De eerste meters zijn nog niet gemaakt in Albert Park, maar er zijn nu tal van coureurs in de Formule 2 discipline die weten dat in zowel de sprint race en de belangrijkste competitie ze moeten opgeven tien plaatsen op het startnet. ( ), ( ), (Rodin ), Alex Dunne (Rodin ), Max Esteron ( ) en Sami Meguetounif ( ) kregen allemaal dezelfde rasterstraf.
De straffen zijn het gevolg van een overtreding van de regels tijdens de examendagen. De drie gesanctioneerde groepen zouden wijzigingen hebben aangebracht in de gemeenschappelijke onderdelen van het voertuig om de sensoren in te passen om metingen uit te voeren. Op vier van de voertuigen werden veranderingen gevonden, maar de managers waren van mening dat Maini en Moguetounif ook zouden kunnen profiteren van het feit dat de voertuigen van hun teamgenoten waren aangepast. Naast de netwerkzin voor deze zes voertuigen kregen de groepen ook een boete van 10.000 euro per wet. Rodin kreeg een boete van 20.000 dollar, Trident en DAMS beboeten 10.000 dollar.
In een rapport waarin de overtredingen en sancties worden uitgelegd, hebben de stewards zelfs een beroep gedaan op de professionele consultant van Formule 2. Naar hun mening zouden er meer beperkingen moeten zijn voor de vier voertuigen waarop de wijzigingen werden geconstateerd. Op deze manier hopen de managers dat de effecten van de gegevensverzameling verloren gaan tijdens de examendagen.
” De formule 2 Toernooi werkt met één voertuig en één krachtbron,” legt de beheerders uit. ” Aerodynamische gegevens mogen door de voertuigfabrikant aan alle groepen worden verstrekt. De complexe voorschriften beperken met name de wijze waarop de buitenluchtcirculatie kan worden gemeten. Bovendien is de vertaling van een gemeenschappelijk aspect alleen toegestaan volgens de regels, gidsen of een professionele bestelling. Het aanpassen van een gedeelte om een apparaat te installeren (inclusief de luchtdrukwisselleiding en de sensor zelf) is verboden.  , De verzameling van deze informatie van stresssensoren in de buitenlucht kan worden gebruikt om samen te vallen met de gegevens van de voertuigfabrikant, met het oog op het verzamelen van meer informatie over de aerodynamische prestaties van de auto onder raceomstandigheden met verschillende instellingen. Eerder hebben teams toestemming gevraagd voor dergelijke activiteiten van het professionele lid, maar dit werd geweigerd.”
Beperkte testmogelijkheden
Als de stewards schuldig zijn, zal er ook een beperking zijn van de testmogelijkheden van deze drie teams in de komende testdagen tijdens het seizoen in Bahrein. Deze zullen plaatsvinden van 26 tot en met 28 maart, maar de rentmeesters stellen voor dat de vier auto’s waarop de aanpassingen werden gemaakt – die van Crawford, Cordeel, Dunne en Estesson- slechts in twee van die testdagen zouden mogen deelnemen. ” De stewards raden sterk aan dat de promotor beslist welke dag het team zal worden uitgesloten” kan worden gelezen in het FIA document.
Het Formule 2-seizoen begint dit weekend in Australië. De kwalificatie vindt plaats op vrijdag om 07.30 uur Nederlandse tijd. Op zaterdag is het tijd voor de sprintwedstrijd, die om 04.15 uur Nederlandse tijd begint. De hoofdwedstrijd volgt op zondag en begint om 01.30 uur Nederlandse tijd.
In dit artikel
Laurens Stade
FIA F2
Trident
DAMS
Rodin Motorsport
Wees de eerste om te weten en te registreren voor e-mail updates met real-time nieuws over deze onderwerpen