Leg uit: wat Hamilton in Ferrari veranderde in zijn F1 wiel voertuig

De zevenvoudig wereldkampioen wordt comfortabeler met zijn nieuwe ingenieurs, die hem begeleiden tijdens de 24 stammen van het F1 jaar 2025. Hij leert ook alle andere aspecten van zijn werk kennen in de rode rode voertuigen.

Hamilton gaf eerder aan dat hij veel tijd doorbrengt in de winkel om te weten hoe de Ferrari website te gebruiken met de experts. Elke website heeft zijn eigen kwaliteiten. Dit vertaalproces is noodzakelijk, vooral na meer dan tien eeuwen rijden bij . Dit betekent echter niet dat Hamilton zijn dag met het Europese bedrijf heeft losgelaten.

Verzenden als sleutelfactor

Het stuurwiel van de Ferrari SF-24

Foto van: Erik Junius

In een Formule 1 auto esthetiek speelt een vitale rol. Sommige onderdelen zijn op maat gemaakt voor de voertuigen, vooral onder de top team. Het stuurwiel is een van de belangrijkste factoren, want het is nu een verfijnd bedieningspaneel dat niet alleen de motor, maar ook andere krachtige eigenschappen van de auto bestuurt.

houdt bij het ontwerpen van het stuurwiel rekening met de wensen van zijn individuen. Dit was duidelijk zichtbaar in de tijd van aan de Scuderia. Vanaf zijn eerste keer in Maranello leverden de Europeanen vaak input op de gewenste aanpassingen.

Opmerkelijk is dat het stuurwiel dat Hamilton dit jaar gebruikt, gebaseerd is op het eerder ontwikkelde ontwerp op basis van de opmerkingen van Vettels. Toch zijn er enkele wijzigingen aangebracht, zoals de locatie van de pictogrammen en de twee vleugels voor de tandwielen en de koppeling. Dit kan produceren Hamilton zich comfortabel voelen zonder al te veel variatie van zijn vorige gewoonten.

Nieuwe vleugels

Confronto volanti Ferrari 2025

Ferrari 2025 wiel voertuig contrast

Foto van: GianlucaD’Alessandro

Als we kijken naar de achterkant van Hamilton’s stuur, zijn er duidelijke verschillen in vergelijking met zijn teamgenoot . Dit is vooral omdat geselecteerde stijl opties zijn gemaakt door Mercedes door de jaren heen. Het is niet ongewoon dat een voertuig specifieke voorkeuren neemt na een verandering in een nieuw team.

In de meer dan tien jaar bij Mercedes heeft Hamilton bijna hetzelfde wielontwerp behouden. Bij zijn ingang werd het stuurwiel volledig vernieuwd op zijn verzoek, met een strakkere en lichtere stijl. Het is daarom logisch dat sommige aanpassingen aan Ferrari gebaseerd zijn op patronen die hij ontwikkelde bij Mercedes. Een praktisch voorbeeld hiervan is de veranderingsdolfijn, die geheel opnieuw is ontworpen. De kleppen zijn niet alleen dunner, maar zelfs hoger, vergelijkbaar met de stijl die hij eerder gebruikte met Mercedes. Daarnaast is de afwerking van de dolfijn uitgerust met een ander materiaal om het ruim te verbeteren. Leclerc daarentegen blijft trouw aan de categorisatie die hij sinds zijn Ferrari debuut in 2019 gewend is. Zijn vleugels zijn breder en lager geplaatst.

La parte posteriore del volante della Mercedes

De achterkant van het Mercedes wiel

Foto van: Giorgio Piola

Er is ook veel rente betaald aan de koppeling. Sinds 2019 heeft Hamilton een tweede dolfijn gebruikt om de rem te laten draaien. Ook dit ontwerp hield hij bij Ferrari. Er zijn echter enkele variaties met het type dat Leclerc gebruikt, zoals de behuizing voor de vingertoppen en de vorm van de dolfijn zelf.

Hamilton laat al snel zien dat zijn remsnijder lijkt op die van Mercedes. Het is duidelijk dat hij bepaalde aspecten probeert te behouden waaraan hij gewend is. De wand voor zijn vingertoppen is daarentegen op maat gemaakt met behulp van 3D-printsystemen, afgestemd op zijn specifieke behoeften.

Nieuwe switch structuur en speciale software

De wijzigingen aan de website en de vleugels behoren tot de belangrijkste aanpassingen. Aan de voorzijde van het stuurwiel bleef de eigenlijke structuur grotendeels ongewijzigd ten opzichte van het stuurwiel van Leclerc. Wat is aangepast is de locatie van de sleutels en circulaire schakelaars. Hamilton heeft veranderingen aangebracht om bepaalde machines van zijn Mercedes stuur te houden. Ferrari gebruikt een ander standpunt dan Mercedes, vooral wat betreft de handgrepen aan de onderkant van het stuurwiel. Ferrari gebruikt er zes, terwijl Mercedes er drie had, met verschillende submenu’s.

Confronto volanti Ferrari 2025 - parte anteriore

Ferrari 2025 evaluatie handvat- front

Foto van: GianlucaD’Alessandro

Bovenaan het voertuig verplaatste Hamilton wat sleutels. Bijvoorbeeld, de batterij laadbak voor de cel opladen is nu linksonder, met de DRS schakelaar eronder, net als Mercedes vroeger. Aan de rechterbovenkant bevinden zich onder andere de “Pit valide” box, de pitlimiter en de radioknop. Hamilton koos er zelfs voor om de K1 sleutel (voor een energie boost) een prominentere positie te geven.

Interessant is ook het ontwerp van de variabele, motor remmen en pedaal balans instellingen. Deze zijn precies zoals Hamilton ze in zijn Mercedes had. De wijzerplaat voor het differentieel in de bochten is linksboven, terwijl de knop voor hoge snelheid (HS.) recht onderaan staat. Aan de linkerkant van het scherm is de “blancobeweging” box, die de remvoeding aanpast. Naar de juiste is de sleutel voor de wielbalans.

Een opmerkelijke verandering is dat Hamilton de energie recovery instellingen ( SOC) verplaatste naar de bodem van het stuurwiel. Geen Ferrari voertuig heeft dit gedaan sinds 2015. Het programma op de camera is ook gewijzigd. De stijl en hoeveelheid weergegeven gegevens verschillen van die van Leclerc.

In dit artikel

Casperdekking

Formule 1

Lewis Hamilton

Ferrari

Wees de eerste om te herkennen en te registreren voor e-mail wijzigingen met real-time informatie over deze zaken

Kenteken melden

Plaats een reactie