Lynk & Co 02: goedkoper, zuiniger en ruimer dan Volvo EX30

image

Lynck & Co werd vooral bekend omdat je er voor 500 euro een abonnement op een auto kon nemen maar die tijd is voorbij. Met de nieuwe Lynk & Co 02 pakt het merk de rol van prijsvechter binnen de Geely-groep en legt-ie het vuur aan de schenen van de Volvo EX30.

Voor alle duidelijkheid de 02 is niet de opvolger van de hybride 01 want deze heeft recent zelfs een facelift gehad. Deze 02 is als volledig elektrische compacte SUV een uitbreiding van het aanbod. Een auto die je ‘gewoon’ moet kopen of leasen net als de 01 tegenwoordig. Het abonnementsmodel bleek uiteindelijk niet rendabel maar is achteraf gezien wel prima publiciteit geweest.

Lynk & Co 02 biedt veel voor weinig

De 02 heeft een prima basis want hij deelt de inmiddels beproefde techniek met andere auto uit het Geely concern zoals de Volvo EX30 maar ook de Zeekr X en de Smart #1. Bovendien dichten we deze Lynk & Co goede kansen toe want de 02 speelt een troefkaart die in Nederland altijd zeer gewaardeerd wordt: hij gaat voor de rol van prijspakker. En veel voor weinig lusten wij in Nederland wel.

Is hij zo goedkoop dan? Ja, is het antwoord. Met een vanafprijs van 36.595 euro is hij fors goedkoper (3.400 euro) dan een vergelijkbare Volvo EX30 Extended Range. De 02 heeft exact dezelfde aandrijflijn, maar zijn accu heeft een lagere capaciteit van 66 kWh. Dat levert een WLTP-actieradius van 435 kilometer op, iets minder dan de Extended Range EX30 die 476 kilometer zou moeten halen. Maar er is meer dan die prestaties, want hij is ruim 20 centimeter langer dan de Volvo en heeft ook een tien centimeter langere wielbasis. Ook kan de 02 90 liter meer bagage verstouwen en dan hebben we de met de Volvo vergelijkbare frunk niet meegerekend.

Goedkoop gevoel

Je krijgt geen keuzestress als koper want je kunt maar twee uitvoeringen kiezen: net als bij Volvo heet de basisuitrusting Core en wie meer wil kiest heel toepasselijk de More. Een motor of aandrijving kiezen hoeft ook niet, want de 02 is alleen als 272 pk sterke achterwielaandrijver met die 66 kWh-accu. De uitrusting is nooit kaal te noemen. De 02 ziet er bovendien goed en gestroomlijnd uit. Aan boord krijg je wel af en toe een goedkoop gevoel door plastics zoals op het stuur en andere plaatsen.

Lynk & Co 02 heeft betere ergonomie dan Volvo EX30

Uiterlijk heeft hij ook minder onderscheidend design dan dat van de Volvo, waarin je toch echt de merkidentiteit herkent. De Lynk en Co 02 zou ook een Zeekr of een Smart kunnen zijn. Het interieur van de 02 steekt ergonomisch wel beter in elkaar dan dat van de daarop Volvo EX30.

De 02 heeft niet alleen een centrale display maar ook een tweede, kleiner schermpje recht voor de bestuurder. Ook de meeste knoppen zijn logisch geplaatst: die voor de ruitbediening zitten logisch onder handbereik op de portieren net als die voor de spiegelverstelling. De zitpositie is goed en als je achter jezelf gaat zitten, krijgen knieën en hoofd meer dan voldoende ruimte ook bij een lengte van 1.90 meter.

Minder goed onderstel, wel zuiniger

Laat de Lynk & Co 02 het dan nergens afweten? Als je van autorijden houdt wel, want deze Lynk & Co voelt qua onderstelafstemming veel minder in balans dan de Volvo, Zeekr of Smart. Onveilige acties blijven uit en al met al zal de gemiddelde gebruiker hem als probleemloos en comfortabel ervaren.

Pluspunt is dat de 02 aanzienlijk zuiniger omgaat met energie dan de Volvo, want zijn verbruik op onze testronde was een keurige 16,5 kWh/100 km op winterbanden, droog wegdek bij een temperatuur van 6 graden. Het is dus vooral een auto die qua value for money scoort: hij biedt voor een scherpe prijs veel ruimte, uitrusting en goede prestaties. Ondanks zijn wat inwisselbare uiterlijk en matige rijeigenschappen is het toch het beste Geely-aanbod in deze compacte elektrische SUV-klasse.

  • Scherpe prijs
  • Zuinig
  • Binnenruimte en bagagecapaciteit
  • Ergonomie
  • Inwisselbaar design
  • Interieurplastics
  • Feedback onderstel en besturing

Deze Lynk & Co 02 is qua value for money de beste aanbieding van het Geely-kwartet. Een zuinige, ruime allrounder met voldoende uitrusting voor een scherpe prijs. Design mist onderscheidend vermogen, rijeigenschappen niet helemaal in balans.

Kenteken melden

Plaats een reactie