Vorige week vond er nog een Testing of Previous Cars (TPC) plaats met , , en Dino Beganovic. De SF-23, de F1-bolide van de 2023, werd vervolgens afgestoft om de individuen te laten wennen aan de auto en de processen. Het was een cruciale test voor Hamilton omdat hij twaalf jaar bij heeft doorgebracht en nu lid is van een totaal andere groep. Zijn evaluatie eindigde echter snel als gevolg van een botsing op zijn beurt 12, waardoor teamgenoot Leclerc niet kon deelnemen.  ,
Een week later keert terug naar Barcelona, maar niet voor een TPC. Omdat Pirelli heeft samengewerkt met en wielleverancier Pirelli om een rubbertest uit te voeren met de nieuwe banden voor 2026, zullen ze deze keer testen op het Circuit de Barcelona-Catalunya. Aangezien dit een check is voor het seizoen 2026, moet het team ook hun auto’s aanpassen om dichter bij die wetten te komen. Op deze manier kan Pirelli betrouwbare gegevens verzamelen om wielen te creëren voor het seizoen 2020.  ,
Dit betekent ook dat Ferrari de SF-24, het voertuig van het jaar, zal gebruiken in de wieltest. Dat gebeurt niet met de SF-24 in die hoedanigheid, maar als een zogenaamde ponywagen’. Dit zijn in feite auto’s die   zijn, aangepast om volledig te kunnen analyseren. Deze worden vaak aangepast om toekomstige veranderingen na te bootsen, zelfs in dit geval. Om aan de smallere wielen te voldoen, moest Ferrari de voor- en achterkant diskwalificatie veranderen. In tegenstelling, gebaseerd op de 2026 richtlijnen, het aangepast het vliegtuig zodat de auto genereert ten minste 20 procent minder aero gewicht.  ,
Regels
Hamilton en Leclerc kunnen op 4 en 5 februari terugkeren naar McLaren, samen met en Oscar Piastri. Pirelli brengt eindelijk bandentests mee die gedaan kunnen worden, maar de teams en chauffeurs kunnen misschien niet vertellen wat ze precies doen. McLaren testte Paul Ricard al met een aangepaste MCL60 volgende week. Op die lus werden de regenwielen getest voor 2026.
Er zijn enkele richtlijnen opgesteld voor de zogenaamde Testing of Mule Cars (TMC) van dit jaar, om te voorkomen dat teams voor 2026 volledig werken met onderdelen. Teams kunnen gewoon naar een lus gaan die deel uitmaakt van de F1-tijd om een oneerlijk voordeel te vermijden omdat er dit jaar maximaal tien checkdagen zijn voor zo’n TMC. Bovendien mogen de testonderdelen voor deze TMC tijdens een wedstrijd niet op het voertuig worden geplaatst.  ,
In dit artikel
Laurens Stade
Formule 1
Lewis Hamilton
Charles Leclerc
Ferrari
Wees de eerste om e-mail updates over deze onderwerpen in real-time te ontvangen en meld je aan voor nieuwsbrieven.