Teambaas Ayao Komatsu spreekt bij een mediamoment zelfs van een ‘enorme verandering’ voor Haas. Bovenaan de lijst met wijzigingen staat de promotie van twee performance-engineers, die vanaf dit seizoen als race-engineers aan de slag zullen gaan. Het gaat om Laura Müller, de nieuwe race-engineer van Esteban Ocon, en Ronan O’Hare, die Oliver Bearman zal begeleiden. Müller begon als simulator-engineer bij Haas F1, terwijl O’Hare als performance-engineer heeft gewerkt bij Williams en andere engineer-rollen heeft vervuld bij Racing Bulls en Mercedes.
Voor het eerst sinds haar F1-intrede in 2016 heeft Haas ook een hoofd racestrategie aangewezen: Carina Cridelich. Zij zal op 1 maart bij de Amerikaanse renstal aan de slag gaan en komt over van Racing Bulls. Voormalig Toyota-, Sauber- en Marussia-engineer Francesco Nenci is aangesteld als hoofd race-engineer, de rol die Komatsu vervulde voordat hij teambaas Günther Steiner verving. Ook heeft Haas voor het eerst een sportief directeur, namelijk Mark Lowe.
“Ons technische team – het technische team in de fabriek – is heel stabiel geweest”, zegt Komatsu tegen onder meer Motorsport.com. Dat deel van het team blijft ook ongewijzigd. Andrea De Zordo, Tom Coupland en Jonathan Heal blijven daar als respectievelijk technisch directeur, hoofdontwerper en adjunct-ontwerper actief. “Wat wel gewijzigd is, is het team op het circuit”, vervolgt Komatsu. “Het is een enorme verandering, maar ik had het gevoel dat dit vorig jaar een van onze zwakste plekken was. Hoe competitiever de auto werd, hoe duidelijker dat werd. We lieten te veel punten liggen doordat we niet optimaal functioneerden op het circuit. We moesten op dat vlak dus echt een stap zetten.”
Beter voorbereid
Haas sloot het seizoen 2024 af op de zevende plaats bij de constructeurs. Met name in de tweede seizoenshelft leken de prestaties beter te worden, maar op operationeel vlak liet het team volgens Komatsu toch te veel liggen waardoor het op zeven punten de zesde plaats misliep. “We presteerden vaak niet zoals we zouden moeten, toen we onder druk stonden”, merkt de Japanse teambaas op. “Maar het gaat niet alleen om de mensen, maar ook om de hoeveelheid training die we kunnen bieden.”
Op dat gebied heeft Haas al een stap kunnen zetten, want voor het eerst in haar geschiedenis als F1-team heeft het een Testing of Previous Cars-sessie georganiseerd. Op het circuit van Jerez mochten Ocon, Bearman en Toyota-coureur Ritomo Miyata testen met de VF-23 om alvast gewend te raken aan de auto voor het seizoen 2025. Komatsu noemt dat ‘heel belangrijk’ voor het trainen en opleiden van nieuw personeel. “We waren [eerst] gewoon een raceteam, maar nu hebben we die [auto’s voor TPC’s] en de mogelijkheid om bepaalde scenario’s te simuleren. Daar hebben we er nu veel meer van voordat het seizoen begint. We zullen dus beter voorbereid zijn.”
Gevraagd door Motorsport.com of Haas heeft overwogen om race-engineers van buitenaf aan te nemen, in plaats van van binnenuit te promoveren, antwoordt Komatsu: “Het gaat om voor- en nadelen. Mensen van buitenaf hebben een lange opzegtermijn. Als er iemand was geweest van wie we hadden gedacht ‘wauw, deze persoon is perfect en we zouden daar twaalf maanden op moeten wachten’, dan zou het prima zijn geweest. Maar diegene moest wel duidelijk beter zijn dan Laura of Ronan. Oké, zij hebben minder ervaring, maar wat betreft potentie denk ik dat zij over een jaar net zo goed of zelfs beter kunnen zijn. Dan investeer ik liever binnen het team.”
Haas staat naast deze wijzigingen ook op het punt om eind deze maand een voorstel bij teameigenaar Gene Haas neer te leggen om veranderingen door te voeren aan het hoofdkwartier in Banbury. Motorsport.com heeft vernomen dat dit ook zou kunnen betekenen dat het team naar een geheel nieuwe locatie verhuist.
In dit artikel
Laurens Stade
Formule 1
Esteban Ocon
Oliver Bearman
Ayao Komatsu
Haas F1 Team
Wees als eerste op de hoogte en schrijf je in voor e-mail updates met realtime nieuws over deze onderwerpen
Schrijf je in voor nieuwsupdates