F1 wereldkampioen op Ferrari: Hoe kwam hun primaire ras?

Bijna elke bestuurder wil wereldkampioen worden met Ferrari. Slechts weinigen slagen erin die visie te bereiken. In 2025 hoopt Lewis Hamilton dat te veranderen.

Hamilton’s overgang van naar Ferrari is een van de grootste gebeurtenissen in de Formule 1 verhaal: De meest effectieve piloot, met zeven wereldkampioenschappen, sluit zich aan bij het meest effectieve team, dat vijftien rijtitels en zestien bouwtitels heeft gewonnen. De Brit is niet de eerste wereldkampioen die de overstap naar Maranello maakt. Voor hem probeerden andere krijgers hun geluk in paars, met wisselend succes. Dit artikel belicht de tweede raceweekends van wereldleiders die op zoek waren naar een nieuw onderwerp in Ferrari en of ze erin geslaagd waren.

1956: Fangio wint in geleende voertuigen en moet details onthullen

Foto door: Motorsport Images

Juan Manuel Fangio, de dominante factor in de eerste Formule 1 generatie, overgestapt op Ferrari in 1956. Op dat moment heeft hij al wereldtitels gewonnen in 1951 (Alfa Romeo), 1954 (Maserati en Mercedes) en 1955 ( Mercedes).

De tweede wedstrijd van het jaar 1956 vindt plaats in Argentinië, maar gaat niet zoals gepland. Een defecte brandstofpomp veroorzaakt problemen bij Fangio, waarna hij Luigi Musso’s Ferrari overneemt in rond 30. Iets heel frequents dan. Op de top van het gebied ontstaat het essentiële conflict in de follow-up van de beschaving: Fangio’s partner Eugenio Castellotti krijgt een motor probleem, de Maserati van Carlos Menditeguy faalt en Stirling Moss krijgt motorproblemen. Gewoon Jean Behra in zijn Maserati blijft een serieuze kandidaat. Fangio neemt hem mee en wint de race.

Toen Fangio het voertuig deelde met Musso, splitsten ze de details voor succes. Kudos naar een extra punt voor de snelste grote, Fangio vertrekt Argentinië als toernooi leider. In 1957 verhuisde hij naar Maserati om zijn vijfde en laatste titel te krijgen.

1990: Prost verlies op Ferrari comeback

Alain Prost, Ferrari 641

Foto door: Sutton Images

Het conflict met Ayrton Senna bij heeft diepe borden achtergelaten bij Alain Prost. Na zijn wereldkampioenschap in 1989 is hij op zoek naar een nieuw nummer bij Ferrari. Tijdens de seizoensopener in Phoenix kwalificeerde Prost zich als achtste in vochtige omstandigheden, terwijl partner Nigel Mansell niet verder komt dan het zeventiende startpunt. Maar, Prost is ook niet effectief.

Volgens motorproblemen valt de naam verdediger terug naar de zevende plaats aan het begin. Hij vecht terug naar de derde locatie, maar op vierkant 21 gaat zijn motor helemaal. Prost staat samen snel op en wint de tweede race in Brazilië. Nog eens vier overwinningen houden hem in de naam oorlog met Senna, maar een twijfelachtige strijd in Japan maakt een einde aan zijn laatste dromen. Na een teleurstellend jaar 1991 werd hij ontslagen door Ferrari na het vergelijken van zijn auto met een voertuig.

1996: Schumacher onder in gevecht met Irvine

Michael Schumacher, Ferrari F310, Eddie Irvine, Ferrari F310

Foto door: Motorsport Images

Tweevoudig wereldkampioen verlaat Benetton om te opereren in Ferrari. Hij heeft te maken met de nieuwe V10 motor van de F310 en met partner . Bij de Melbourne-tijdopener verliest Irvine Schumacher in de certificering en begint daarna, met Schumacher vijfde. De Duitser start de race stevig, maar worstelt meteen met remproblemen en moet eindelijk opgeven. Irvine voordelen en resultaten Ferrari’s tweede fase 1996.

Terwijl Irvine slechts drie punten in die tijd, Schumacher wint in Barcelona, Spa en Monza en eindigt tweede in het toernooi. Echter, Ferrari’s gloriedagen moeten nog komen: Tussen 2000 en 2004 won Schumacher vijf opeenvolgende wereldtitels.

2007: Kimi doet het!

Winnaar Kimi Raikkonen, Ferrari F2007

Foto door: Sutton Images

Na het afscheid van Schumacher wordt gepresenteerd als de nieuwe Ferrari ster. Zijn debuut in Australië is indrukwekkend: Hij neemt pole-position en wint de race met overtuiging. De Fin leidt de race vanaf het begin en domineert. Hij wint op 7,2 seconden voor en 11,4 seconden voor Lewis Hamilton.

Wat niemand op dat moment weet: deze etappe weerspiegelt het laatste Wereldkampioenschap eind 2007. Raikkonen wint niet alleen zijn eerste race voor Ferrari, maar ook het wereldkampioenschap, met slechts één punt voor Hamilton en Alonso. Het blijft zijn enige Formule 1-titel.

2010: Het ongeluk van Vettel is Alonso’s geluk

Race winner Fernando Alonso, Ferrari F10

Foto door: Steven Tee / Motorsport Images

Fernando Alonso maakte de overstap naar Ferrari in 2010. Tijdens zijn debuut in Bahrein kwalificeerde hij zich achter teamgenoot . In de wedstrijd rijdt Alonso lange tijd op de tweede plaats, totdat leider motorpech krijgt. Alonso neemt zijn kans, passeert de stotende Red Bull en wint de race op 16,1 seconden voor Massa.

Op de seizoensfinale in Abu Dhabi lijkt Alonso op weg te zijn naar de titel, maar hij blijft achter en eindigt als zevende. Vettel wint de race en de titel. Alonso’s teleurstelling na de finish zal een iconische weerspiegeling zijn van zijn jaren zonder wereldtitel bij Ferrari.

2015: Vettel start sterk

Podium: Thomas Weber, bestuurslid Daimler AG, tweede Nico Rosberg, Mercedes AMG F1, winnaar Lewis Ha

Foto door: Sutton Images

Na een teleurstellende 2014 Sebastian Vettel zoekt zijn redding bij Ferrari. In zijn eerste kwalificatie verslaat hij teamgenoot Raikkonen en begint als vierde. Vettel heeft geen kans tegen het dominante Mercedes duo Hamilton en Rosberg, maar hij passeert Felipe Massa in de tijdens de pitstops en eindigt als derde.

Zijn eerste Ferrari overwinning is al in de tweede race, in Maleisië. Met nog twee overwinningen bevestigt hij zijn rol als hoofdman, maar een titel blijft uit.

Lewis Hamilton, Ferrari SF-25

Foto van: Ferrari

Dit overzicht laat zien dat er een groot verschil is in de debuutwedstrijden voor Ferrari. Sommigen, zoals Raikkonen en Alonso, winnen onmiddellijk. Anderen hebben tijd nodig, zoals Schumacher en Vettel. En voor sommigen, zoals Prost, is hun eerste race een voorbode van nog grotere teleurstellingen.

Nu Lewis Hamilton in 2025 zijn Ferrari avontuur begint, blijft de vraag: zal zijn debuut een voorbode zijn van toekomstig succes?

In dit artikel

Casperdekking

Formule 1

Ferrari

Wees de eerste om te weten en te registreren voor e-mail updates met real-time nieuws over deze onderwerpen

Kenteken melden

Plaats een reactie