Lexus verfrist RZ

Het batterij-elektrische systeem van de RZ is volledig herzien. De
belangrijkste veranderingen zijn de introductie van een nieuwe eAxle met meer
vermogen en een aanzienlijke vermindering van de verliezen, en een nieuwe
lithium-ion batterij met een verhoogde bruto capaciteit tot 77 kWh.

De prestaties van de lithium-ionbatterij zijn verbeterd door de
batterijcellen te verfijnen en hun aantal te verhogen. Hierdoor kan de
elektromotor van de eAxle meer vermogen leveren. Het hoge vermogen wordt verder
ondersteund door de toepassing van waterkoeling voor de batterij en het
systeem.

Van 165 kW tot 300 kW

De vernieuwde Lexus RZ wordt leverbaar met drie verschillende
vermogensopties: 165 kW (224 pk) in de RZ 350e, 280 kW (380 pk) in de RZ 500e
en 300 kW (408 pk) in de RZ 550e F SPORT. Daarnaast is er een verdubbeling van
het trekvermogen van de vierwielaangedreven RZ, die nu geremde ladingen tot
1.500 kg kan trekken.

Een grotere batterijcapaciteit, vermindering van de vermogensverliezen van
de eAxle en optimalisatie van de systemen zorgen voor een verbetering van het
rijbereik. Voorlopige gegevens tonen aan dat de actieradius van de nieuwe RZ
met 100 km is toegenomen; afhankelijk van de uitvoering, definitieve
homologatie en lokale omstandigheden.

Kortere oplaadtijden

Tegelijkertijd zijn ook de laadprestaties verbeterd, dankzij de grotere
batterijcapaciteit, herzieningen aan de structuur van het batterijpakket en de
toepassing van een nieuwe 22 kW AC-boordlader.

Het opladen bij lage temperaturen is verbeterd met een nieuwe
batterijvoorbereidingsfunctie. Deze optimaliseert de batterijtemperatuur
voordat het opladen begint, waardoor vertragingen worden voorkomen. Hierdoor
zou de oplaadtijd met ongeveer 30 minuten verkort moeten worden.

Steer-by-wire

De nieuwe RZ is het eerste model met het nieuwe steer-by-wire systeem van
Lexus. Het stuurwiel is bijna rechthoekig, met gebogen handgrepen aan de
linker- en rechterkant en een vlakke onderkant. Het ontwerp helpt de aandacht
van de bestuurder op de weg te richten en omdat het stuur compact is, komt er
meer ruimte vrij rond de knieën en benen, zodat het in- en uitstappen
gemakkelijker gaat.

Het systeem heeft een stuuruitslag van ongeveer 200 graden van neutraal naar
volledig links of rechts. Omdat de overbrengingsverhouding van de
stuurinrichting dynamisch wordt aangepast aan de snelheid van de auto, biedt
het systeem een betere manoeuvreerbaarheid bij lage snelheden, wendbaarheid
voor soepel rijden op bochtige wegen en een hoge mate van stabiliteit bij het
rijden op hoge snelheden op snelwegen.

Lexus DIRECT4-technologie

Naast de vernieuwing van het elektrische-systeem heeft Lexus ook de
DIRECT4-technologie herzien. Dit systeem, dat uniek is voor Lexus, verbetert de
tractie en stabiliteit van de vierwielaangedreven modellen.

Bij het wegrijden en accelereren in een rechte lijn wordt de krachtverdeling
voor/achter geregeld tussen 60:40 en 0:100 om overhellen te onderdrukken en een
direct acceleratiegevoel te creëren. In bochten wordt de krachtverdeling
geoptimaliseerd tussen 80:20 en 0:100, afhankelijk van de rijsnelheid en
stuurhoek.

Tijdens het insturen van de bocht wordt meer vermogen naar de vooras geleid
om een vloeiende bocht te maken. Bij het uitkomen van een bocht is de
koppelverdeling in overeenstemming met de belasting op elk wiel, om de balans
van het voertuig te behouden en soepel te kunnen accelereren.

De structurele stijfheid is verhoogd door verbeteringen aan de radiatorsteun
en de toevoeging van een extra versteviging aan de achterzijde. Dit helpt
lokale torsievervorming te verminderen, wat weer bijdraagt aan een zuivere en
lineaire stuurrespons. Het veersysteem is voorzien van fijn afstelbare dempers
en veren voor en achter om de dynamische prestaties, de stabiliteit en het
rijcomfort te bevorderen.

Stilte

Stilte in het interieur is een belangrijke eigenschap van
batterij-elektrische modellen. Met de nieuwe RZ gaat Lexus een stap verder en
zijn er meer stappen genomen op het gebied van geluidsisolatie en
geluidsabsorberende maatregelen. Deze omvatten een nieuwe vloerdemper onder de
achterbank en verbeterde geluidsisolatie op meerdere plaatsen. Om weg- en
windgeruis aan te pakken, is er geluiddemping aangebracht voor de
tonneau-cover, de achterportierbekleding en de bagageruimte. Er is daarnaast
ook werk gemaakt om trillingen te beperken.

Interieurdesign

Lexus heeft de eerste interieurbekleding gemaakt met laserbewerkte graphics
op Ultrasuède. De Ultrasuède deurpaneelbekleding is gemaakt van
duurzame materialen op basis van 30% planten en creëert een nieuwe luxe
interieur.

Een andere primeur is de meerkleurige sfeerverlichting met een nieuw,
dynamisch schaduweffect. Dit zorgt voor dynamische patronen die het verstrijken
van de tijd weergeven. De nieuwe dimfunctie van het panoramadak draagt bij aan
een comfortabele interieurervaring bij fel zonlicht. Dankzij de vermindering
van reflecties kunnen zowel het dimbare dak als de elektronische
achteruitkijkspiegel gelijktijdig worden gebruikt.

Interactieve handgeschakelde aandrijving

De F SPORT is uitgerust met het eerste Interactive Manual Drive van Lexus,
waardoor de bestuurder meer interactie heeft met de auto en het vermogen kan
regelen met schakelpeddels, alsof hij een handgeschakelde versnellingsbak
gebruikt. De bediening gaat gepaard met feedback via het gaspedaal en geluiden
en beelden die een nauwere band tussen mens en machine creëren. Het
systeem is geprogrammeerd met een virtuele versnellingsbak met acht
versnellingen.

Het koppel van de virtuele krachtbron wordt berekend op basis van de stand
van het gaspedaal en de rijsnelheid en vervolgens vermenigvuldigd met de
verhouding van de gekozen virtuele versnelling. Om de beleving te verbeteren,
heeft Lexus motorgeluiden nagebootst en werkt het systeem met een
toerenbegrenzer, zodat de bestuurder een gevoel heeft voor de timing van het
schakelen. Om de bestuurder te helpen zijn schakelmoment te perfectioneren,
geeft een schakelindicator in het instrumentenpaneel de status aan.

Kenteken melden

Plaats een reactie