F1-veertest 2025: De kernpunten voor Bahrein

Na de grootschalige presentatie van de Formule 1-auto’s voor 2025 in Londen, verplaatst de aandacht zich deze week naar iets veel belangrijkers: de wintertests in Bahrein. Zoals gebruikelijk bestaat de Formule 1-wintertest uit drie dagen, te beginnen op woensdag om 08.00 uur Nederlandse tijd. Het belangrijkste verschil ten opzichte van de afgelopen jaren is dat Bahrein voor het eerst sinds 2020 niet het toneel is van de seizoensopener. Na de test moeten de auto’s verscheept worden naar Melbourne, waar op 16 maart het F1-seizoen 2025 aftrapt. Een extra uitdaging voor de teams.

Hieronder de belangrijkste punten om in de gaten te houden tijdens de testdagen in de woestijn.

Alles over de test in Bahrein:

1. Red Bull hoopt grip op de RB21 te krijgen

Max Verstappen, Red Bull Racing RB20

Foto door: Sam Bloxham / Motorsport Images

Red Bull was vorig jaar oppermachtig tijdens de wintertest, waarbij het team op de eerste dag een enorme voorsprong had en zelfs afzag van kwalificatiesimulaties op de laatste testdag. Toch kwam dat deels doordat de concurrentie ondermaats presteerde. Met de informatie van nu waren er al vroegtijdige signalen dat de RB20 niet perfect was. ging meerdere keren buiten de baan door het nerveuze rijgedrag van de auto, terwijl te maken kreeg met betrouwbaarheidsproblemen die Red Bull het hele seizoen meer troffen dan andere topteams.

Deze winter heeft Red Bull hard gewerkt om het verbeterde rijgedrag van de RB20 verder door te ontwikkelen en tegelijkertijd de efficiëntie van de low-drag achtervleugels te verbeteren. Nu krijgt het team de kans om te zien of dat werk zijn vruchten heeft afgeworpen. Hoewel teams en coureurs vaak benadrukken dat het “maar testen” is, weten ze dankzij geavanceerde data-analyse precies hoe ze ervoor staan ten opzichte van hun concurrenten.

2. Kan de ‘vloek van Bahrein’ verbreken?

Lando Norris, McLaren MCL38 and Oscar Piastri, McLaren MCL38

Lando Norris, McLaren MCL38 en Oscar Piastri, McLaren MCL38

Foto door: Mark Sutton / Motorsport Images

Ondanks dat het Bahreinse staatsinvesteringsfonds eigenaar is van de McLaren Group, heeft het team het de afgelopen jaren zwaar gehad op het Sakhir International Circuit. In 2022 moest toenmalig McLaren-coureur de test missen door een coronabesmetting, terwijl kampte met fikse remproblemen. In 2023 legde het team de minste testkilometers van het hele veld af.

Ook 2024 verliep teleurstellend. Na de indrukwekkende mid-season comeback in 2023 hoopte McLaren opnieuw competitief te zijn, maar in Bahrein bleek toch een stap vooruit te hebben gezet. Daarnaast hadden kleine problemen, zoals vuil in het brandstofsysteem, invloed op de testsimulaties.

Of McLaren in 2025 beter presteert in de Grand Prix van Bahrein, wordt pas over zes weken duidelijk. Maar hoe de MCL39 zich gedraagt tijdens de testweek zal een eerste indicatie geven van de vorm van het team.

3. Hoe doen de rookies het?

Oliver Bearman, Reserve Driver, Ferrari and Haas F1 Team, Andrea Kimi Antonelli, Mercedes-AMG F1 Team, in the Paddock

Oliver Bearman, reservecoureur, Ferrari en Haas F1 Team, Andrea Kimi Antonelli, Mercedes-AMG F1 Team, in de paddock

Foto door: Sam Bagnall / Motorsport Images

Vorig jaar kende de Formule 1-grid opmerkelijk genoeg geen enkele rookie, maar dit seizoen is liefst dertig procent van de grid nieuw. Toch bevinden drie van de zes rookies zich in een aparte categorie. Liam Lawson, Oliver Bearman en Jack Doohan hebben respectievelijk elf, drie en een race gereden als invaller, maar hebben nog nooit een volledige F1-voorbereiding of wintertest meegemaakt.

Voor hen is het testen dus minder spannend dan voor de échte nieuwkomers: Gabriel Bortoleto, Isack Hadjar en Andrea Kimi Antonelli. Vooral Antonelli zal onder een vergrootglas liggen, aangezien hij bij de directe opvolger is van .

4. Hoe vergaat het Hamilton en Ferrari in de volle F1-schijnwerpers?

Lewis Hamilton, Ferrari

Lewis Hamilton, Ferrari

Foto door: Ferrari

Dat geldt ook voor Antonelli’s voorganger. Lewis Hamilton staat opnieuw aan de start van een nieuw F1-hoofdstuk, maar dit keer onder totaal andere omstandigheden. In 2007, voorafgaand aan zijn officiële debuut bij McLaren, reed hij bijna 8.000 testkilometers. In 2013, bij zijn overstap naar Mercedes, had hij twaalf testdagen. Dit keer krijgt hij slechts anderhalve dag om zich volledig te acclimatiseren aan de SF-25.

Zijn eerste meters in Fiorano werden bovendien gereden op Pirelli-demobanden, en mocht er slechts een handvol ronden worden afgelegd. De wintertest in Bahrein is dus zijn eerste echte kans om te zien hoe Ferrari functioneert en hoe hij zich aanpast aan de nieuwe auto. De samenwerking tussen Hamilton en Ferrari is dé grote verhaallijn van de winter, en een sterke of tegenvallende testweek kan meteen de toon zetten voor het seizoen.

5. Verrassende technische innovaties?

Lewis Hamilton, Mercedes F1 W11

Lewis Hamilton, Mercedes F1 W11

Foto door: Mark Sutton / Motorsport Images

Teams moeten dit seizoen een balans vinden tussen het ontwikkelen van hun 2025-auto en het prepareren van hun eerste bolide onder het nieuwe reglement van 2026. Middenmoters zullen waarschijnlijk in de eerste races maximaal inzetten op de 2025-auto, voordat ze de focus volledig verschuiven naar volgend jaar. Dit betekent dat veel teams tijdens de wintertest al met nieuwe onderdelen zullen verschijnen.

Er is een precedent uit de recente F1-geschiedenis dat relevant kan zijn. Hoewel de huidige auto’s een evolutie zijn van de wagens uit 2024, was dat in 2020 ook het geval ten opzichte van 2019. Toch wist Mercedes destijds te verrassen met het Dual Axis Steering-systeem (DAS). Een technologische vondst van die omvang zou opnieuw een schokgolf veroorzaken, al lijkt de kans op zo’n innovatie klein. Toch is het de moeite waard om onboard-beelden en topsnelheden nauwlettend te volgen, met name in het kader van de flexibele vleugels.

De FIA zal zich pas vanaf de Grand Prix van Spanje 2025 nadrukkelijker richten op dit thema, waardoor de wintertest een interessante observatieperiode kan worden.

6. Waarom deze test extra belangrijk is

All drivers and cars

Alle coureurs en auto’s

Foto: Getty Images

Zoals elk jaar zullen de nieuwe F1-auto’s gezamenlijk op de grid staan voor promotionele opnames van onder andere Drive to Survive. Daarna is het tijd voor het echte werk. De teams zullen hun wagens vervolgens voorzien van aerodynamische meetapparatuur om belangrijke gegevens te verzamelen. Dit jaar is het testen nog belangrijker dan normaal, omdat de auto’s niet in Bahrein blijven voor de eerste race.

Dat betekent dat teams zoveel mogelijk ronden moeten afwerken om zo snel mogelijk data te verzamelen. Vervolgens moeten ze eventuele aanpassingen nog voor de seizoensopener in Melbourne doorvoeren. Ook het introduceren van nieuwe onderdelen is logistiek gezien een stuk ingewikkelder, aangezien de componenten eerst de halve wereld over moeten reizen voordat ze in Australië arriveren. We zullen vermoedelijk meer nieuwe componenten zien in Bahrein dan de afgelopen jaren het geval was. Zoals Laurent Mekies, teambaas van , het verwoordde tijdens F1 75 Live in Londen: “Het is iets lastiger dan normaal, omdat je niet meteen na de test op dezelfde baan racet.”

Voor fans betekent dat waarschijnlijk meer actie dan vorig jaar – en een eerste echte indicatie van de krachtsverhoudingen voor 2025.

In dit artikel

Casper Bekking

Formule 1

Wees als eerste op de hoogte en schrijf je in voor e-mail updates met realtime nieuws over deze onderwerpen

Kenteken melden

Plaats een reactie