De Grand Prix van Miami is de eerste F1-reis die buiten een dubbele of driedubbele header gehouden wordt sinds de Grand Prix van Canada op 9 juni 2024. Het is het resultaat van de verbetering van de kalender, die ooit een kalender was met 16 races gemiddeld in de jaren tachtig en negentig, maar sindsdien is uitgegroeid tot een gebombardeerde kalender met 24 stammen.  ,
Tot 2003 werd de Grands Prix slechts twee keer per week gehouden, met een dubbele kop. In de jaren die volgden, kwamen verschillende races uiteindelijk in het spel. Het eerste seizoen van de Formule 1 werd gehouden op drie afzonderlijke zondagen: Le Castellet, Red Bull Ring en Mercedes. De nieuwe F1 ondernemers, Liberty Media, maakten de eerste kalenders, en het werd openbaar gemaakt in juni 2017.
De drievoudige map werd aanvankelijk begroet met groot probleem. Volgens Graham Watson, toen teamdirecteur bij Toro Rosso,” Een Formule 1-auto heeft een levensduur op elk deel, en sommige van die onderdelen gewoon niet drie Grands Prix na elkaar,” volgens Motorsport.com. Het belangrijkste probleem was echter de belasting op werknemers. Meer dan de meeste mensen zich realiseren, zowel mentaal als fysiek, zegt Watson, wat een visie is die gedeeld wordt door de meeste stafbazen.
Coureurs hadden er helemaal geen problemen mee. Sommigen vonden het echt leuk. Zij beseften echter dat hun teamconcepten veel meer werden gehinderd door de omstandigheden. ” Ik geloof dat het voor de individuen is om te doen, maar voor de rest van het team is het erg moeilijk voor deze individuen om het werk te doen, de mechanica, voedsel, enz.,” zei hij. , een Indiaanse piloot, benadrukte hem.
Is het wel een wens?
Foto door: Colin McMaster / Motorsport Afbeeldingen
Met drie verschillende winnaars won in Frankrijk, won in Oostenrijk en versloeg zijn rivaal in Groot-Brittannië, de triple-header ging zonder significante gebeurtenissen. Volgens Renault rijders ,” Het is zeker niet zo slecht voor de individuen.” Sommige teamleden zijn echter versleten. Voor ons is het een beetje comfortabeler omdat we niet de hele dag hoeven te werken, zoals sommige medewerkers, voor drie dagen zonder onderbrekingen.
Er was discussie in Silverstone’s werf dat F1 in de toekomst liever triple-headers zou ontwijken. Er is zeker geen quad map op de kalender voor volgend jaar, volgens McLaren-CEO Zak Brown. ” Ik geloof dat de meeste teams, zo niet alle teams, liever opgeven,” zei hij. Heeft F1 groepsmanager Günther Steiner het filosofisch onderzocht? Wij zijn de beste in het oplossen van administratieve en technische problemen, volgens F1. Er is echter een waarde, zowel economisch als psychologisch. Willen we dat echt als we alle vier achter elkaar of vijf achter elkaar kunnen doen? Is het de moeite waard?” Hij vroeg het in een stille stem.
De mensen zijn volgens Claire het meest cruciale probleem. Ze hebben veel werk gedaan, en als ze niet naar huis kunnen, is het moeilijk voor hen en hun families. Misschien hebben we nu ontdekt dat iedereen een uitdagende situatie heeft.
De kalender van 21 races in 2019 omvatte dus maar vijf weekends van twee keer. Steve Nielsen, F1’s atletiek directeur op dat moment, voorspelde dat een triple-header in de toekomst niet “een beslissing die we voorzichtig kunnen nemen” en dat Europa, de belangrijkste focus van het Wereldkampioenschap, zou onwaarschijnlijk zijn om dit te ervaren. ” In Europa hebben we grote horecaproducten,” aldus Nielsen. Ze zijn onderscheidend, maar het wegwerken van hen vergt veel tijd en moeite. Maar als we een triple-header doen, dus eerder bij internationale wedstrijden.
22 Grands Prix stond op de eerste tijdlijn voor 2020, met slechts acht wedstrijden op dezelfde dag, met zeven double-headers toegevoegd. De plasmacrisis eindigde echter toen het te laat was om het jaar te beginnen door afsluitingen en afstandsbeperkingen. Het laatste jaar van 2020 omvatte dus niet minder dan zeventien Grands Prix in echt meer dan vijf keer. Na de eerste drie triple-headers, twee singles in Sochi en de Nürburgring gevolgd door een laatste driepunter, een zachte wedstrijd in Turkije en een laatste race in de Nürburgring.
Gemakkelijk en snel gebruikt

Andy Hone/Motorsport Afbeeldingen;afbeelding
Vanwege de unieke omstandigheden deze keer, is het iets wat we moeten doormaken, zei McLaren team werkgever Andreas Seidl. Dit kan echter niet de normale roman zijn. Triple-headers waren wat meer gemeden. Er waren er twee in 2021, één in 2022 en één in 2023.
Drie triple-headers met uitputtende bezoeken waren Las Vegas, Qatar, Mexico, Brazilië, Mexico en Abu Dhabi voor de periode 2024, die een record van 24 stammen. F1 heeft onlangs een serie Japan-Bahrain-Saudi-Arabië voltooid in 2025, gevolgd door Italië-Monaco-Spanje en Las Vegas-Qatar-Abu Dhabi. Toen de weide er altijd zo ontvankelijk voor was, hoe is dit allemaal geworden?
Hetzelfde geldt voor het aantal stammen. verklaarde in 2017 dat als er altijd 25 wedstrijden op de kalender stonden, hij zou stoppen. Ik ben hier niet meer als het 25 wordt, zoals Lewis Hamilton de volgende keer zei. Dat was een gemeenschappelijke mentaliteit onder auto-eigenaren op dat moment. Echter, we zijn momenteel op 24 Grands Prix, en zowel Hamilton en De zijn ook racen.
De veronderstelling is dat hoe veel de verandering geleidelijk is, individuen eraan wennen. Een tijdlijn met twintig races leek twintig jaar geleden de beperking. Het Overton glas is echter niet te stoppen. Triple-headers zijn niet altijd slecht, dat wil niet zeggen dat ze zijn. Triple-headers komen voor, maar zolang er geen sterke tegenreactie is en F1 er winst uit haalt.
Dit artikel bevat
Benjamin Wenen
Formule 1
Wees de eerste om e-mail updates over deze onderwerpen in real-time te ontvangen en meld je aan voor nieuwsbrieven.