Hebben jullie F1 teams het hele seizoen van racer gewisseld?

Een van de bekendste wijzigingen aan Red Bull Racing zal worden gemaakt in 2016: Max Verstappen moet Max Verstappen’s bureau innemen. Kvyat volgt de Nederlandse weg terwijl de Nederlander overstapt van Toro Rosso naar Red Bull. Na een half jaar moet Pierre Gasly terug naar Toro Rosso in 2019, en Alexander Albon kan worden uitgenodigd om zich aan te sluiten bij Red Bull als partner van Verstappen.

Red Bull is uiteraard een genoegen omdat het nieuwe talent kan verwerven van zijn zusterteam, maar op welke manieren mogen teams dat doen? Meer kwaliteit kan worden geboden door artikel 32 van de sportieve richtlijnen van Formule 1. In lijn met 32.1 is het al duidelijk dat teams maximaal vier verschillende automobilisten per jaar kunnen gebruiken. Red Bull kan zowel standaard automobilisten als rijders van Racing Bulls in één seizoen gebruiken en zich ook aan de regels houden. Formule 1 clubs zullen geen probleem hebben met dit concept. &nbsp,

Echter, er kan een situatie in het weekend die een groep zal dwingen om een bezoek in een nieuw voertuig. Overweeg de verovering van in Saudi-Arabië, op Zandvoort, of op Monza. In dergelijke gevallen, individuen kunnen bezitten reed tijdens een van de gratis programma’s voordat in aanmerking komen. Meters maken tijdens de eerste, tweede of derde vrije training volstaat dan om daarna over het stuurwiel te komen.

Een verandering van paard kan plaatsvinden vóór de start van de certificering tijdens een reis zonder een sprong race. Als er een sprintwedstrijd wordt gehouden, kan de verandering van paard hebben plaatsgevonden voordat de sprong kwalificatie begint als de bestuurder wil deelnemen aan de sprint race. De overdracht kan opnieuw hebben plaatsgevonden voor de Grand Prix kwalificatie. Daarom is het onmogelijk om een bestuurder te vervangen voor de sprong certificering of kwalificatie en vervolgens de vaste bestuurder opnieuw te gebruiken voor de sprint race of Grand Prix. Ook artikel 32, lid 2, biedt ook enige marge, omdat hieronder staat: ” Extra wijzigingen als gevolg van overmacht kunnen individueel worden overwogen.” Natuurlijk claimen de alternatieve individuen dingen. Ze verdienen het in hun eigen naam, maar ze verdienen het ook vanwege de bemanning die ze steunen.

Rookies

Maar hoe zit het met dit concept en de zogenaamde quarterback regels? Vanaf 2025 moet F1 team een groentje minstens vier keer per jaar (twee keer per voertuig) achter het stuur zetten tijdens gratis training. In dat opzicht zijn de groepen beschermd, omdat deze groentjes niet in aanmerking komen voor het totaal van vier hardlopers per maand. Tijdens de eerste en tweede volledige praktijk kunnen echter gewoon andere personen worden gebruikt indien de FIA ten minste 24 uur van tevoren is geïnformeerd dat er een verandering zal plaatsvinden. Minder dan twee uur voordat VT1 begint, moet het team toestemming krijgen van de managers. &nbsp,

Tijdens een dergelijke VT1 is het echter niet toegestaan meer dan twee verschillende voertuigen te besturen. Daarom is het onwaarschijnlijk dat tijdens een periode een ander voertuig op een van de voertuigen komt. Bovendien, 32.4c stelt dat het team moet bieden groentjes de mogelijkheid om dit te doen, zoals hierboven vermeld. De quarterback coureur neemt dan deel aan “niet meer dan twee Mes Prix.” In dat geval moet het team de FIA zeven dagen van tevoren details over de eerstejaars verstrekken. Eind 2024 bijvoorbeeld, dat verhinderde Oliver Bearman om Ferrari te gebruiken voor een quarterback periode. Toen viel Bearman drie dagen.

De groentjes of andere VT1 bestuurders moeten werken met behulp van hun eigen startbereik en de website componenten van de werkelijke auto. Als bijvoorbeeld Valtteri Bottas een VT1 substituut voertuig is met de elementen in de auto van Andrea Kimi Antonelli of George Russell, zal hij stopnummer 77 moeten gebruiken. Natuurlijk is het ook noodzakelijk voor individuen om de uitstekende licentie te bezitten. Zonder de toestemming mogen voertuigen nooit deelnemen aan een officieel F1-programma.

Foto door: Bag Mauger / Motorsport Afbeeldingen

In dit artikel

Laurens Stade

Formule 1

Wees de eerste om e-mail updates over deze onderwerpen in real-time te ontvangen en meld je aan voor nieuwsbrieven.

Kenteken melden

Plaats een reactie