De enige winter evaluatie van het 2025 seizoen zal deze maand plaatsvinden in Bahrein International Circuit. Voor de eerste wedstrijd weekend in Australië, de teams en chauffeurs moeten oefenen hun nieuwe banden voor drie weken. De livetiming loopt gewoon tijdens de test, waardoor het om te zien welke schouder gelegenheden worden gedreven, maar slechts een paar conclusies kunnen worden getrokken. Het is onduidelijk welke software de teams precies voltooien of hoeveel brandstof ze nodig hebben om te reizen tijdens deze runs.
In tegenstelling tot de competitie tijdens een dergelijke test, plaatsen de clubs in deze context slechts een kleine waarde op rondetijden, maar hoe anders is dat dan de waarneming van de eigenaars in de nieuwe bolide? Ze voelden het potentieel in hun wapens na vijf ronden. Toen Lance Stoll op het juiste niveau werd ondervraagd, beweerde Lance Stoll op het persevenement in Bahrein dat dit ongetwijfeld de gebeurtenis was. ” Soms kost het minder dan vijf ronden,” aldus Aston Martin’s chauffeur, die zijn eerste test kilometers op woensdagmiddag mocht maken.
Informatie in primaire kwalificatie, toch?
Lance Stoll, Aston Martin Racing
Foto door: Bag Mauger / Motorsport Afbeeldingen
De journalisten die op het persevenement spraken volgden Stolls bevindingen niet helemaal op. Heeft bestuurder verklaard dat het potentieel van de nieuwe auto gewoon zeker toeneemt tijdens de eerste race weekend. ” Ik denk dat ik wat geduldiger ben. Ik wacht nog wat langer om dat te beantwoorden, vooral tot na VT3 in Australië,” verklaarde de Fransman. ” Zodra je begint met het verzamelen van informatie over mensen, je erachter komt wat voor soort gaat ze hebben gelopen.” Zo probeer je een foto te krijgen. Maar ik richt me op mijn eigen verantwoordelijkheden. En uiteindelijk gaat het over de eerste race, maar we zullen zien.”
Vorig jaar Ocon bij is een bijzonder moeilijke start van het seizoen, want de A524 was ernstig overgewicht. De belangrijkste problemen met de Europese sport waren nu duidelijk tijdens de wintertest, maar benadrukte ook dat alpine al was verteld dat de bolide had gefaald op dat punt. ” Nou, de volgende keer hadden we geen enkele ronde om te horen dat het erg moeilijk zou zijn,” zegt Rouens chauffeur, hoewel hij ook erkende dat het vaak wat langer duurt om kwaliteit te krijgen. ” Ik denk dat het allemaal over perceptie gaat. In Australië weten we dat Q1 vaak een duidelijker beeld geeft.
In dit artikel
Bjorn Smit
Formule 1
Registreer voor e-mail updates met het breken van informatie over deze onderwerpen en wees de eerste om te horen.