Voor Renger van der Zande belooft deze 63ste editie van de 24 uur van Daytona een bijzondere te worden. Hij heeft immers na zeven jaar afscheid genomen van Cadillac en zal dit jaar het team van Meyer Shank Racing in de Acura ARX-06 GTP representeren. Voor Acura is dat een aanwinst, aangezien de 38-jarige Van der Zande een hoop ervaring meeneemt. Zo weet hij heel goed hoe de 24 uur van Daytona gewonnen moet worden. In 2019 en 2020 won hij de race namens Wayne Taylor Racing. Dit keer zal hij met drievoudig IndyCar-kampioen Alex Palou, Nick Yelloly en Kakunoshin Ota als teamgenoten aan de start verschijnen.
Ter voorbereiding op zijn nieuwe avontuur bij MSR en Acura, heeft Van der Zande al test afgewerkt op Sebring en Daytona. Bovendien heeft hij nog een shakedown gehad in Miami en heeft hij in de simulator gezeten. “En hoe zij het aanpakken, is gewoon als een militaire operatie”, zegt Van der Zande in gesprek met Motorsport.com. “Dat vind ik wel heel cool om te zien. Het is heel goed om daar onderdeel van te zijn. We hebben ontzettend veel mensen. Iedereen heeft veel rust in het werk dat ze doen, maar er zijn ook heel veel nieuwe mensen. En dus ook veel nieuwe mensen die met elkaar moeten gaan samenwerken.”
Dat is volgens Van der Zande op dit moment ook meteen de grootste zwakte van het team. “Maar dat gaat natuurlijk steeds beter worden”, voegt hij toe. Hij verwacht een mooi seizoen tegemoet te gaan, wanneer het team de eerste races kan overleven en goede punten kan pakken. “Ik zie het dus wel een beetje als iets voor de lange termijn”, aldus de Nederlander, die ook beseft dat de 24 uur van Daytona voor de boeg staat en een goed resultaat dan wel fijn zou zijn. “Je wil nu scoren, dus we gaan kijken wat we ervan kunnen maken.”
Doordat hij al heeft getest met de ARX-06, weet Van der Zande hoe anders deze aanvoelt dan de Cadillac V-Series.R. Gevraagd hoeveel verschil hij precies merkt, antwoordt hij: “Heel veel verschillen. Deze auto rijdt heel anders. Maar ook hoe ze de softwaresystemen hebben opgezet, is echt heel anders. Dus aan alle kanten heb ik echt wel een hoop om aan te wennen. Bij de Cadillac heb je heel veel geluid aan de achterkant, vanuit de brommende V8. Dit [de biturbo-V6 van Acura] is wel echt een snerpende turbomotor waarbij je onder het remmen de turbo aan de gang houdt, waardoor die allemaal gekke geluiden maakt. Dus alleen al vanuit geluidsperspectief is het heel anders. Maar ook qua rijden. In de Cadillac ben je altijd tegen onderstuur aan het vechten en deze auto [Acura] heeft veel grip aan de voorkant. Het is dus echt een heel andere auto.”
Foto door: Andreas Beil
Aanvallen in laatste stint
Hoewel Van der Zande realistisch is over zijn kansen bij zijn Acura-debuut, blijft hij ook strijdlustig en hongerig naar een derde Rolex Daytona-horloge, de prijs die de winnaars van elke klasse wacht. “Ik ga natuurlijk altijd voor de overwinning”, verzekert hij. “Alleen moet je wel realistisch zijn: het is een nieuwe operatie en ik ga er al vanuit dat sommige dingen niet goed zullen gaan. Dan is het eigenlijk een voordeel dat je zo’n lange race hebt, want dan kun je nog mooi terug naar voren komen”, bekijkt hij het van de zonnige kant. “Maar bij alles wat we doen moeten we twee keer nadenken, het gaat nog niet op de automatische piloot. Dat gaan we echt wel merken. Maar daarom is het wel lekker dat we een lange race ingaan en routine krijgen in de pitstops, strategie en dat soort dingen. Als je dan aan het einde van de race kunt aanvallen voor de overwinning, dan ben ik de eerste die zijn hand opsteekt en zegt: ‘Laat mij dat maar doen!'”
Die laatste stint is naar eigen zeggen een specialiteit, wat ook al te zien was tijdens de Petit Le Mans van vorig jaar. Toen wist hij in de slotminuten de beslissende inhaalactie te plaatsen om de zege te pakken in zijn allerlaatste race namens Cadillac. Zelf hoopt hij ook op Daytona International Speedway de laatste stint voor zijn rekening te nemen. “In dit kampioenschap zijn er heel veel safety cars en daardoor komt het veld gewoon heel dicht bij elkaar aan het einde van een race. Dat is wanneer het moet gebeuren”, legt hij uit waarom hij zo geniet van die laatste stints. “Ik vind het altijd leuk om de finish te doen, om het af te maken. Zoals je op Petit Le Mans zag, is dat wel mijn ding. Dan hoop ik dat ik in de auto zit.”
Aan de andere kant is Van der Zande op dat vlak voorzichtig, want hij haalt aan dat de twee zeges die hij hier heeft behaald, allebei gebeurden toen hij juist niet in die slotstint achter het stuur zat. “Dus misschien dat ik dit jaar dan zeg: ‘Laten we maar proberen om mij niet in de auto te zetten'”, grapt Van der Zande, die toevoegt dat hij normaliter wel op de planning zou moeten staan om de Acura ARX-06 naar de finish te sturen.
Gouden tijden
De 24 uur van Daytona wordt verreden op de road course van de Daytona International Speedway. Op papier is het geen heel ingewikkeld circuit: via enkele haarspeldbochten sturen de coureurs de oval rond. Toch zijn er nog genoeg uitdagingen om te overwinnen, stelt Van der Zande. “Als je het al 24 uur lang volhoudt, is dat al een prestatie op zich”, benadrukt de coureur uit Dodewaard. “Er kan zo veel fout gaan aan die auto. Maar ook met het rijden. We hebben in dit kampioenschap ook veel amateurs in de GT’s en LMP2’s. Die maken gewoon fouten. Als je die raakt, dan heb je best wel een probleem en een stuk van je auto dat eraf ligt. Dan is je race gewoon gecompromitteerd. Op die manier moet je de race ook aanvliegen: overleven.”
“En als je zegt: ‘Wat is er speciaal aan Daytona?’ Je voelt gewoon de historie”, vervolgt hij. “Je voelt de sfeer. Het is weer uitverkocht. Iedereen wil erbij zijn en ik denk dat het mooi is omdat het nu ook echt wel de gouden tijden van de sportscar-races zijn, met alle fabrikanten die deelnemen. Ik kijk er erg naar uit.”
Wat dan volgens hem dé reden is om de 24 uur van Daytona te volgen? “Het is spektakel. Het is multiclass-racen, dus er gebeurt een hoop. Er staan grote namen aan de start. Uit de Formule 1 heb je nu natuurlijk Kevin Magnussen weer terug. Maar er rijden ook coureurs uit de NASCAR mee, zoals Austin Cindric. Dus aan alle kanten een hoop grote namen. En het racen in Amerika is gewoon entertainment. Dat mis je een beetje bij de Europese races. Hier in Amerika is dat eigenlijk vooraanstaand. Dus dat is denk ik leuk om naar te kijken en om te volgen. Maar als ik eerlijk ben: het is 24 uur lang. Ik zou zeggen: kijk niet 24 uur lang, maar gewoon af en toe een stukje!”, besluit Van der Zande.
In dit artikel
Laurens Stade
IMSA
Renger van der Zande
Meyer Shank Racing
Wees als eerste op de hoogte en schrijf je in voor e-mail updates met realtime nieuws over deze onderwerpen
Schrijf je in voor nieuwsupdates