Grote zorgen om betrouwbaarheid bij GTP-teams voor 24 uur van Daytona

Die zorgen volgen na enkele problemen met de hoogspanningsbatterij die de LMDh’s hebben getroffen, waardoor er al tijdens het Roar-weekend enkele onderdelen vervangen moesten worden. Dat was niet anders tijdens de twee openingsdagen van het IMSA SportsCar Championship op de Daytona International Speedway. De #25 BMW M Team RLL, van onder meer Robin Frijns, kon daardoor tijdens de kwalificatie geen rondetijd noteren, omdat de auto stilviel. BMW M Motorsport-baas Andrea Roos omschreef de problemen als ‘een beetje zorgwekkend’. “Dit is duidelijk wat je niet wil in de kwalificatie, dat auto’s op de baan stil komen te staan”, zegt Roos. “Uiteindelijk heb je altijd een beter gevoel wanner er helemaal geen problemen zijn tijdens trainingen en tests.”

De baas van het Porsche 963-programma, Urs Kuratle, maakt zich ook zorgen om het probleem met de hoogspanningsbatterij van het hybridesysteem. “Ik hoop dat het geen pandemie is”, zegt Kuratle. “Ik weet niet hoeveel batterijen er vervangen zijn, maar het is absoluut te veel – dat staat vast. Het lijkt erop dat we op het gebied van betrouwbaarheid een stap terug hebben gezet ten opzichte van vorig jaar.” Porsche Penske Motorsport-directeur Jonathan Diuguid voegt toe dat deze problemen ertoe leiden dat de Duitse fabrikant niet met een comfortabel gevoel de 24 uur van Daytona in gaat. 

Op vrijdagmiddag deelde Porsche dat er een gesprek is geweest met vertegenwoordigers van andere GTP-fabrikanten, IMSA, Bosch Motorsport en Fortescue Zero, verantwoordelijk voor de productie van de motor generator unit (MGU) en de hoogspanningsbatterijcomponenten van het hybridesysteem. Kuratle legt uit dat er op de baan en in de fabrieken van Bosch en Fortescue hard gewerkt wordt aan een oplossing voor de problemen. “We doen er van onze kant alles aan om te begrijpen wat het probleem is en wat wij zelf in de hand hebben”, voegt Diuguid toe. “We proberen te werken met de leveranciers, om zo hun input en feedback te krijgen over wat het probleem mogelijk veroorzaakt, zodat we zo veel mogelijk vakjes kunnen afvinken.”

Alleen BMW en Porsche?

De fabrikanten hebben niet onthuld hoeveel gevallen er zijn geweest waarin deze batterij vervangen moest worden, maar Diuguid wilde wel verklappen dat het bij Porsche om in ieder geval ‘meer dan één’ ging. Het eerste geval leek in de tweede sessie van de Roar plaats te vinden, toen de #7 PPM 963 LMDh van Felipe Nasr stilviel op de baan. Ook zouden de 963’s van klantenteams JDC-Miller MotorSports en Proton Competition tijdens het Roar-weekend tegen problemen zijn aangelopen met de batterij. BMW zou op beide auto’s problemen hebben ervaren met de batterij. Het is onduidelijk of Acura, Cadillac en Lamborghini met deze problemen te kampen hebben.

Wat de kwestie volgens Diuguid ingewikkelder maakt, is dat het ‘niet altijd hetzelfde probleem’ was. “Het is niet terug te voeren op een bepaalde batch, een bepaalde productierun of een bepaalde reeks omstandigheden”, verklaart de PPM-directeur. Kuratle benadrukt tegelijkertijd dat er niet alleen met de vinger naar de batterij gewezen moet worden. “Het is moeilijk om de batterij te definiëren. Waar begint het en waar eindigt het? Het gaat om een hoogspanningsprobleem.”

Het is onduidelijk waarom de problemen met het hybridesysteem nu plots de kop opsteken, aangezien de LMDh’s in 2024 juist zeer betrouwbaar bleken. Diuguid legt uit dat er voor dit seizoen geen nieuwe updates zijn doorgevoerd, maar wel dat er ‘kleine variaties zijn die normaal zijn’. “Er zijn wat nieuwe delen, een [andere] productiebatch”, aldus Diuguid. IMSA is door Motorsport.com benaderd voor een reactie op deze kwestie.

Lees meer:

In dit artikel

Laurens Stade

IMSA

Wees als eerste op de hoogte en schrijf je in voor e-mail updates met realtime nieuws over deze onderwerpen

Kenteken melden

Plaats een reactie