Sergio Pérez speelt al vier keer in Max Verstappen’s pitbox, maar Max Verstappen krijgt dit jaar eindelijk Liam Lawson. Verstappen en Pierre Gasly, die eerder hebben gewerkt met Verstappen bij Red Bull Racing, zijn in de kolom. Pérez Verstappen domineerde de flanken van deze merken voor het langst, hoewel de Mexicaan het veld moest verlaten na een ontmoedigende 2024. Red Bull daalde ook van de eerste naar de tweede positie onder fabrikanten als gevolg van de slechte prestaties van Pérez, hoewel Verstappen suggereerde dat de wortel van het probleem vooral de evenwichtsproblemen met de RB20 zou moeten zijn.
Het teleurstellende type Pérez is echter ook in die tijd te zien. De vertraging van Pérez op Verstappen was het grootst, volgens de volgende analyse van de gewone verschillen tussen alle collega’s uit 2024. Checo gaf de Nederlanders gemiddeld 0, 66 seconden en 0, 56 seconden tijdens een race. Dit zijn de grootste verschillen tussen alle vaste metgezellen als we de aanvallen van Oliver Bearman en Jack Doohan negeren. Logan Sergeant gaf hetzelfde toe aan Alexander Albon tijdens de eisen, maar als we kijken naar de tienden, was Pérez’ ruimte op Verstappen nog groter.
Hoewel vergeten moet worden dat de stoel naast Verstappen een van de meest uitdagende banen in de Formule 1 is, zegt het veel over het jaar dat Pérez eindigde. Geen enkele collega heeft zich kunnen verenigen met Verstappen anders dan de stint van Carlos Sainz bij Toro Rosso en Daniel Ricciardo’s debuut Red Bull seizoen. Het voorbeeld van Pérez illustreert het soortgelijke principe in het onderstaande diagram. Max speelde consequent aanzienlijk langzamer dan de ontslagen Mexicaan in zowel races als kwalificaties elk jaar. In 2022 was de verandering de kleinste, maar dat kan op twee manieren verklaard worden. Verstappen verafschuwt de reactie van Pérez op Verstappens eerste Grands Prix van hetzelfde jaar, wat een snelle start was.
Daarnaast onthult het onderstaande diagram nog iets anders: In absolute termen gaf Pérez niet eens zoveel toe aan Max als het jaar ervoor, vooral niet tijdens vaardigheden. De vertraging van Pérez met zijn partner was in beide gevallen iets hoger dan zes tiende, maar de effecten waren veel erger in 2024. Wanneer Pérez, door de overmacht van Red Bull Racing in 2023, in staat was om een positie te winnen op de eerste, tweede of derde startrij , met zes tienden achter zijn stafgrootte, kon die exacte marge in 2024 een Q1 terugkeer betekenen. In termen van totale woorden heeft Pérez niet aanzienlijk slechter kunnen presteren, maar de prestaties van Verstappen zijn aanzienlijk toegenomen, en de effecten zijn ook duurder geworden.
Ondanks het feit dat hij Liam Lawson promoveerde en iets meer claimde op hoog en laag, heeft dit alles Pérez’ plaats onhoudbaar gemaakt. Verstappen lokte zelfs de bank, maar Yuki Tsunoda hoefde het alleen te doen met één Red Bull testdag in Abu Dhabi en een Red Bull Racing reserve driver positie in 2025. Helmut Marko hield vorige maand vol dat terwijl Tsunoda de snelheid van de twee had vertraagd, extra factoren hadden geholpen. Red Bull ziet bijvoorbeeld het groeipotentieel bij Lawson, terwijl Tsunoda echter op een gek lijkt.
Beide zijn te zien in de bestanden. De gemiddelde verschillen tussen Tsunoda en al zijn teamgenoten op de Racing Bulls (voorheen AlphaTauri) zijn weergegeven in onderstaande grafiek. Het toont allereerst aan dat Tsunoda blijkbaar langzamer is geweest dan Pierre Gasly, maar dat alle collega’s van zijn zus team door hem zijn verslagen in termen van pure versnelling. Maar Lawson’s transitie is ook zichtbaar, vooral als je de 2023 beelden vergelijkt met Tsunoda met de nummers uit 2024. Met slechts 0,05 seconden pauze moest de Kiwi een beetje zeggen tijdens de kwalificatietijden in 2023. Dat was bijna klaar in 2024. Tijdens de races was het percentage ook kleiner, dus Lawson was in staat om de natuurlijke snelheid van Tsunoda ongeveer met veel minder ervaring.
Red Bull Lawson’s voorspelling is hoger dan Tsunoda, maar deze foto en de beschikbare ruimte wegen nog steeds op tegen dit. Er worden toevoegingen gemaakt aan emotionele balans en aanpassingsvermogen. Lawson wordt bijvoorbeeld emotioneel gezien als de sterkere………………………………………………………………………………………….. Verstappen’s uitdaging is ongetwijfeld vele malen groter dan Lawson’s tot nu toe, maar dat is precies waarom het mentale aspect cruciaal is. Een van Lawson’s belangrijkste verantwoordelijkheden is om te leven in de tweede Red Bull stoel: Niet uit elkaar gaan, zelfs als Verstappen dat doet, week in, week uit. Hoop wordt geboden door de tot nu toe geboekte vooruitgang en de verbeterde cijfers ten opzichte van Tsunoda, maar het is ongetwijfeld een garantie voor de enorme job die Lawson in 2025 naast Verstappen zal houden.
In dit artikel
Ronald Vording
Formule 1
Sergio Pérez
Max Stapping
Liam Lawson
Yuki Tsunoda
Red Bull Racing
Racing Bull
Registreer voor e-mail updates met het breken van informatie over deze onderwerpen en wees de eerste om te horen.