Hoe de V12 motor blijft worden gebruikt in Aston Martin auto racen

Sommige autosporters zijn geïnteresseerd in geluid als een belangrijk aspect. In termen van tevredenheid is er de afgelopen jaren een daling geweest, aangezien sommige autosporten zijn overgestapt op meer betaalbare en duurzame V6-motoren. Audi, die alleen gebruikersgroepen ondersteunt, blijft de enige auto in de GT3-sessies met een V10&nbsp aanbieden wanneer zusterbedrijf Lamborghini overstapt naar de V8-motor voor de &nbsp, Temerario GT3. &nbsp in 2026,

Daarom zou het heel specifiek kunnen zijn dat er nu een bedrijf in de topbaan van de WEC is die een totaal andere route heeft gekozen. Aston Martin presenteerde zojuist de Valkyrie AMR-LMH waarmee het zal racen in WEC en de Amerikaanse rivaal, IMSA SportsCar Championship. In een aantal methoden valt deze Le Mans Hypercar op. Ten eerste omdat dit de tweede Hypercar is die gebouwd wordt op een wegversie van een auto, maar vooral omdat het Britse bedrijf ervoor gekozen heeft om een echte Cosworth V12 motor te gebruiken. &nbsp,

Foto van: Aston Martin Racing

In een sfeer waarin clubs kiezen voor de meer praktische V6 of V8 motoren, is de V12 een zeer unieke optie. Het is niet helemaal de V12 omdat het te vinden is in de constitutionele versie van de Valkyrie op straat. Het produceert meer dan 1.000 pk en kan oplopen tot 11.000 snelheid. De AMR-LMH zal niet zo waarschijnlijk hetzelfde lot ervaren als de klanten met een flinke Valkyrie wanneer het de bedoeling is dat ze zich zelden op straat voor een paar mooie meters op kronkelende wegen wagen. De V12 kan zijn capaciteit niet overschrijden omdat het gebeurtenissen moet doorstaan zoals de 24 dagen van Le Mans en Daytona. &nbsp,

Vers V12

Aston Martin moest daarom enkele wijzigingen aanbrengen in het V12-besluit. In WEC is er een beperking van 500 kW- 680 pk vermogen. De 6,5 liter V12 zal moeten werken op minder energie, wat helaas alleen nuttig is voor lange afstandsethniciteiten. Zo heeft de V12 een zogenaamde “lean losing” versie. &nbsp,” Clean rijden om de hoeveelheid energie die je nodig hebt om de vereiste tours te leveren is cruciaal,” aldus Adam Carter, hoofd van Endurance Motorsport bij Aston Martin, bij de presentatie van de Hypercar. We draaien de motor langzamer omdat we minder energie nodig hebben. De lagere energielimiet van de regelgeving geeft ons de kans om de versnellingscurve te herzien en het wrijvingsverlies te verminderen door de snelheid te verlagen om het brandstofrendement te verbeteren.

Dus de V12 keuze binnen de WEC is al een prachtige, zoals de andere Hypercar teams gewoon gebruik maken van een V6 of V8. &nbsp, , Peugeot en Toyota lopen met bijvoorbeeld V6 motoren. Genesis, die in 2026 als vreemdeling arriveert, gaf alleen aan voor een V8 te gaan. Omdat de V8 relatief eenvoudig te produceren is en de kleinere V6 motor te veel risico’s op weg naar het debuut laat, was dit vooral te wijten aan tijdgebrek.

Geen combinatie

De beslissing van Aston Martin om het hybride systeem naast de V12 te negeren is ook prachtig. Voor een systeem is te vinden in de typische Valkyrie, maar niet in de WEC en IMSA. Autofabrikanten die een voertuig bouwen in overeenstemming met de LMH-voorschriften hebben veel flexibiliteit met hun ontwerpen en motorontwerpen. Zoveel, alle bedrijven in de Hypercar industrie hebben een kruissysteem, maar de Valkyrie AMR-LMH is ook uniek. &nbsp,

” We rijden fundamenteel een achterwiel auto, net als LMDh auto’s zijn alleen achterwiel aangedreven,” zei Carter in gesprek met Motorsport.com. De koppelregeling van de reisas staat voorop. Maar ik zie absoluut geen reden waarom dit een risico zou moeten zijn.” Carter beweerde dat een hybride programma niet kon worden gecombineerd met de V12 motor van de Valkyrie. ” Het is niet haalbaar om een 6,5 liter V12 in dat artikel te plaatsen, de V12 te draaien en te voldoen aan de extra eisen binnen de WEC en Hypercar richtlijnen,” legt hij uit. &nbsp,

Aston Martin Valkyrie LMH Silverstone test

Foto van: Nick Dungan Fotografie

” Hybride systemen hebben ook belangrijke resultaten,” voegt Carter eraan toe, onder meer verwijzend naar het gewicht van de auto. ” Het kiezen van een auto met een V12 website, die ook van invloed is op het gewicht, zal daarom een andere zorg. Als je kijkt naar de kruisstructuur van een Valkyrie, zit hij op het achterwiel, niet op de vooras. Dus je praat over een ander voertuig, strategie en unibody” .&nbsp,

Uiteindelijk maakte Aston Martin zich vooral zorgen omdat hij zich zoveel mogelijk aan het Valkyrie-idee wilde houden. ” Alle methoden hebben voor- en nadelen,” zegt Carter. Dat is een deel van de uitdaging van wat we hebben getest en wat weg ligt, geloof ik. Uiteraard weten we niet waar de concurrenten zijn. Er zijn voordelen aan een variant programma, waar je die filosofische, vrijwel directe pk release. Vergeleken met andere verbrandingsmotoren hebben V12’s een uniek koppelgedrag. Maar uiteindelijk heeft iedereen voor- en nadelen om met dat koppelontwerp om te gaan.”

Kijkers langs de baan kunnen profiteren van het album van Valkyrie AMR-LMH tijdens de 1, 812 meter van Qatar door het dragen van oordoppen.

Lees meer:

In dit artikel

Laurens Stade

WEC

Aston Martin Racing

Registreer voor internet updates met het laatste nieuws over deze onderwerpen en wees de eerste om te horen.

Kenteken melden

Plaats een reactie