De Franse aerodynamicus Franck Sanchez komt over van Sauber en gaat bij Ferrari werken onder leiding van ingenieur Diego Tondi. Sanchez werkte de afgelopen drie jaar als hoofd aerodynamicus bij Sauber en stond in hoog aanzien bij zijn collega’s. Daarvoor werkte Sanchez ook al in de Formule 1. Hij begon in 2002 aan een lange periode op de aerodynamische afdeling van het F1-team van Toyota. Toen de Japanse fabrikant zich uit de Formule 1 terugtrok, ging Sanchez een jaar bij Marussia F1 aan de slag. Na deze korte uitstap maakte Sanchez de overstap naar Toro Rosso, het zusterteam van Red Bull Racing, waar hij negen jaar actief was. In 2021 maakte Sanchez de overstap naar Sauber, waar hij een managementfunctie kreeg.
Voor Ferrari komt de overstap van Sanchez op een cruciaal moment. Het team uit Maranello zal net als alle andere negen – met Cadillac erbij tien – F1-teams alle ogen richten op 2026. Dit is immers het laatste jaar van de huidige reglementen en het seizoen 2026 biedt door de nieuwe regels kansen om een grote slag te slaan, terwijl de teams de afgelopen jaren alsmaar naar elkaar toe zijn gekropen. Bij Ferrari hoopt men dan ook dat er met deze versterkingen op de technische afdeling voor het eerst sinds 2008 weer een titel gewonnen kan worden. Dat moet dan gebeuren met Charles Leclerc en de van Mercedes overgekomen Lewis Hamilton.
Ferrari nam vorig jaar al enkele nieuwe kopstukken aan om ervoor te zorgen dat de jacht op de titels succesvol zal zijn. Zo wist teambaas Frédéric Vasseur Loïc Serra en Jérôme d’Ambrosio van Mercedes los te weken. Zij zijn sinds oktober werkzaam in Italië. Serra is het nieuwe hoofd chassis performance engineering, terwijl D’Ambrosio plaatsvervangend teambaas en topman van de Ferrari Driver Academy is.
In dit artikel
Laurens Stade
Formule 1
Ferrari
Wees als eerste op de hoogte en schrijf je in voor e-mail updates met realtime nieuws over deze onderwerpen
Schrijf je in voor nieuwsupdates