Voor de derde keer op rij zal Rick Winkelman als verslaggever van Ziggo Sport op locatie werken tijdens de 24 uur van Daytona. Dat betekent dat kijkers van Ziggo Sport weer een uitgebreid verslag kunnen verwachten vanaf de Daytona International Speedway, van interviews tot aan items die voor en tijdens de race zijn opgenomen. Op dat vlak doet Winkelman in gesprek met Motorsport.com ook al een oproep aan de fans. “Als mensen wensen hebben voor reportages, stuur maar op!”, aldus Winkelman, die de ideeën via zijn Instagram-account wil verwelkomen.
Zelf heeft Winkelman de 24 uur van Daytona hoog op zijn persoonlijke lijstje staan. “Heel hoog”, benadrukt hij. “Ik ben sowieso liefhebber van Amerikaanse autosport, ook hoe dat in Amerika wordt beleefd. Het is een prettige combinatie van heel hoogwaardige, professionele autosport maar wel nog met een menselijk gezicht – wat je in de Amerikaanse autosport sowieso veel meer ziet. Er wordt keihard geracet, maar tegelijkertijd is er veel meer normaal contact tussen de deelnemers en bijvoorbeeld de media en de fans dan dat je in een hoop andere raceklassen ziet. Dat is ook zoals het past bij alle Amerikaanse raceklassen. Coureurs zijn veel beter benaderbaar.”
Wat de 24 uur van Daytona volgens Winkelman zo uniek maakt, is dat dit dé race is die het nieuwe autosportseizoen op gang brengt en meteen met veel coureurs van verschillende kampioenschappen. Maar er is ook een ander aspect dat de 24 uur van Daytona een bijzondere langeafstandsrace maakt. “Verhoudingsgewijs wordt er een lang gedeelte in het donker gereden”, merkt de Ziggo Sport-verslaggever op. “Daar hoor je veel coureurs over, dat het daardoor fysiek extra zwaar is. De race start weliswaar rond 13.40 uur, maar vanaf 17.00 uur of 18.00 uur lokale tijd wordt het daar al behoorlijk donker vanwege de winter. Ze rijden dus een heel groot deel in het donker.”
Kans op Nederlands succes
Aan grote namen is er in deze 63ste editie van de 24 uur van Daytona ook weer geen gebrek. Van drievoudig IndyCar-kampioen Alex Palou, oud-Formule 1-coureur Kevin Magnussen en Shane van Gisbergen tot aan Felipe Massa, Kamui Kobayashi en Scott Dixon: fans van vele verschillende autosportklassen zullen wel minstens één coureur vinden om voor te juichen. Die diversiteit is ook wat deze race zo aantrekkelijk maakt, stelt Winkelman. “De diversiteit aan coureurs is altijd leuk. Er rijden veertien oud-Formule 1-coureurs mee, er zitten IndyCar-kampioenen bij, coureurs uit NASCAR, DTM en WEC rijden mee: van alles dus. Dat is heel interessant. Het niveau is heel hoog, ook qua rijders.”
Ook voor de Nederlandse autosportfan zijn er genoeg coureurs toe te juichen, want in totaal staan er zes Nederlandse coureurs aan de start: Renger van der Zande, Robin Frijns, Tijmen van der Helm, Job van Uitert, Nicky Catsburg en Indy Dontje. “Dat is het leuke,” zegt Winkelman, ‘want het is wat dat betreft niet in één klasse, maar verspreid over alle vier de klassen. Ze zitten ook allemaal echt in de goede auto’s.” Van der Zande, Frijns en Van der Helm doen mee in de topklasse, de GTP’s, Van Uitert rijdt in de LMP2-klasse, Catsburg rijdt namens Corvette in de GTD Pro en Dontje in de GTD. Van der Zande wist al twee keer te winnen, maar is van Cadillac naar Acura overgestapt en verwacht bij zijn nieuwe team nog geen wonderen. Catsburg heeft al eens in de GTLM-klasse gewonnen terwijl Dontje al tweevoudig winnaar in de GTD-klasse is.
Foto door: Andreas Beil
Winkelman kijkt uit naar de verrichtingen van Van der Zande bij zijn nieuwe werkgever, maar vindt het bovenal mooi om te zien dat alle zes Nederlandse coureurs namens competitieve teams zullen strijden. “Alle Nederlanders die we in deze race hebben, zitten in auto’s waarmee je kunt winnen”, meent Winkelman. “Ik heb het al vaker gezegd: ‘Nederland, autosportland’. Dat wordt daar ook weer bewezen. Voor hetzelfde geld vallen ze allemaal in de eerste bocht uit, maar voor hetzelfde geld hebben we in alle vier de klassen een Nederlandse winnaar. Dat is gaaf, dat ze allemaal in goede auto’s zitten.”
Legendarische plek
Over het circuit zelf is Winkelman ook enthousiast. “Daytona is een legendarische plek in de internationale autosport en zeker in Amerika”, vertelt hij. “Op het strand van Daytona is dat allemaal begonnen. Het is gaaf als je er bent. Dat is ook wat ik altijd stiekem even doe als ik er ben: over het strand rijden. Dat kan gewoon. Je betaalt iets van tien dollar en je mag over het strand rijden waar het allemaal begonnen is. Het is gewoon een magische plek. Het is net als Le Mans, Monaco en de Nürburgring een unieke plaats op de wereld waar al zo lang wordt geracet en waar zoveel gebeurd is.”
Daytona staat bekend als een oval, maar voor deze race wordt gebruik gemaakt van het ‘infield’. Daardoor rijden de coureurs wel gedeeltelijk over de oval, maar zijn er ook nog enkele vlakke gedeelten waar elke fout afgestraft wordt. Wat zo’n oval ook uniek maakt, is hoe de bezoekers zo’n evenement kunnen beleven. “Het is een evenement waar het er niet zozeer om gaat dat je de race vanaf de tribune volgt”, stelt Winkelman. “Het is een race waarbij je ook op het binnenterrein moet zitten. Er zijn gewoon campers die net zo groot zijn als twee eengezinswoningen, maar er zijn ook gewoon kleine tentjes.”

Foto door: James Gilbert – Motorsport Images
En voor wie er zelf eens naartoe wil gaan, is er volgens Winkelman één ding wat direct een enorme indruk zal achterlaten: de tribune. “Het is de mooiste tribune die ik ken – en ik heb heel veel circuits mogen zien”, zegt de verslaggever van onder meer de NASCAR Cup Series. “Ik was al eens in Daytona geweest, maar niet toen de nieuwe tribune er stond. Ik heb natuurlijk veel contact met Amerikaanse collega’s en die zeiden tegen mij: ‘Let maar op, Rick, als je langs de nieuwe tribune gaat rijden. Dan ga je denken ‘wauw, wat is dit?” Afijn, ik reed dus langs die nieuwe tribune op weg naar mijn hotel en ik denk ‘wauw, wat is dit?’ Dat is zó bizar groot, hoog en lang. Dat is typisch Amerikaans groot. Het is alsof je tegen een flat van tien verdiepingen hoog staat te kijken. Als je langs de achterkant rijdt, zie je dus gewoon die flat. Het is bizar.”
De 24 uur van Daytona wordt live uitgezonden door Ziggo Sport. Op Ziggo Sport 3 is de race vanaf zaterdag 25 januari om 19.30 uur geheel live te volgen. Ook zal een deel op het open kanaal te volgen zijn: die uitzending begint op zondagnacht om 00.10 uur en zal om 12.00 uur eindigen.
In dit artikel
Laurens Stade
IMSA
Wees als eerste op de hoogte en schrijf je in voor e-mail updates met realtime nieuws over deze onderwerpen
Schrijf je in voor nieuwsupdates