EV chauffeurs moeten onmiddellijk veel meer betalen aan de mensen die de schacht betalen.

In januari zijn de kosten van openbare wisselstroompools sterk gestegen. Vorige maand waren EV-chauffeurs gemiddeld 13 cent duurder van de publieke betalende mast, volgens onderzoek van start gaan bedrijf Tap Electric.

Op 217 verschillende locaties werden de heffingspercentages vergeleken. Er werd ook rekening gehouden met eventuele sancties voor laadpalletlevers.

De gemiddelde stijging is 13 procent. Deze verhoging is niet jaarlijks, maar in vergelijking met december 2024.

Bewoners van Deventer, Amsterdam, Dordrecht, Doetinchem en Arnhem zijn de klos. Sinds het begin van het jaar hebben de onderzoekers vastgesteld dat de laadkosten bij openbare laadstations in die steden met 15 tot 40 procent zijn gestegen. De gemiddelde kosten daalden slechts op enkele plaatsen.

Meer belasting voor laadpaalleveranciers

Voorheen hadden aanbieders van laadpaaldiensten een belastingvrijstelling, maar deze is begin dit jaar verstreken. Deze extra kosten worden doorberekend aan de consument.

Niet elke eigenaar van het laadstation heeft de mogelijkheid om deze belasting rechtstreeks te berekenen in zijn tarieven. In feite zijn de tarieven van sommige laadposten vastgesteld, wat kan leiden tot , soms zelfs in één straat.

Volgens Tap Electric-CEO Nico Spoelstraat, er is echter meer achter de plotselinge prijsstijging: Openbare laadstations maken lokale afspraken met gemeenten op verschillende tijdstippen, wat kan leiden tot verschillende prijsupdates. Bijgevolg hanteert dezelfde aanbieder af en toe verschillende tarieven binnen dezelfde stad of zelfs dezelfde straat, zoals bijvoorbeeld in Rotterdam.

EV rijden minder betaalbaar

Dit zal geen impact hebben op mensen die thuis laadpalen hebben. Het probleem is dat niet iedereen zijn eigen oprit heeft. Zij moeten zich baseren op de openbare heffingspool, waarvan de gemiddelde kosten de laatste jaren aanzienlijk zijn gestegen.

Voor EV fanatici, deze prijsverhoging is een bittere pil, vooral omdat het eerder werd gemeld dat elektrische rijden is nu duurder dan brandstof auto.

Stad Eind 2024 Kosten per kWh Begin 2025 Kosten per kWh Verschil
Zoetermeer €0,49 €0,40 -17.78%
Tilburg €0,45 €0,41 -8.37%
Almere €0,36 €0,38 6.39%
Breda €0,43 €0,46 6.02%
Amstelveen €0,44 €0,47 6.64%
Eindhoven €0,40 €0,44 9.02%
Haarlemmermeer €0,40 €0,44 11.77%
Rotterdam €0,32 €0,34 7.86%
Zaanstad €0,35 €0,39 10.47%
Haarlem €0,35 €0,39 11.48%
Amersfoort €0,50 €0,56 12.01%
Groningen €0,34 €0,38 12.04%
Utrecht €0,33 €0,37 12.90%
Delft €0,31 €0,35 14.77%
Arnhem €0,29 €0,34 15.83%
Den Haag €0,31 €0,36 18.05%
Leidschendam-Voorburg €0,28 €0,34 19.58%
Amsterdam €0,27 €0,34 24.89%
De kWh-kosten in deze tabel zijn afgerond op centen. Bron: Tap Electric.

Heb je een fout gezien? Mail ons. We zijn dankbaar.

Kenteken melden

Plaats een reactie