F1 Tech: Dit onderscheidt zich van de eerste foto’s van de nieuwe Williams

Williams was het tweede establishment dat de auto liet zien voor het nieuwe seizoen na McLaren. De situatie in de Grove-groep verschilt natuurlijk sterk van de situatie in de producentenkampioen. James Vowles benadrukt dat Williams’ focus vooral ligt op 2026 en 2027, in tegenstelling tot McLaren teamdirecteur Andrea Stella zegt dat zijn bemanning belangrijke veranderingen had aangebracht, vooral het aerodynamische item van de auto. Er wordt gewerkt aan de modernisering van het Grove-systeem, waarmee Williams een stap vooruit hoopt te zetten onder de nieuwe regels.

Het maakt van de gepresenteerde FW47 een evolutie, maar één met enkele intrigerende veranderingen. Dat begint recht voor het voertuig. In tegenstelling tot McLaren, heeft Williams een gloednieuwe rugvleugel en een bijbehorende neusgat voor de dag ontwikkeld. Het nieuwe voertuig is een beetje scherper dan degene Williams reed met een meer brede en vlakke kop volgend jaar. De vleugel zelf heeft een pagina die geheel nieuw is, bevestigend dat het een ontwerp is dat loopt van het neusgat tot de eindplaat die eerder werd gezien. Ook deze veranderingen kunnen ons ook vertellen over de baan op de diensten. Bijzondere wijzigingen aan het hoofd en de val structuur benadrukken, zonder opoffering integriteit en de manier waarop Williams getest. Dit geldt ook voor voertuigen die onlangs zwaar hebben ervaren, zoals Vowles beweerde dat het niet van toepassing is op de FW47.

Push-rod eerder, maar vandaag weer in lijn met en Aston Martin

Williams hield een push-rod tijdens de voorwaartse diskwalificatie. Het is een van de weinige groepen die ook deze configuratie kiest. Dit seizoen zullen alle vier de onderste vier teams gebruik maken van een trekstang aan de voorkant, gedeeltelijk te wijten aan overschakelen naar een dergelijke dissel schorsing dit jaar. Zoals eerder vermeld, hebben beide rassen voor- en nadelen. Bij een trekstang zijn de onderdelen van de binnenvering lager in het voertuig, waardoor het zwaartepunt wordt verminderd. Aan de andere kant wordt een push-rod beschouwd als gemakkelijker te gebruiken en toegankelijker voor dynamieken. Bovendien, omdat beide variaties hebben unieke effecten op de terug luchtstroom, de keuze kan voldoen aan de vloer ingangen en zijpootjes. Wat betreft het begeleiden van die lucht, Williams plaatste de toewijding van de push-rod achter de eerste scharnier, net als vorig jaar.

Het behoud van een push-rod kan zelfs te maken hebben met wat Vowles eerder heeft gezegd: Het concentraat is 2026. Misschien heeft Williams niet het gevoel dat het nodig is om de hele voorvering te evalueren, vooral omdat voor een beslissing nauw verband houdt met het aerodynamische ontwerp van de auto. Als we kijken naar de kleinere rotsen van het raster, is de groep niet de enige. Heeft eerder verklaard dat de Ferrari houdt aan een push-rod en niet volgt.

De grootste verschuiving bij Williams is bij de achtervering. Daar schakelde de groep over van een trekstang naar een duwstang. Aan de achterkant wordt die push-rod gezien als populair in de Formule van morgen. 1. Meer ruimte is beschikbaar onderaan om de stroom en de ruimte voor de diffuser te maximaliseren door het verhogen van de torsieringen en de binnenvering componenten. Williams volgt Mercedes en Aston Martin, die deze verandering vorige maand maakten, door de beslissing te nemen om een pushrod te gebruiken. Deze keer kan de bemanning van en &nbsp volgen.

Tot slot, Williams toont zelfs aanpassingen aan de buitenkant ten opzichte van vorig jaar. In termen van kanalen en de dalende rekening aan de top, die enigszins verschilt van de 2024-Williams, de zijpootjes zijn zeer vergelijkbaar met wat we weten over Red Bull. Het zichtbare element van de Side Impact Structure (SSIS) is dit jaar licht verhoogd, wat vooral voor aerodynamische doeleinden gunstig lijkt. Het item onder de kap is vergelijkbaar met McLaren maar compacter, maar het ananas team is veel gevorderd. Hoewel er nog steeds een bepaald schouderdeel (boekbord ), de motor cover bij Williams lijkt aerodynamische effectiever dan de FW46 (met een langere haaienvin dit jaar).

Het probleem is dat Williams probeert om de 2024-autostrategie op vele manieren te verbeteren, en dat de nieuwe achtervleugel en de push-rod achtervering in het oog springen, maar dat de focus vooral ligt op 2026, zoals Vowles merkte.

Lees meer:
Carlos Sainz, Williams FW47

In dit artikel

Ronald Vording

Formule 1

Carlos Sainz

Alexander Albon

James Vowles

Williams

Registreer voor e-mail updates met het breken van informatie over deze onderwerpen en wees de eerste om te horen.

Kenteken melden

Plaats een reactie