In september kondigde de FIA aan dat het een nieuwe officialsafdeling zou oprichten om het bestuursorgaan te helpen bij het opleiden van officials voor alle autosportactiviteiten die onder de FIA vallen. De afdeling wordt geleid door de ervaren Italiaanse steward Matteo Perini, die tot sport officials manager is benoemd. Het is de bedoeling dat deze afdeling de volgende generatie officials zal opleiden zodat de FIA in de toekomst beroep kan doen op een grotere groep mensen. De FIA erkent namelijk dat het niet zoveel racestewards, racedirecteuren en andere officials opleidt als gehoopt.
Volgens FIA’s directeur van de eenzitters, Nikolas Tombazis, zal deze opleiding voor een ‘professioneler’ bestuursorgaan zorgen, waardoor het minder afhankelijk hoeft te zijn van vrijwilligers. Met meer fulltime-stewards of zelfs parttime-stewards tot haar beschikking, zou de FIA bovendien in staat moeten zijn om beslissingen beter te analyseren en evalueren. “Het wordt waarschijnlijk een beetje oneerlijk om erop te vertrouwen dat mensen het uit goede wil doen, en dat is wat nu het geval is”, zegt Tombazis tegen Motorsport.com. “We willen naar een professioneler bestuursorgaan toewerken in de toekomst. Dat is niet om vrijwilligers uit te sluiten, maar het is om een orgaan te hebben dat de maandagochtend na een race kan besteden aan het analyseren van elke beslissing, om er zeker van te zijn dat het op de juiste manier tot stand is gekomen, om te kijken wat er verbeterd kan worden, enzovoort.”
“Dat zal worden gecombineerd met een krachtiger remote centre, waar meer toezicht zal worden gehouden op allerlei overtredingen, en dat alles zal aan elkaar worden gekoppeld”, voegt Tombazis toe. “Dat is het algemene doel. Uiteindelijk zal [de officialsafdeling] een bredere pool van mensen beschikbaar maken en ervoor zorgen dat ze meer tijd hebben om alles te analyseren. Voor alle duidelijkheid, dat is zonder iets af te doen aan de groep die we nu hebben, die zeer ervaren is en al twintig jaar in dienst is.”
Consistentie in beslissingen
De ingrepen volgen na jaren waarin door F1-teams veel geklaagd werd over de consistentie in de beslissingen van de stewards. Ook nam FIA-president Mohammed Ben Sulayem enkele impopulaire besluiten. Zo wees hij steward Tim Mayer de deur na onenigheid over hoe de Amerikaan was omgegaan met de baaninvasie door fans op het Circuit of the Americas. Vervolgens werd F1-wedstrijdleider Niels Wittich kort voor de GP van Las Vegas de laan uitgestuurd en vervangen door Rui Marquez, die deze functie al vervulde in F2 en F3. Zijn verwachte vervanger aldaar, de Singaporese official Janette Tan, werd echter ook ontslagen.
Ondanks de kritiek en de vele personele wijzigingen tonen analyses aan dat de beslissingen van de stewards over het algemeen consistenter zijn dan wordt beweerd, zegt Tombazis. Toch moet de FIA het aantal officials in haar pool verhogen om een constante aanvoer van de volgende generatie officials te garanderen. “Er is al een high-performance stewardsprogramma en een racedirecteurprogramma, dat al een paar jaar loopt”, verklaart de FIA-topman. “En er zijn ongeveer dertig mensen uit verschillende regio’s geselecteerd door nationale sportautoriteiten en gesponsord door bepaalde mensen en geholpen door het programma. Deze mensen komen op de ladder terecht en kunnen uiteindelijk in de Formule 1, rally of Formule E terechtkomen. Dus ik denk dat dat al een aantal jaren redelijk goed gaat.”
“Dat gezegd hebbende heerst ook het gevoel dat het nog een stap verder moet gaan”, vervolgt Tombazis. “Het moet een echte afdeling zijn die deze zaken leidt. We hebben het gevoel dat we in de Formule 1 vrij veel commentaar krijgen op de consistentie van de stewards. Ik wil er graag aan toevoegen dat er ook analyses zijn gedaan, zelfs door teams, die hebben aangegeven dat de stewards eigenlijk behoorlijk consistent zijn. Het zijn mensen die absoluut een enorm expertiseniveau hebben, maar we hebben er niet zoveel beschikbaar of opgeleid als we zouden willen.”
In dit artikel
Laurens Stade
Formule 1
Wees als eerste op de hoogte en schrijf je in voor e-mail updates met realtime nieuws over deze onderwerpen
Schrijf je in voor nieuwsupdates