Interview: Nicky Catsburg rekent op ‘supermooie race’ in 24 uur van Daytona

In 2021 wist Nicky Catsburg samen met teamgenoten Antonio García en Jordan Taylor de 24 uur van Daytona te winnen. Dat deden zij in de GTLM-klasse, die sindsdien verdwenen is. Nu neemt Catsburg in de bekende Corvette Z06 GT3.R van Corvette Racing by Pratt Miller deel aan de race in de GTD Pro-klasse. Hij deelt die auto met startnummer 4 met Tommy Milner en een oude bekende uit het World Endurance Championship, Nicolás Varrone. 

Met deze sterke line-up hoopt Catsburg uiteraard zijn tweede Rolex Daytona-horloge te kunnen winnen, maar hij verwacht geen makkelijke strijd. “De GTD Pro-klasse is heel sterk dit jaar”, zegt Catsburg in gesprek met Motorsport.com. “Er zijn veel auto’s, veel heel goede rijders. Dus dat zal vergelijkbaar zijn [met GTLM].” Wat de strijd nu nog spannender moet maken dan voorgaande jaren, is dat IMSA gebruik maakt van zogenaamde torque sensors. “Dat zou ervoor moeten zorgen dat iedereen wat dichter bij elkaar zit qua vermogen”, legt Catsburg uit. “Het is wel technisch een aardige uitdaging om dat allemaal goed te regelen. Daar zijn we volop mee bezig. Ik verwacht een supermooie race in de GTD Pro dit jaar.”

De 24 uur van Daytona staat bij veel coureurs hoog op de lijst. Ook Catsburg geniet van het evenement, al is er ook sprake van een ‘haat-liefdeverhouding’. “Het is altijd de start van het seizoen in Amerika”, begint hij over wat het evenement zo mooi maakt. “Iedereen hecht heel veel waarde aan de race. Het is ook een supergaaf evenement met een hele mooie prijs. Het winnen van zo’n horloge is altijd een heel gaaf aandenken aan het winnen van zo’n mooie race.”

“Ik moet wel eerlijk zeggen: het circuit zelf is vrij saai”, voegt Catsburg toe. “Ik heb er ook niet zo veel mee. Ik ben altijd blij als de zaterdag, racedag, is aangebroken, want we zijn hier altijd heel lang”, doelt hij op het Roar-weekend dat altijd voorafgaat aan de 24 uur van Daytona. “Dus ik heb absoluut een soort haat-liefdeverhouding met deze race: het is een gaaf evenement en altijd bijzonder om daaraan deel te mogen nemen, maar verder vind ik het circuit niet echt uitdagend of fantastisch.”

Keihard racen

Omdat de road course van de Daytona International Speedway zelf niet zo heel interessant is in de ogen van Catsburg, biedt dat ook niet de grootste uitdaging. De Corvette-coureur ziet wel een andere, duidelijke uitdaging. “Het écht overleven tot het einde van de race, zeker hier omdat je altijd kansen hebt”, verklaart de 36-jarige Nederlander. “Vanwege de [full course] yellows zit je negen van de tien keer aan het einde van de race nog in de ronde van de leider. Het is dus heel belangrijk om rustig aan te doen, vooral in verkeer. Geen fouten maken en ervoor zorgen dat je de laatste vier uur kunt gaan focussen op baanpositie en brandstofstrategie. Het is namelijk heel makkelijk om bij elke pitstop posities te verliezen – en natuurlijk ook te winnen. Het is dus een heel strategische race.”

Juist omdat het zo’n strategische race is en het dus vooral een kwestie is om de problemen beperkt te houden en er goed bij te blijven zitten, kijkt Catsburg naar eigen zeggen vooral uit naar de slotfase van de race. “Dan worden de herstarts echt heel gaaf”, merkt hij op. “Het racen wordt dan keihard. Dan gaat het er echt om. Dat is wel wat deze race zo bijzonder maakt. Het racen in Amerika is eigenlijk meer show dan bijvoorbeeld in ELMS of GT World Challenge. Bij al die herstarts maak je opnieuw kans om te vechten voor een positie. Zelfs al is je auto minder snel dan de andere auto’s, krijg je nog een kans om mee te doen. Het is dus gewoon een heel gave show.”

Alles wat je moet weten over de 24 uur van Daytona:

In dit artikel

Laurens Stade

IMSA

Nick Catsburg

Wees als eerste op de hoogte en schrijf je in voor e-mail updates met realtime nieuws over deze onderwerpen

Kenteken melden

Plaats een reactie