F1-controletijd 2025: Waar, wanneer, kijken naar het leven, regels en meer

F1 wintertest 2025: Waar en wanneer?

Datum Circuit
Woensdag 26 februari Bahrain International Circuit
Donderdag 27 februari Bahrain International Circuit
Vrijdag 28 februari Bahrain International Circuit

De enige testsessie voorafgaand aan het nieuwe Formule 1-seizoen vindt plaats op woensdag 26, donderdag 27 en vrijdag 28 februari 2025. Deze wintertest wordt verreden op het Bahrain International Circuit. Dit is de enige testsessie van het seizoen, de eerstvolgende test staat pas na de seizoensfinale in Abu Dhabi gepland. Tijdens deze driedaagse test kunnen de coureurs en teams kennismaken met de nieuwe bolides, voordat op zondag 16 maart in Australië de eerste race van het seizoen plaatsvindt.

Tijden F1-test Bahrein 2025

Dag Tijden Nederlandse tijd (CET) Tijden lokale tijd (GMT +3)
Woensdag 26 februari 08.00u – 17.00u 10.00u – 19.00u
Donderdag 27 februari 08.00u – 17.00u 10.00u – 19.00u
Vrijdag 28 februari 08.00u – 17.00u 10.00u – 19.00u

De Formule 1-testdagen in Bahrein beginnen dagelijks om 08.00 uur Nederlandse tijd, dat is 10.00 uur lokale tijd. De testdagen eindigen om 17.00 uur Nederlandse tijd. In de middag ligt de actie een uur stil vanwege een lunchpauze. Daardoor hebben de teams per dag acht uur rijtijd.

Hoeveel dagen mogen F1-teams testen in 2025?

In 2025 zijn er vier officiële testdagen aangewezen: drie dagen voorafgaand aan het seizoen (26, 27 en 28 februari) en een testdag na de seizoensfinale (dinsdag 9 december). Tijdens het seizoen is het niet toegestaan om met de actuele auto’s testkilometers te maken. Wel hebben alle teams twee filmdagen ter beschikking. Hierop mag een beperkte hoeveelheid kilometers gemaakt worden voor promotionele doeleinden. 

Waar kan ik de F1-test in Bahrein kijken?

De Formule 1-wintertest wordt sinds enkele jaren volledig live uitgezonden door F1 TV Pro en Viaplay. Beide streamingdiensten zenden de actie drie dagen lang live uit, waardoor fans niets hoeven te missen van de gebeurtenissen op en rond het circuit. Als de actie even wat minder is, en tijdens de lunchpauze, volgen er analyses, interviews en achtergronden. Bij Viaplay zal er ook een korte voor- en nabeschouwing te zien zijn.

Liveblog F1-test Bahrein

Wil je de gehele wintertest op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen, maar heb je geen toegang tot F1 TV of Viaplay? ! Wij brengen de gehele dag door live tussenstanden, updates van onze F1-journalisten op het circuit, reacties, foto’s, analyses en meer. Daarnaast vind je op onze site ook reacties na de test, belangrijke ontwikkelingen en de dagelijkse F1-update met het laatste nieuws.

F1-test Bahrein: Wanneer rijdt Max Verstappen?

Het testprogramma van Red Bull Racing voor de testweek in Bahrein is nog niet formeel bevestigd. De verwachting is dat drievoudig wereldkampioen Max Verstappen net als de afgelopen twee jaar de eerste dag direct in actie komt. In 2023 en 2024 nam hij de gehele eerste testdag voor zijn rekening. De Nederlander zal anderhalve dag mogen rijden, net zoals zijn nieuwe teamgenoot Liam Lawson.

Hoe representatief zijn de tijden van de F1-test in Bahrein?

Formule 1-teams laten tijdens de wintertest niet het achterste van de tong zien, waardoor je moet oppassen voor scorebordjournalistiek. Er zijn veel factoren waarmee de teams kunnen spelen om een snelle of juist langzamere tijd neer te zetten. Denk bijvoorbeeld aan de hoeveelheid brandstof, de motorstand, de bandencompound, de afstelling en het moment op de dag waarop de tijd geklokt wordt. Al deze aspecten spelen een belangrijke rol. Daardoor is het lastig om op basis van de tijdenlijst conclusies te trekken over de pikorde. De eerste serieuze conclusies kunnen we pas na de kwalificatie voor de seizoensopener in Melbourne trekken.

Wat is sandbaggen?

Het begrip “sandbagging” is een veelbesproken fenomeen in de wereld van de Formule 1, vooral tijdens testdagen. Het verwijst naar het figuurlijk zand in de ogen strooien van de concurrentie, waarbij teams opzettelijk niet het volledige potentieel van hun auto laten zien, met als doel de concurrentie in het ongewisse te laten over hun werkelijke snelheid. De term, afkomstig uit het Engels, suggereert symbolisch het toevoegen van ‘zandzakken’ aan de auto, waardoor deze trager lijkt dan hij in werkelijkheid is.

Wat test een F1-team tijdens de wintertest?

Tijdens de testdagen in Bahrein werken teams volgens een zorgvuldig gepland testprogramma, waarbij betrouwbaarheid altijd vooropstaat. Het doel in de eerste fase is om zoveel mogelijk kilometers af te leggen en te controleren of alle systemen naar behoren functioneren. Dit helpt om onverwachte problemen op te sporen en aan te pakken. Pas in latere fasen verschuift de focus naar het zoeken naar snelheid en het verfijnen van de afstelling. Voor rookies of coureurs die in de winter zijn overgestapt naar een nieuw team, draait het vooral om het wennen aan de wagen, het nieuwe team en de engineers.

Het verzamelen van data speelt een cruciale rol in het testproces. Deze data wordt verzameld via een reeks sensoren die op de auto’s zijn aangebracht en met behulp van opvallende meetapparatuur, zoals de bekende ‘hekwerken’ rondom de bolides. De verzamelde gegevens worden zowel door de engineers op het circuit als door specialisten in de fabriek geanalyseerd. Tegelijkertijd delen de coureurs hun eerste indrukken over de wegligging en het rijgedrag van de nieuwe auto met het team, wat waardevolle inzichten oplevert voor verdere ontwikkeling.

Een ander veelgebruikt hulpmiddel tijdens de testdagen is flow-vis verf, een dunne vloeistof die tijdens het rijden door de rijwind over het bodywork wordt verspreid. Deze techniek, die staat voor ‘flow visualisation’, maakt de luchtstromingen rond de auto zichtbaar. Dit stelt teams in staat om ter plaatse snel te beoordelen of de aerodynamische onderdelen correct functioneren en of de luchtstroom efficiënt wordt geleid over de bolide.

Ferrari SF-23 achtervleugel met flow-vis verf

Waarom rijden de F1-teams maar met één auto tijdens de wintertest?

Formule 1-teams mogen vanwege kostenbesparing met slechts één auto rijden tijdens de collectieve tests. Het is erg duur om een auto te laten rijden, mede vanwege het grote aantal personeelsleden dat nodig is om de wagen goed te laten functioneren. Daarnaast willen de teams de periode voor de eerste race optimaal benutten. Hoe langer er in de fabriek doorgewerkt kan worden, hoe beter dat is. Bovendien kunnen kleinere teams dan alle aandacht steken in de ene auto die de baan op moet, waardoor er minder druk komt kijken om de tweede auto ook op tijd gereed te hebben.

Wat is een F1 filmdag?

Formule 1-teams mogen tweemaal per jaar een filmdag organiseren. Op zo’n dag mag er maximaal 200 kilometer afgelegd worden op speciale Pirelli-demobanden. De teams kunnen deze dagen gebruiken voor het maken van promotiemateriaal. Vaak wordt een van de filmdagen al voor de eerste wintertest gebruikt, zodat de eerste kinderziekten ontdekt kunnen worden en tijdig verholpen zijn. Veel teams maakten de afgelopen jaren gebruik van deze mogelijkheid.

In dit artikel

Casper Bekking

Formule 1

Wees als eerste op de hoogte en schrijf je in voor e-mail updates met realtime nieuws over deze onderwerpen

Kenteken melden

Plaats een reactie