Dat is juist wat de FIA hoopte te vermijden door strenger te controleren. FIA’s hoofd van de eenzitters, Nikolas Tombazis, bleef tot eind 2024 benadrukken dat het bestuursorgaan tevreden was met de huidige – maar misschien wat imperfecte – tests om de belasting op de voor- en achtervleugels te controleren. De flexi-wings stonden vorig jaar weer centraal, mede doordat er klachten kwamen van teams dat concurrenten vleugels zouden hebben die te veel doorbuigen. Dat zou een voordeel opleveren, want op de rechte stukken buigen deze dusdanig door dat de luchtweerstand afneemt en de auto dus sneller gaat, terwijl met name de voorvleugel in de bochten weer terugbuigt om meer downforce te genereren.
Na die klachten besloot de FIA op Spa-Francorchamps meerdere camera’s en stickers op de auto’s te plaatsen om het doorbuigen van de vleugels beter te kunnen bestuderen, maar deze ingreep was vooral bedoeld voor eigen informatie en niet zozeer vooruitlopend op een ingreep. Met name baalde van die beslissing, aangezien het zelf geen flexibelere vleugels had ontworpen omdat het rekende op een ingreep van de FIA. Op die manier verloor het team dus maanden voordat het alsnog met een eigen ontwerp kwam.
De FIA heeft voor het seizoen 2025 dan toch besloten om een draai van 180 graden te maken. Na verder onderzoek heeft het bestuursorgaan de teams geïnformeerd dat het de tests alsnog zal aanpassen. Vanaf de seizoensopening in Australië zal er strenger getest worden op de achtervleugels. De voorvleugels zullen pas bij de race in Spanje – de negende race van het seizoen – op een andere manier getest worden. De FIA hoopte de eindeloze discussies over het onderwerp te stoppen door in te grijpen. Ook wil het hiermee een ‘gelijkwaardig speelveld bieden, waarmee we eerlijke en spannende races willen bevorderen’.
De test voor de achtervleugels lijkt overigens vooral een kwestie van het codificeren van enkele veranderingen die de FIA al enkele teams had gevraagd door te voeren in de nasleep van de ‘mini-DRS-saga’ in Azerbeidzjan, waar een hoofdrol in speelde. De grootste kwestie lijkt de test van de voorvleugels te worden, en met name de timing daarvan is ook wel opvallend te noemen.
Waarom is de voorvleugeltest uitgesteld tot juni?
De FIA heeft aangegeven dat het deze tests in twee fasen zal doorvoeren, zodat teams die van plan waren om hun onderdelen van 2024 mee te nemen naar 2025 niet zo vlak voor de start van het seizoen geforceerd zouden worden om nieuwe te ontwerpen. “Door deze gefaseerde aanpak kunnen teams zich aanpassen zonder bestaande onderdelen onnodig weg te gooien”, aldus de FIA. Motorsport.com heeft vernomen dat de strengere tests in eerste instantie allebei op de planning stonden voor Australië, maar er is veel gelobbyd door sommige teams die al flexi-wings hadden ontwikkeld om de introductie van de nieuwe test uit te stellen, eerst tot Imola en daarna tot Barcelona.
Foto door: Erik Junius
Verhalen dat teams als Red Bull verrast of zelfs boos zijn dat deze aanpassingen er komen, lijken de plank mis te slaan. Deze aanpassingen waren namelijk al enige tijd onderwerp van gesprek, dus teams wisten dat ze eraan kwamen en hadden genoeg tijd om te reageren. In bepaalde hoeken is er echter wel wat ongemak over de gefaseerde introductie. De voorvleugeltest volgt pas immers na 8 van de 24 races. Aan de ene kant kunnen teams zich dus voorbereiden op die test en de nodige aanpassingen doorvoeren, waarbij Barcelona over het algemeen toch al een circuit is waar teams updatepakketten introduceren.
Aan de andere kant zullen sommige, vooral kleinere teams – die nog niet zo in die flexi-wing-ontwikkeling zitten – het gevoel hebben dat de topteams met flexi-wings nog altijd acht raceweekenden een voordeel zullen genieten. Hoewel er wat te zeggen valt voor het feit dat de FIA wil voorkomen dat teams onnodig onderdelen weggooien vanwege deze ingreep, zullen sommige teams in het middenveld in feite minder veranderingen hoeven door te voeren dan McLaren en . Die zouden daarom meer hebben geprofiteerd van een strengere aanpak vanaf het begin.
Bovendien zitten de teams nu ook al met een keuze tussen de auto voor 2025 of 2026 ontwikkelen. Teams moeten daardoor hun middelen al goed verdelen, waardoor de nieuwe voorvleugeltests mogelijk een afleiding zullen zijn voor teams die dit seizoen hun focus al vroeg naar 2026 hadden willen verleggen.
In hoeverre gaat het de strijd beïnvloeden?
Eén hooggeplaatste bron van een van de teams noemt de wijziging van de FIA ‘behoorlijk’ en was er stellig van overtuigd dat de betrokken teams – waartoe naast McLaren en Mercedes ook teams als Aston Martin en behoren – aanzienlijke veranderingen zullen moeten doorvoeren om te voldoen. Niet alleen aan de voorvleugel, maar ook aan de zeer belangrijke vloer, aangezien het ontwerp van de voorvleugel invloed heeft op alles wat zich verderop afspeelt.
Door de sterke opmars zullen veel ogen door deze aanpassing gericht zijn op McLaren. Dat team wist vorig jaar sterke vooruitgang te boeken door updates, maar het is de vraag hoe de regerend constructeurskampioen omgaat met deze ingreep. McLaren zal hopen die titel te kunnen prolongeren, zonder dat dit ten koste gaat van de ontwikkelingen voor het seizoen 2026.
Deze oplossing zal in ieder geval leiden tot een tweeledig kampioenschap waarin flexi-wings het gesprek van de dag zullen blijven. Het is in de Formule 1 niet ongewoon dat er tijdens een seizoen aanpassingen komen aan de regels middels technische richtlijnen, maar in dit geval hadden deze voorkomen kunnen worden door er eerder op in te grijpen, of door alle teams hun vrije gang te laten gaan tot het einde van het seizoen, aangezien de huidige regels dan ook aflopen. Uiteindelijk is er sprake van een compromis en zoals vaker in de Formule 1, maakt zo’n compromis niet iedereen gelukkig.
In dit artikel
Laurens Stade
Formule 1
Wees als eerste op de hoogte en schrijf je in voor e-mail updates met realtime nieuws over deze onderwerpen
Schrijf je in voor nieuwsupdates