
Het Indianapolis Motor Speedway Museum’s verstevigde Mercedes-Benz W 196 R Stromlinienwagen is verkocht. Hij kan dan verwijzen naar zichzelf als de eerste auto altijd.
Dat was in overeenstemming met de verwachtingen. Het was al bekend voor de veiling dat de gebruikte Grand Prix kan blijken te zijn een enorme som.
Legendarische Formule 1 voertuigen
In 1954 verscheen Mercedes-Benz tweede met de W 196 R Stromlinienwagen op de startlijn. Op dat moment waren Formule 1 auto’s beperkt tot 2,5 liter. Mercedes sloop 256 stroom in de meteorologische halte voor de acht-in-één motor. Uiteindelijk hebben de Duitsers deze productie verhoogd tot 290 pk.

De W 196 R werd tweede in maar liefst negen van de twaalf stammen waarin het voertuig meedeed, met racetradities als Juan Manuel Fangio en Stirling Moss achter het stuur. In beide decennia van racen met de W 196 R, 1954 en 1955, Mercedes voertuigen won het kampioenschap.
Bidding van de Mercedes-Benz W 196 R Stromlinienwagen
Een racevoertuigen met voor een lang verhaal wordt zelden verkocht op de veiling. Toen het Indianapolis Motor Speedway Museum, waaraan de Mercedes-Benz W 196 R werd geschonken in 1965, besloot om de auto te verkopen, was er veel aandacht.
Baht Sotheby hield de veiling laatste reis. De bieders begonnen met een verschroeiende 20 miljoen dollar, die snel steeg tot. 25 miljoen, 30 miljoen, 35 miljoen, 40 miljoen… Op een iets minder snelle snelheid ging het verder. Voor de magische bolide vochten drie biedingen het uit. De nagel klonk op 46,5 miljoen dollar.
Een seconde meest goedkope auto altijd
De uiteindelijke te betalen prijs was echter ook hoger: 51.155, 000 dollar. Whew! Het is de tweede duurste race auto eerder, en het is ook de duurste race auto altijd. Alleen de is duurder. Tot nu toe werd het afgerammeld voor een onthutsende 135 miljoen euro. Het Indianapolis Motor Speedway Museum financiert de set en reparatie met behulp van de opbrengst van deze W 196 R.
Heb je een fout opgemerkt? Mail ons. Daar zijn we blij om.