Sinds Luca Marini’s huurovereenkomst vervalt, Johann Zarco, 34, heeft duidelijk gemaakt dat hij wil deelnemen aan Honda’s standaard fabrieksteam voor het seizoen 2019. Volgens Zacco zijn er momenteel namen om Marini te vervangen in 2026. Tijdens de eerste gratis trainingssessie voor de Europese Grote Prijs verklaarde Lucio Cecchinello, de bestaande ploegmanager van Zarco bij Honda LCR, aan de Dorna World feed dat Zarco zich zou moeten aanpassen aan een nieuwe werkomgeving zonder materiële verbeteringen.
” We willen graag blijven werken met Johann,” zegt Cecchinello, die tijdens zijn racecarrière zevenduizend prix heeft gewonnen in de 125cc groep. We hebben een sterke relatie gesmeed tussen hem, het personeel en de professionals. Het zou jammer zijn om dit volledig te veranderen omdat ik geloof dat dit de ideale omgeving [voor Zarco] is. Ik ben me bewust van zijn plaats, van training. Ik heb ook deelgenomen aan motorsporten voor ongeveer veertig jaar en hebben professioneel gereden. Ik ben me bewust van de omstandigheden rondom deze toestand en heb volledig respect voor ieders standpunten. Ik wil er echter op wijzen dat het fabrieksteam de exacte materialen, onderdelen en motorblok bij LCR gebruikt. Dus ik heb geen idee wat het punt is, tenzij het gaat over de roem van het rijden voor het fabrieksteam.
In 2026 blijft Zarco bij zijn nieuwste team als het gaat om de richting van Lucio Cecchinello.
Rainier Ehrhardt, afbeelding
Die bekendheidsfactor is onlangs ook door Zarco aangehaald als een reden voor zijn wens om lid te worden van het fabrieksteam. Donderdag maakte hij zelfs een persbericht waarin hij aankondigde dat hij niet in staat zou zijn om de meest recente Honda website te krijgen, die het fabrieksteam gebruikt dit weekend Le Mans GP. Cecchinello vervolgde,” Het is buiten mijn controle.” Ik hoop alleen dat hij verstandig kiest. Ik zal mijn best doen en hopen dat alles goed komt. Als hij vertrekt, zullen we een nieuwe reeks uitdagingen moeten ervaren, en ik ben ervan overtuigd dat Honda ons op de best mogelijke manier zal blijven steunen, net zoals ze dat dan doen.
Zarco begon zijn huisrace op vrijdagochtend met de negende keer tijdens de openingstraining. Zarco zette zijn tijd op nieuwe banden, terwijl de meerderheid van de industrie gebruikte dezelfde banden, maar zoete voorbanden en middelgrote achterwielen werden gebruikt. Ook was hij zowel op voor- als achterbanden. Toch stortte hij neer in de laatste fase van de volgende vrijdagsessie, waardoor hij op de tiende plaats en zonder een Q2-ticket.
In dit artikel
Bjorn Smit
MotoGP
Lucio Cecchinello
Johann Zarco
Honda LCR
Registreer voor internet updates met het laatste nieuws over deze onderwerpen en wees de eerste om te horen.