
Actieve en passieve veiligheidsvoorzieningen zijn aanwezig in moderne voertuigremvoeringen. Echter, sommige passeren hun doel, zoals (adaptive) cruise control. Volgens studies verhoogt het gebruik ervan het risico op schade.
Onderzoekers in Nederland hebben gegevens van over de hele wereld geanalyseerd om te bepalen hoeveel geautomatiseerde driver-assistsystemen (ADAS) het risico van een botsing verminderen. Achtentwintig unieke methoden werden onderzocht.
Netwerken ingedeeld in vier categorieën
Voorbeelden zijn bandenspanningswaarschuwingssystemen, snelheidslimiet en blind perspectief, maar zelfs verkeerstekenherkenning, Park Assist, Forward Collision Warning, Automatic Emergency Brake en verschillende soorten cruisebesturing.
De wetenschappers hebben ze in vier categorieën ingedeeld: datasystemen, waarschuwingssystemen, actiesystemen en systemen die het comfort vergroten. De tweede drie verminderen de kans op een motie of hebben geen effect, volgens wat duidelijk is.
Bijvoorbeeld, Lane-Keeping Assist (die iets terug stuurt als je de lijn overschrijdt) zou het risico van een crash met 19,1 procent verminderen en het Driver-Monitoring System (dat waarschuwt u als je niet kijkt naar de weg) zou verbeteren met 14 procent.
Cruise control verhoogt het risico van een verwonding
In feite zijn er slechts twee systemen die het risico van een ongeval verhogen: cruise control (plus 12 procent) en adaptive cruise control (plus 1,8 procent). En dat heeft te maken met de voertuigen zelf. Ze betalen gewoon geen rente en worden afgeleid tijdens het gebruik van cruise control.
Geavanceerde zeilcontrolesystemen lijken veel meer te kunnen dan ze werkelijk zijn. Ze zijn niet automatisch, maar hebben meestal toezicht nodig. Ook Tesla’s twijfelachtige is slechts een fase 2 systeem.
Verschillende niveaus van onafhankelijkheid
Fase 0 is een auto zonder enige vorm van onafhankelijkheid, Niveau 5 is een volledig zelfrijdende auto. BMW en Mercedes zijn de enige twee bedrijven die niveau 3 methoden aanbieden, maar alleen in Duitsland. Niveau 2 is de enige andere huidige voertuigen.
Dit houdt in dat ze in sommige situaties, zoals wanneer ze moeten stoppen en genieten en waar nodig deelnemen, bepaalde dingen zelf kunnen doen, zoals stoppen en remmen, sturen en blijkbaar inhalen.
Heb je een fout opgemerkt? Mail ons. We zijn blij.