Het contrast kon haast niet groter. Een dag nadat de nieuwe, aangescherpte regels van de FIA rondom onder meer schelden bekend waren gemaakt, deelde de Formule 1 zelf een persbericht dat sterrenchef Gordon Ramsay – bekend om zijn scheldkanonnades in zijn televisieprogramma’s – zijn eigen ‘F1 Garage’-restaurants in de paddock krijgt. Bestuursorgaan FIA heeft ingezet op een strengere reglement als het gaat om misdragingen van coureurs. Aanpassingen aan artikel 12 hebben op sociale media al tot veel kritiek geleid en het volgt na een jaar waarin enkele overtredingen van die regels al tot opmerkelijke straffen hebben geleid.
Coureurs die wangedrag vertonen, kunnen onder het nieuwe sportief reglement boetes en in het ergste geval zelfs puntenaftrek in het kampioenschap verwachten. Wangedrag is in deze context ‘het algemene gebruik van taal (geschreven of verbaal), gebaren en/of tekens die aanstootgevend, beledigend, grof, brutaal of lomp zijn en waarvan redelijkerwijs kan worden verwacht of aangenomen dat ze beledigend of grof zijn of kwetsend, vernederend of ongepast zijn’, ‘aanvallen (ellebogen geven, schoppen, slaan, enz.)’ en ‘aanzetten tot een van bovenstaande handelingen’. Een eerste overtreding levert een boete van 10.000 euro op, wat voor F1-coureurs dan 40.000 euro is. Bij de derde overtreding binnen twee jaar tijd volgt een boete van 120.000 euro, een voorwaardelijke schorsing van een maand en puntenaftrek in het kampioenschap.
De nieuwe, strengere regels van de FIA lijken een antwoord op enkele kwesties die vorig jaar speelden. Het onderwerp werd door FIA-president Mohammed Ben Sulayem aangekaart tijdens een interview met Motorsport.com. Daarin riep hij coureurs op om beter op hun woorden te letten, maar dat ging dan vooral om taalgebruik op de boordradio’s. “We moeten ons als verantwoordelijke mensen blijven gedragen”, benadrukte de FIA-president. Hij zag dan ook een rol voor Formula One Management weggelegd om minder van dat soort momenten uit te zenden. “Want stel dat je thuis op de bank met je kinderen naar de race zit te kijken en een van de coureurs begint ineens te vuilbekken, hoe zullen je kinderen dan reageren? Wat leert ‘jouw’ sport hen dan?”
Behandelen als volwassenen
Niet lang na die oproep van Ben Sulayem, volgde in Singapore het welbekende ‘fucked‘-moment van Max Verstappen. De Red Bull-coureur gebruikte dat woord om het gevoel in de RB20 te omschrijven tijdens het raceweekend in Baku. Het floepte eruit tijdens de algemene persconferentie, waar ook delen van op tv-zenders eindigen. Het was de stewards niet ontgaan en hij werd dan ook op het matje geroepen. Het resultaat: de controversiële taakstraf die hij in Rwanda – waar het FIA-gala plaatsvond – heeft ingelost.
Het zette de coureurs op scherp, maar toch wist ook Charles Leclerc niet te voorkomen dat the F Word er plots uitfloepte – ook weer tijdens de algemene persconferentie. De Ferrari-coureur besefte maar al te goed dat hij daarmee in de problemen kon komen en bood direct zijn verontschuldigingen aan. “Oh nee, ik wil me niet bij Max voegen!”, grapte hij direct, wetende dat er een straf op stond. Omdat hij zich schuldbewust was en direct zijn excuses had aangeboden, deelde de FIA een boete van 10.000 euro – waarvan 5.000 voorwaardelijk – uit.
Wel zette dit de coureurs tot nadenken. Verstappen besloot om de persconferenties die volgden kortaf te reageren om vervolgens tijdens de mediasessies erbuiten gewoon uitgebreide antwoorden te geven. Het onderwerp kwam hoog op de lijst van coureursvakbond Grand Prix Drivers’ Association te staan en heeft geleid tot een unieke gezamenlijke verklaring van alle coureurs aan de FIA – en met name Ben Sulayem. “Er is een verschil tussen vloeken om anderen te beledigen en meer terloops vloeken, zoals dergelijke woorden gebruiken om slecht weer te omschrijven, een levenloos object zoals een F1-auto of een situatie tijdens het rijden”, viel er in de open brief te lezen. “We dringen bij de FIA-president aan om na te denken over zijn eigen toon en taalgebruik in gesprekken met én over onze coureurs, ongeacht of dat op een publieke plek of niet is. Bovendien zijn onze leden volwassenen. Ze hoeven geen instructies te krijgen via de media over triviale kwesties als het dragen van sieraden en ondergoed.”
Foto door: Zak Mauger / Motorsport Images
Robots
Voorzitter van de GPDA, George Russell, gaf eind 2024 te kennen dat er nog geen formeel antwoord was gekomen van de FIA op deze brief. Dat antwoord lijkt er middels de nieuwe regels dus te zijn gekomen, al zal dat niet zijn waar de GPDA op had gehoopt. Zij deden immers een oproep tot constructieve gesprekken. In plaats daarvan lijkt er van één kant gehandeld te zijn en is het maar de vraag hoe de coureurs hierop zullen reageren.
Een van de grootste vrezen is dat coureurs nu dusdanig op hun woorden moeten letten, dat zij zich als robots moeten gedragen tijdens de persconferenties – en dat terwijl de Formule 1 vandaag de dag juist meer op persoonlijkheden wacht omdat dat veel aantrekkelijker is voor sociale media. Op die sociale media zijn de meningen over deze ingreep van de FIA na een korte blik duidelijk. In een sportwereld waarin de coureurs soms al als PR-machines gezien worden, lijkt deze ingreep niet bevorderlijk.
Ook Verstappen zelf had al eerder aangegeven niet zozeer te wachten op dit soort strengere regels. “Ik ben nu in een fase van mijn carrière aangekomen dat je jezelf niet eens meer met al deze dingen wil bezighouden. Het is gewoon erg vermoeiend”, zei de viervoudig kampioen. “Als je met al deze domme dingen te maken krijgt, dan is dat voor mij geen manier om door te gaan in de sport.”
Red Bull-adviseur Helmut Marko benadrukte toen al dat de Formule 1 dat dreigement van Verstappen serieus moest nemen. “Hij heeft heel veel bereikt, maar het is voor hem ook belangrijk dat hij van de sport geniet”, aldus de Oostenrijker. “Als dat steeds meer verpest wordt voor hem, is hij een type dat zegt: ‘Oké, genoeg is genoeg.’ Hij meent dat ook echt, maar ik hoop dat de huidige situatie er niet voor zorgt dat hij er snel mee zal stoppen.”
De eerste persconferentie zal tijdens de Grand Prix van Australië plaatsvinden. Het is aan de coureurs om tot die tijd te bepalen hoe zij met deze nieuwe regels om zullen gaan. De tijd van open brieven aan de FIA lijkt in ieder geval voorbij.
In dit artikel
Laurens Stade
Formule 1
Wees als eerste op de hoogte en schrijf je in voor e-mail updates met realtime nieuws over deze onderwerpen
Schrijf je in voor nieuwsupdates