Interview: Mario Andretti over de visie van Cadillac F1, zijn positie en Hamilton op Ferrari

Je kunt afscheid nemen van je werk, maar niet van je passie. Mario Andretti behoort zonder twijfel tot de grootste Amerikaanse coureurs aller tijden. Maar zelfs op 84-jarige leeftijd is de winnaar van de Indy 500, Daytona 500 en het Formule 1-wereldkampioenschap niet weg te houden van het circuit. Via het race-imperium van zijn zoon Michael bleef Mario nauw betrokken bij de autosport. Nu keert hij terug op het hoogste niveau als adviseur van het Cadillac F1-team.

Hoewel Michael Andretti een stap terug heeft gedaan in de dagelijkse leiding van Andretti Global, dat nu onder CEO Dan Towriss valt, houdt Mario nog altijd een vinger aan de pols bij het nieuwe Cadillac Formule 1-team. Als bestuurslid volgt hij de ontwikkelingen op de voet en onderhoudt hij regelmatig contact met teambaas Graeme Lowdon in het Verenigd Koninkrijk. De Formule 1 bereidt zich voor op de komst van een elfde team in 2026 en Mario is vastbesloten om zijn ervaring en passie in te zetten voor dit ambitieuze project. Motorsport.com sprak uitgebreid met de racelegende.

“Er zullen altijd mensen zijn die klagen”

Andretti was onlangs in Londen en woonde de seizoenslancering, F1 75 Live in Londen, bij. “Het was fantastisch. Ze hebben alles uit de kast gehaald. De sfeer was geweldig en het diner de avond ervoor in het restaurant van Gordon Ramsay was heel bijzonder, met alle iconen uit de Formule 1-geschiedenis.” Over de groei van de sport zegt hij: “Het laat zien hoe groot F1 is geworden. De productie en de schaal van dit evenement waren fenomenaal. Het bewijst hoe sterk de sport tegenwoordig staat.”

Auto’s en coureurs op een rij tijdens het F1 75 Live evenement

Foto: Getty Images

Niet iedereen was enthousiast over de show rond de presentatie, maar Andretti relativeert de kritiek: “Je kunt het nooit iedereen tevreden houden. Er zullen altijd mensen zijn die iets te klagen hebben, zelfs over de mooiste dingen in het leven. Maar de fans reageerden enthousiast, en dat is het belangrijkste.”

Met de huidige groei van de sport lijkt het een goed moment om een nieuw team op te richten. “Absoluut. De toekomst van F1 is solide, het heden is solide. Dit is het perfecte moment om in te stappen, en wij zijn erbij.”

De uitdaging voor Cadillac F1

Over zijn bezoek aan de fabriek in Silverstone zegt Andretti: “Helaas had ik daar geen tijd voor. Maar ik blijf constant op de hoogte via Graeme Lowdon. Hij heeft veel ervaring en is volledig toegewijd. Als er 40 uur in een dag zaten, zou hij er 39 werken. We zijn heel blij met hem en andere ervaren mensen die risico’s nemen om deel uit te maken van dit project.”

Graeme Lowdon in the Stake F1 Team KICK Sauber garage

Graeme Lowdon

Foto door: Andy Hone / Motorsport Images

Met het oog op 2026 is de grote vraag: zal Cadillac F1 er klaar voor zijn? “We zullen er klaar voor zijn. Iedereen weet wat er op het spel staat. We hebben van meet af aan vertrouwen gehad in het project. In elke onderneming moet je geloven in wat je doet, ook als er risico’s zijn. Uiteindelijk is ons harde werk beloond.” Cadillac zal het moeten opnemen tegen tien gevestigde teams, maar heeft als voordeel dat het meer mogelijkheden had. Waar de huidige teams pas vanaf 1 januari zich mogen richten op de auto van 2026, is het Amerikaanse team daar al geruime tijd mee bezig. “We hebben de tijd gehad om ons optimaal voor te bereiden. Als je een project als dit aangaat, dan is het ideaal om dat te doen met een schone lei. Dat geeft ons de kans om sneller op het niveau van de topteams te komen.”

Mario’s rol en de keuze voor coureurs

Als bestuurslid van het team heeft Andretti een adviserende rol. “Ik doe wat ik wil!” zegt hij lachend. “Ik heb altijd tegen Michael gezegd: als ik echt een baan had gewild, had ik mijn eigen team gestart. Mijn enige interesse ligt aan de rijderskant. De rest laat ik over aan anderen. Mijn rol is precies zoals ik het wil, en als ze dat niet bevalt, kunnen ze me ontslaan!”

Een van de grootste uitdagingen wordt de keuze voor coureurs. “We denken daar dagelijks over na. Halverwege het jaar zal daarover een besluit worden genomen. De doelstelling is om minstens één Amerikaanse coureur in het team te hebben, naast een ervaren rijder.” Colton Herta staat bovenaan de lijst. “Ik zou zeggen van wel. Hij heeft een geweldig jaar achter de rug in IndyCar. Hij was constanter en won de seizoensfinale in Nashville. Hij heeft zich vanaf het begin van zijn loopbaan gemeten met toppers zoals en heeft al F1-tests gedaan. Hij is een serieuze kandidaat.”

Colton Herta, Andretti Global w/ Curb-Agajanian Honda

Colton Herta, Andretti Global w/ Curb-Agajanian Honda

Foto door: Jake Galstad / Motorsport Images

Over de ontwikkelingen in IndyCar is Andretti optimistisch. “Het niveau van de coureurs is enorm hoog. FOX heeft het kampioenschap meer exposure gegeven, zelfs tijdens de Super Bowl. Dit is precies wat IndyCar nodig heeft.” Ook McLaren-CEO Zak Brown heeft ideeën geopperd over de marketingstrategie van de raceklasse. “Het draait allemaal om zichtbaarheid. We moeten laten zien wat we in huis hebben. Zak Brown heeft een enorme passie voor de sport. Hij is een echte racer, en dat zeg ik niet zomaar. Met mensen zoals hij heeft de sport een mooie toekomst.”

Hamilton naar : een historische transfer

Tot slot kan Andretti niet om de overstap van naar Ferrari heen. “Ik vind het geweldig. Ik begrijp zijn beweegredenen volledig. Hij heeft met en gewonnen. Nu wil hij bij Ferrari rijden en daar ook winnen. Dat is iets wat elke F1-coureur stiekem wil. Ik herinner me dat me in 2009 al vertelde dat het zijn droom was om ooit voor Ferrari te rijden. Dat zegt alles.”

De strijd tussen Hamilton en wordt volgens Andretti fascinerend. “Het wordt een uitdaging voor allebei. Maar dat is wat de sport zo mooi maakt. Ferrari zal hier het meest van profiteren. Ze hebben twee coureurs die in staat zijn te winnen. Wat wil je nog meer?”

Andretti sluit af met een knipoog: “Ik zeg altijd: als je een racewagen ziet en je krijgt geen kriebels in je maag, dan ben je bij de verkeerde sport beland. Ferrari, Cadillac, IndyCar – het gaat om pure passie. En passie is wat racen groots maakt.”

Mario Andretti, Ford March 701

Mario Andretti, Ford March 701

Foto door: Rainer W. Schlegelmilch / Motorsport Images

In dit artikel

Filip Cleeren

Formule 1

Andretti Autosport

Cadillac Racing

Wees als eerste op de hoogte en schrijf je in voor e-mail updates met realtime nieuws over deze onderwerpen

Kenteken melden

Plaats een reactie