Cupra begon als Seat’s sportlogo. Sinds 2018 is Cupra een onafhankelijk bedrijf dat meer eerlijkheid en moed belooft dan Seat. En er is nog iets voor de Terramar: De auto heeft verschillende proporties dan de bestaande modellen van verschillende merken van hetzelfde team, waardoor de Terramar een maat tussen de Ford en Seat modellen.
Zoals gebruikelijk met Cupra, is de lijnactiviteit emotioneel met sterke snij koplampen, een agressief uitziende hoofd en een gespierde nek. Dit alles wordt gecombineerd met de messing tonen die kenmerkend zijn voor Cupra. De preview heeft een unieke grijs-paarse kleur voor een onderscheidende look.
Ruimte
Zelfs binnen Cupra kiest actieve vormen en wederom koperkleurige tinten. De strakke omgeving komt van emmerstoelen die er niet alleen goed uitzien, maar ook veel zijdelingse ondersteuning bieden. De pilotstructuur gaat echter ten koste van de ruimte achterin. Ook de schaal van pijnlijk plastic is verontrustend voor de knieën van de achterpassagiers. Ondanks de grote buitenafmetingen is de ruimte achterin zo minder goed dan het had kunnen zijn. Er is weinig te zien op de bagageruimte, Het is gemiddeld groot en gemakkelijk bereikbaar via het elektrisch bediende dek.
In de sportmodus (formal: Cupra mode) combineren beide motoren hun krachten en de Terramar levert ook de sportieve prestaties die het merk belooft.
Uitrusting
Dat Cupra deel uitmaakt van de Volkswagen groep wordt aangetoond door de technologie en functie. Sommige knoppen en hendels zijn bekend van Volkswagen, Seat en Skoda. De functionaliteit is ook vergelijkbaar met de vaste metgezellen, maar Cupra heeft gekozen voor zijn eigen stijl. Daarom vertelt de Terramar als een onderscheidend voorwerp. Zelfs speciaal is het Sennheiser stereosysteem. Dit biedt een krachtige combinatie van een aantrekkelijke, professionele melodie met de rest en helderheid van een hi-fi systeem.
Cupra kiest voor zeer gevoelige gezondheidsproducten. Een tijd om snel te rijden direct resulteert in een piercing kennisgeving. De assistent van dit voertuig wordt daarom niet als goed beschouwd, maar vervelend. Het is dus aan het begin van bijna elke reis geëlimineerd en mist daardoor zijn doel. Hoewel sommige beveiligingsfuncties ook belangrijk zijn, ontbreekt een ander: De geteste Terramar heeft geen blinde vlekherkenning.
Plug-in hybride
De Terramar is geen elektrische auto, maar geen puur conventionele auto. Een plugin hybride aandrijving is standaard. Deze combinatie van benzine en elektrische motor wordt door Cupra gepromoot als het beste van beide werelden en zou meer gemoedsrust bieden dan een volledig elektrische auto. De redactie ziet dit echter anders. Een plugin hybride vereist meer planning. Tijdens elke stop moet worden opgeladen, anders is de batterij alleen ballast en het verbruik is alleen hoger.
Maar… Cupra maakt dit plan een stuk makkelijker omdat de Terramar een bovengemiddelde afstand volledig elektrisch kan afleggen. Officieel heeft de Terramar een elektrisch bereik van 120 km. Tijdens het verblijf bij de redactie varieerde het bereik tussen 87 en 120 km. Hierdoor konden bijna alle ritten volledig elektrisch worden gemaakt en de Terramar bewijst vooral dat een groot assortiment in een elektrische auto niet nodig is.
Om het leven nog gemakkelijker te maken, kan de Terramar snel laden. Door bijvoorbeeld een lunch te plannen zodat deze gecombineerd kan worden met een laadstop, kunnen ook langere afstanden volledig elektrisch worden afgelegd. Tijdens de testperiode varieerde het bereik met het weer en ook met de laadsnelheid, die varieerde van 30 tot 50 kW. Gezien de beperkte batterijcapaciteit zijn dit nette waarden. Dankzij de consistente lading en de activering van de maximale terugwinning (herwinning van energie) bij het loslaten van de versneller, was het testverbruik 1 op 200.
En toch is dit niet hoe de Terramar bedoeld wordt! In elektrische modus is de prestatie slechts gemiddeld, terwijl Cupra zich presenteert als een sportief merk. Na het indrukken van de Cupra-knop op het stuurwiel worden beide motoren gelijktijdig geactiveerd en de prestaties zijn veel beter. Nu bouwt de kracht op tot een piek, die niet alleen de prestaties verbetert, maar ook het gevoel van snelheid verhoogt. In de Cupra-modus de Terramar 272 pk / 400 Nm (er is ook een versie met 204 pk / 350 Nm) en die waarden kunnen bekend klinken. De motor van de Cupra Terramar is ook te vinden in de Volkswagen Golf GTE. Dankzij de lagere constructie en het lagere gewicht is dit nog gladder en nog levendiger. De Terramar geeft echter een krachtiger gevoel vanwege het veel grotere lichaamswerk.
Weggedrag
De Terramar deelt niet alleen de krachttrein met de Volkswagen Golf GTE en Volkswagen Tiguan, maar ook het platform. Dat betekent niet dat het dezelfde auto is met een ander jasje. Cupra heeft de wielbasis uitgebreid en de spoorbreedte vergroot. Omdat het een technische basis is, is de onderwagentechniek ook vergelijkbaar met die van de Volkswagen. Omdat de Terramar bedoeld is om een gezinsauto te zijn, heeft deze SUV geen stijf chassis, maar is op maat gemaakt voor comfort.
Conclusie
Cupra introduceert de Terramar. Dit model combineert functionaliteit en sportiviteit door een elektrische motor te combineren met een benzinemotor. De Terramar is niet alleen een plugin hybride. Het bereik in elektrische modus is boven het gemiddelde en daardoor kan de Terramar vaker en langer rijden dan normaal. Deze proefrit bewijst dat de laadinfrastructuur in Nederland zo goed is, dat zelfs met een beperkt bereik (120 km) bijna altijd elektrisch aangedreven kan worden.
Toch is de benzinemotor niet alleen bedoeld als reservemotor. In de sportmodus (formal: Cupra mode) combineren beide motoren hun krachten en de Terramar levert ook de sportieve prestaties die het merk belooft. De extravagante decoratie zorgt ook voor een sportief gevoel.
plus
- Onderscheidende kleding
- Groot bereik in elektrische modus
min
- Matige ruimte achterin
- Opdringerige en irritante veiligheidssystemen (verplicht)