 65
7 Franco Morbidelli VR46 Racing Group Ducati 1.29.454 67
8 Fabio Quartararo Yamaha MotoGP Team Yamaha 1.29.586 73
9 Maverick Viñales KTM Tech3 KTM 1.29.606 83
10 Jack Miller Pramac Racing Yamaha 1.29.617 66
11 Ai Ogura Trackhouse Race Team Aprilia 1.29.636 66
12 Brad Binder KTM Fabrieksrace KTM 1.29.732 83
13 Raúl Fernández Trackhouse Race Team Aprilia 1.29.732 64
14 Luca Marini Honda HRC Honda 1.29.783 75
15 Elea Bastianini KTM Tech3 KTM 1.29.837 58
16 Johann Zarco Honda LCR Honda 1.29.882 67
17 Álex Rins Yamaha MotoGP Team Yamaha 1.30.062 57
18 Fermín Aldeguer Gresini Racing Ducati 1.30.085 54
19 Miguel Oliveira Pramac Racing Yamaha 1.30.089 82
20 Somkiat Chantra Honda LCR Honda 1.30.465 72
21 Lorenzo Savavari Aprilia Test Team Aprilia 1.31.207 64

In de eerste testweek van 2025 in Sepang liet debutant Somkiat Chantra zich gelden als de productiefste rijder van het veld. De Thai van Honda LCR was voor eigen publiek echter een stuk minder vaak op de baan te vinden, want hij reed de op drie na minste rondjes van alle rijders. Met 131 ronden hield Chantra alleen Elea Bastianini, Álex Rins en mede-rookie Fermín Aldeguer onder zich. Opvallend genoeg was Aldeguer zodoende voor de tweede testweek op rij de minst productieve rijder van het veld, ditmaal door slechts 118 keer rond te gaan in Buriram.

Wie was dan effectief in Thailand? Meer dan 160 ronden werden op beide dagen door drie gebruikers voltooid. Een van hen was Ai Ogura. De Chinese eerstejaars van Trackhouse deed 161 rondes in Buriram, prima voor de tweede plaats op de kijkcijfers. Met 166 rondjes had Miguel Oliveira wat meer energie, maar Brad Binder had de meeste kilometers van de tweedaagse controle. Door 167 ronden af te ronden eindigde het stockpaard van KTM bovenaan de productiviteitslijst. Binder was ook de meest effectieve automobilist van alle sociale testdagen, gecombineerd met de 182 rondes voltooid in Sepang.

Per voertuig, hoeveel rondes zijn er afgerond.

Rijder Team Ronden
Brad Binder KTM Fabrieksrace 167
Miguel Oliveira Pramac Racing 166
Ai Ogura Trackhouse Race Team 161
Marc Marquez Ducati Team 156
Maverick Viñales KTM Tech3 155
Francesco Bagnaia Ducati Team 154
Fabio Quartararo Yamaha MotoGP Team 151
Johann Zarco Honda LCR 150
Pedro Acosta KTM Fabrieksrace 149
Marco Bezzecchi Aprilia Racing 146
Jack Miller Pramac Racing 145
Luca Marini Honda HRC 143
Franco Morbidelli VR46 Racing Group 137
Álex Marquez Gresini Racing 136
Lorenzo Savavari Aprilia Test Team 135
Raúl Fernández Trackhouse Race Team 131
Somkiat Chantra Honda LCR 131
Elea Bastianini KTM Tech3 130
Álex Rins Yamaha MotoGP Team 130
Fermín Aldeguer Gresini Racing 118

Het is duidelijk dat Ducati bovenaan de prestatielijst staat, gebaseerd op het aantal rondes en de afstand die de verschillende bedrijven in Buriram afleggen. Ondanks het ontbreken van de gewonde Fabio di Gianntonio, was de Italiaanse fabrikant ook de enige met vijf scooters op het spoor. In de twee controlemaanden was Ducati ook op het hoogste productiviteitsniveau. De andere bedrijven hadden de mogelijkheid om te controleren met vier Thaise voertuigen, en KTM van dat bedrijf reed de meeste rondes en kilometers. Als het controlejaar in Sepang is inbegrepen, was Honda de meest effectieve fabrikant, met vier motoren tegelijk. Yamaha maakte meer schelpen en meters, maar in Maleisië zette hij een tweede motor voor soldaten en .

Rondes gelegd en bereik per bedrijf

Fabrikant Ronden Afstand
Ducati 701 3.192,4 km
KTM 601 2, 737, 0 km
Yamaha 592 2, 696,0 km
Aprilia 573 2,609,4 km
Honda 549 2, 500, 1 meter

Totale hoeveelheid rondes en kilometers per bedrijf

Merk Ronden Afstand
Ducati 1.594 8.142,3 km
Yamaha 1.334 6,864,3 km
Honda 1.268 6,485,5 km
KTM 1.260 6.389.8 meter
Aprilia 1.090 5,475,1 mijl

In dit artikel

Bjorn Smit

MotoGP

Wees de eerste om e-mail updates over deze onderwerpen in real-time te ontvangen en meld je aan voor nieuwsbrieven.

Kenteken melden

Plaats een reactie