Door de promotie van Liam Lawson naar kwam er bij zusterteam een plek vrij. Die is naar Red Bull-junior Isack Hadjar gegaan, van wie Red Bull-adviseur Helmut Marko hoge verwachtingen heeft. De 20-jarige Fransman heeft op weg naar F1 geen grote titels gewonnen, maar wel genoeg indruk gemaakt met zijn snelheid en racemanagement.
Hoewel Hadjar altijd al in beeld was voor het geval dat er bij Racing Bulls een plek zou vrijkomen, was hij er zelf niet helemaal gerust op. “Ik was er tot de ochtend van het tekenen niet 100 procent zeker van”, vertelt hij in gesprek met L’Équipe. Die onzekerheid nam toe doordat de naam Franco Colapinto ook werd gelinkt aan Red Bull, wetende dat hij in 2025 geen plaats zou hebben bij . “Er waren momenten dat ik grote twijfels had”, erkent Hadjar. “Er waren twijfels, maar die zijn nu voorbij”, lacht hij.
Ter voorbereiding op zijn F1-avontuur mocht Hadjar al op het circuit van Imola plaatsnemen in de AlphaTauri AT04 uit 2023. “En dat was geweldig”, blikt hij terug. “Voorheen moest ik de F1-auto altijd weer terugbrengen. Nu was het mijn auto! Het was dus niet van ‘ik ga gewoon rijden en dan weer weg’. Nee, nu was het ‘ik ga rijden en het is mijn [auto]’. Dat is fantastisch.”
Lat ligt hoog
Het was dus een fijn gevoel voor Hadjar, maar die weet ook dat hij nog een hoop te leren heeft op weg naar zijn eerste F1-race. “Vanuit technisch oogpunt kom ik veel data tekort”, legt hij uit. “Ik heb bijvoorbeeld nog nooit gereden met een volle tank. Ik weet dus niet hoe dat voelt. Het zijn allemaal heel standaarddingen, maar die moet ik leren. Ik moet ervaring opdoen. Niet vergeten, ik ben maar een rookie. Ik wil zo goed mogelijk voorbereid in Melbourne arriveren.” Voor die eerste race heeft Hadjar de lat hoog gelegd, mede door zijn zege in de Formule 2 vorig jaar. “Dat is een mooie herinnering. Ik wil me direct in Q3 plaatsen in de kwalificatie en punten scoren. Dit circuit heeft de auto’s van dit team nooit slecht gelegen.”
Foto door: Andy Hone / Motorsport Images
Voor de rest van het seizoen heeft Hadjar ook hoge verwachtingen. Hij wil dat gedroomde momentum van Australië zien vast te houden en dus meermaals Q3 bereiken en hoopt zelfs zijn eerste podium te pakken. “Maar ik weet niet hoe het gaat lopen. Het is een raar, maar fascinerend – en angstaanjagend – gevoel.”
Verbeterpunten
Een van de dingen waarvan hij weet dat hij die moet aanpakken, is zijn gedrag op de boordradio. Net als teamgenoot Yuki Tsunoda kan ook Hadjar namelijk redelijk fel en geïrriteerd klinken op de boordradio. “Ik weet dat dit voor sommige mensen een gebrek is, maar voor mij is het niet zo belangrijk”, verklaart hij. “Ik weet wat ik doe en weet waarom ik het doe. Maar ik begrijp het en we gaan er dit jaar mee stoppen. Ik zal alleen tegen mezelf schreeuwen in de auto, maar niemand zal mij horen.”
Met zijn eerste race in de Formule 1 in zicht is het nog te vroeg om te denken aan de opstap naar Red Bull Racing, ook al is dat natuurlijk wel het einddoel voor de Red Bull-juniors die bij het zusterteam gestald worden. Of hij zich ooit als teamgenoot van ziet? “Wanneer ik goed genoeg ben”, antwoordt Hadjar. “Maar absoluut niet daarvoor.” Ook heeft hij zichzelf geen deadline gegeven voor de eventuele promotie. “Wanneer ik goed genoeg ben, wil ik naar Red Bull – maar niet eerder dan dat. Dit jaar draait het om leren.”
In dit artikel
Laurens Stade
Formule 1
Isack Hadjar
Racing Bulls
Wees als eerste op de hoogte en schrijf je in voor e-mail updates met realtime nieuws over deze onderwerpen
Schrijf je in voor nieuwsupdates