F1 2025: Wat verwacht Giedo van der Garde van de nieuwe garde?

We spreken als eerste met Giedo van der Garde, die onlangs op LinkedIn meedeelde dat hij een nieuw driejarig contract heeft getekend bij Viaplay. “Ik ben daar heel blij mee”, laat hij aan Motorsport.com weten. “Ik zit er inmiddels al een paar jaar en heb het daar erg naar mijn zin. We hebben in de afgelopen jaren iets moois opgebouwd. Natuurlijk blijf je er dan graag bij om samen verder te bouwen.”

Van der Garde gaf op LinkedIn ook aan dat hij zijn werk als Formule 1-analist dit jaar op een iets andere manier wil aanvliegen. “Ik wil het graag meer over de technische kant van de sport hebben en ook wat meer data laten zien. Daarnaast wil ik nog meer de rijderskant belichten en uitleggen hoe het er precies aan toegaat in de cockpit en achter de schermen bij een team.” Over rijders gesproken, op dit moment zijn er zes coureurs die voor hun eerste volledige seizoen staan in de koningsklasse van de autosport. Op verzoek van Motorsport.com gaat Van der Garde ze één voor één bij langs.

Jack Doohan

Foto door: Andrew Ferraro / Motorsport Images

Geboortedatum: 20 januari 2003
Nationaliteit: Australisch
Startnummer: 7

“Het seizoen is nog niet eens begonnen of hij staat al onder druk. Er wordt van alle kanten gezegd dat hij maar vijf races in zijn contract heeft staan. Daarnaast heeft het team Franco Colapinto onlangs ingelijfd als test- en reserverijder – een coureur die veel sponsors kan meenemen en een heel land achter zich heeft staan – en die staat natuurlijk te popelen om het zitje van Doohan over te nemen. Die dingen zullen Doohan geen lekker gevoel geven, zo vlak voor het begin van het seizoen.”

“Hij zal zich snel moeten bewijzen, maar heeft bijna een jaar niet geracet. Hij stond wel aan de start van de laatste race in Abu Dhabi. Maar daar zag je ook wel dat hij het niet makkelijk vond om ineens in te stappen. Je hebt toch wat ritme nodig. Daarbij heeft hij met Pierre Gasly een bijzonder sterke rijder naast zich die zich maar blijft ontwikkelen. Jack zal bij hem in de buurt moeten zien te komen, maar dat gaat niet eenvoudig worden. In de Formule 2 had hij soms een onwijs goede racepace, maar ging het te vaak met pieken en dalen. Er waren momenten waarop hij heel goed was en er waren momenten waarop het totaal niet ging. Dat moet eruit. Maar dat is wel lastig als je net een jaar langs de zijlijn hebt gestaan.”

Oliver Bearman

Oliver Bearman

Foto door: Simon Galloway / Motorsport Images

Geboortedatum: 8 mei 2005
Nationaliteit: Brits
Startnummer: 87

“Een heel groot talent en een jongen waar ik veel van verwacht. Vorig jaar ging het niet geweldig in de Formule 2, maar dat had te maken met dat het team de zaakjes niet goed voor elkaar had. En misschien dat hij met zijn hoofd al een beetje bij de Formule 1 was en daardoor iets minder focus had.”

“Bij zijn invalbeurten vorig jaar bij Ferrari en Haas was hij echter waanzinnig snel. In Saudi-Arabië viel hij vanaf de zaterdag in voor Carlos Sainz en reed hij aan het einde van de race bijna dezelfde rondetijden als Charles Leclerc. Dan ben je echt geen pannenkoek! En hoe hij het daarna bij Haas deed in zowel de kwalificaties als de races ten opzichte van Nico Hülkenberg, was ook indrukwekkend. In de Braziliaanse regen had hij het wat lastiger, maar dat is normaal. Een Formule 1-auto is nou eenmaal heel moeilijk te besturen op een natte baan. Daar heb je gewoon wat ervaring voor nodig.”

“Hij is in mijn ogen een ruwe diamant. En ik denk dat hij het goed gaat doen naast Esteban Ocon, die gezien zijn ervaring de kar natuurlijk zou moet trekken bij Haas. Ik verwacht dat hij wel een paar keer over de Fransman heen zal gaan, en op de andere momenten zal hij er heel dichtbij zitten.”

Gabriel Bortoleto (Sauber)

Gabriel Bortoleto

Gabriel Bortoleto

Foto door: Andy Hone / Motorsport Images

Geboortedatum: 14 oktober 2004
Nationaliteit: Braziliaans
Startnummer: 5

“Hij is voor mij nog een beetje een vraagteken. Twee jaar geleden won hij het Formule 3-kampioenschap en vorig jaar ging hij er met de titel in de Formule 2 vandoor, maar ik vind hem niet een heel erg opvallende coureur. Hij is niet iemand die met kop en schouders boven de rest uitsteekt of waarvan je bij jezelf denkt: ‘Wauw, die gast heeft iets.’ Maar snel is hij zeker, en een heel correcte kerel bovendien.”

“Wat in zijn voordeel kan werken, is dat het team waar hij zijn eerste seizoen in de Formule 1 zal rijden, nog in opbouw is. Ik denk dat dit hem de kans zal geven om gedurende het jaar progressie te maken. Ik denk dat dit ook een belangrijke reden voor hem en het managementbureau van Fernando Alonso waar hij bij zit, is geweest om bij Sauber te tekenen. Daarnaast krijgt hij met Nico Hülkenberg iemand naast zich rijden waar hij veel van kan leren. Ik ben benieuwd hoe Bortoleto het gaat doen. Zoals ik al zei, heeft hij zich de afgelopen twee jaar goed in de kijker gereden met zijn titels in de Formule 2 en Formule 3, maar aan de andere kant was het ook weer niet heel spectaculair wat hij liet zien. “

Andrea Kimi Antonelli

Andrea Kimi Antonelli

Foto door: Sam Bloxham / Motorsport Images

Geboortedatum: 25 augustus 2006
Nationaliteit: Italiaans
Startnummer: 12

“Een cool ventje. Ik ken hem al een tijd. Toen ik Thomas ten Brinke bijstond in de karting, was Antonelli in dezelfde klasse actief. Hij viel me in eerste instantie op door zijn aparte looks en coole naam, maar toen ik hem eenmaal in de kart zag rijden, bleek hij bloedsnel en steengoed in inhalen. Hij was waanzinnig sterk in de karting, wat bijzonder en mooi was om van dichtbij te zien. Toen hij de stap naar de autosport maakte, waren de verwachtingen hooggespannen, maar hij heeft zich zeker bewezen.”

“Ik denk dat hij het talent en de snelheid heeft om een grote te worden. Maar hij moet dan niet al te veel gekke dingen doen, zoals vorig jaar in Monza, toen hij al vroeg tijdens zijn eerste vrijdagtraining van de baan crashte, terwijl hij tijdens een privétest ook een keer zou zijn gecrasht. Hij is jong en wild, en Toto Wolff neemt wel een risico met hem. Maar hij heeft veel potentie, en zonder risico geen succes.”

Isack Hadjar

Isack Hadjar

Foto door: Red Bull Content Pool

Geboortedatum: 28 september 2005
Nationaliteit: Frans
Startnummer: 6

“Ook een jongen die ik tijdens mijn tijd met Ten Brinke ben tegengekomen. Dat was in de Formula Regional European Championship. Een klein mannetje met een dikke nek, zo herinner ik me hem. Hij is echt wel snel en had afgelopen jaar een goed seizoen in de F2, met vier gewonnen hoofdraces en een tweede plek in het kampioenschap. Maar elke keer wanneer hij in een F1-auto stapte, imponeerde hij niet echt. Ik kan daardoor nog niet veel zeggen over hoe hij het gaat doen. Dat Yuki Tsunoda dit jaar de nummer één zal zijn bij Racing Bulls, staat echter wel vast. Hadjar heeft wel wat hoor, maar het spat er niet vanaf. Hij is geen kanon, zoals Kimi Antonelli. Maar misschien verrast hij ons.”

Liam Lawson

Liam Lawson

Foto door: Sam Bloxham / Motorsport Images

Geboortedatum: 11 februari 2002
Nationaliteit: Nieuw-Zeelands
Startnummer: 30

“Hoewel hij aan de vooravond van zijn eerste volledige seizoen staat, is Liam natuurlijk geen rookie meer, met zijn elf Grand Prix-starts voor AlphaTauri/Racing Bulls. Liam is een heel leuke kerel en een groot talent. In elke klasse waarin hij aan de start kwam, was hij snel. En op de momenten dat hij een kans kreeg in de Formule 1, stond hij er. Hij pakt het snel op en is erg goed in bandenmanagement. Hij is ook heel steady. Hij doet geen rare dingen en maakt over het algemeen vrij weinig fouten.”

“Dit jaar zit hij naast de beste van de wereld. Liam zal zoveel mogelijk van Max moeten zien te leren. Ik ben heel benieuwd hoe dicht hij bij Max kan komen. Hoewel hij vorig jaar een paar keer bij Racing Bulls liet zien erg ambitieus te zijn, verwacht ik niet dat daar problemen van gaan komen. Liam weet maar al te goed dat hij bij Red Bull de tweede coureur is en dat het zijn taak is om zoveel mogelijk punten te scoren voor het team. Maar als Max de auto onverhoopt een keer met een technisch probleem naast de baan zet, mag hij laten zien dat hij ook races kan winnen. En hoe mooi zou het zijn als hij dicht in de buurt van Max kan komen? We weten echter dat dat heel lastig gaat worden, want Max is de beste.”

Stap voor stap

Rustig opbouwen is voor deze zes Formule 1-coureurs dus het devies. Van der Garde: “En dat is lastig, want je hebt als rijder weinig tijd om je voor te bereiden. Je hebt maar een paar dagen om te testen en daarna moet je er staan. Maar hoe moeilijk het ook is, je moet de rust bewaren. Als je in de eerste kwalificatie vier tienden achter je teamgenoot staat, zegt dat nog helemaal niets. Het voornaamste is dat je die race veel leert. Daarna kun je kijken of je er in de volgende kwalificatie drie tienden achter kan zitten en in de kwalificatie daar weer na anderhalve tiende. Dat is hoe je progressie maakt. Niet door in je eerste F1-kwalificatie proberen te laten zien dat jij het grootste talent bent dat de sport ooit gezien heeft, en vervolgens in de muur te eindigen. Het gaat erom dat je het stap voor stap opbouwt.”

Lees ook:

In dit artikel

Erwin Jaeggi

Formule 1

Giedo van der Garde

Jack Doohan

Liam Lawson

Isack Hadjar

Gabriel Bortoleto

Oliver Bearman

Andrea Kimi Antonelli

Red Bull Racing

Mercedes

Sauber

Racing Bulls

Wees als eerste op de hoogte en schrijf je in voor e-mail updates met realtime nieuws over deze onderwerpen

Kenteken melden

Plaats een reactie