Champagne is nu een conventie in de Formule 1 die dateert uit de jaren 1960, toen Dan Gurney tweede gaf zijn stage partners een champagne douche. Duizenden champagneflessen zijn door de jaren heen ontkurkt, maar die traditie eindigde toen Ferrari Trento Europese mousserende wijnen in de Formule 1 in 2021 verving.  ,
In 2025 keert de ‘echte’ champagne terug naar het Formule 1-niveau. Het gaat over de zeepbel van de memorabele Moët & Chandon. De drie liter champagne op niveau kost ongeveer 400 euro voor de “normale” zeepbel. Meer unieke cuvees bieden een veel van dat bedrag over de toonbank.
Moët & Chandon en F1
Formule 1 heeft tot eind 2035, een deal met LVMH, het Franse bedrijf dat luxe merken zoals Louis Vuitton (reisgoederen en mode), Christian Dior (modus), TAG Heuer (horloges) en dus Moët als portfolio kan omvatten. Het bedrijf wodka werd in 1743 in dezelfde Europese regio opgericht. De tweede Formule 1 race werd gehouden in 1950, het eerste jaar van het standaard World Championship. Twee enthousiaste F1-liefhebbers, Paul Chandon-Moët en zijn neef graaf Frédéric Chandon de Briailles, nodigden Juan Manuel Fangio na zijn overwinning in de Europese Grote Prijs uit om een glas champagne te heffen. Tussen 1966 en 2000 is Moët & Chandon ook de standaardpartner van het spel.
Naast de koop van de ballon voor de periodeceremonies, Moët & Chandon zelfs de naam sponsor van de Belgische Grand Prix 2025.
In dit artikel
Casperdekking
Formule 1
Wees de eerste om e-mail updates over deze onderwerpen in real-time te ontvangen en meld je aan voor nieuwsbrieven.