Marko bekritiseerde FIA keuze: &quot, Het is belachelijk.

In de Formule 1 jaar 2024 was het veel meer dan flexi-wings. De FIA kwam meerdere malen tussenbeide om de wetten te versterken. Vlak voor de winterstop kondigde het voertuigsportbedrijf aan dat het in 2025 geen strengere regels zou vaststellen, om daar eerder dit jaar op terug te komen. Vanuit de Grand Prix van Spanje is er steeds strengere controle over de waarschijnlijke buigen van de voorvleugel. Red Bull Advisor Helmut Marko vindt het absurd dat de regels in het midden van het jaar worden gewijzigd.

” Op dit moment hebben ook de kleinere teams een klep ontwikkeld die buigt. Het is waanzin dat men deze midden in het jaar kan opbergen. Of het nieuwe principe van toepassing is vanaf het begin van het seizoen, of helemaal niet,” zegt Marko bij &nbsp, Auto, Motor und Sport. ” De FIA heeft langzaam erkend dat ze de regels zodanig moeten publiceren dat er geen grijs gebied meer over is. Het ontwikkelen van een mooie check voor buigen is bijna onmogelijk. Het team heeft veel meer werk dan de FIA. Ze hebben alleen die arme, technische producer ] Nikolas Tombazis die veel ontwerpers moeten aanpakken die met slimme opties komen. Ze hebben duidelijke regels nodig om zich daartegen te beschermen. Vervolgens voorkomen jullie dat views haalbaar zijn in situaties als deze. Wat niet kan worden getest, mag niet worden toegestaan.”

Nog een paar keer:

Maar Marko ziet een voordeel voor wanneer er grotere controles worden ingevoerd. Met een harder vliegtuig is de auto wat angstiger en dat past bij de belangrijke Oostenrijker veel bij zijn leerling. ” Niemand wordt beter in een rusteloze auto dan Max,” zegt hij. ” Stappen werkt zeker rond de bekende fouten van de auto’s” .

Nieuwe achtervleugel voor RB21

Tijdens de laatste testdag in Bahrein verscheen met een ander topvliegtuig. Marko is blij met het deel, hoewel de auto is verre van ideaal. ” Het vliegtuig werkte goed, maar niet de grond. Zo probeerden we op de laatste testdag in de middag de oude grond in stukken terug te brengen. De combinatie van de nieuwe vleugel met de oude grond is beter voor ons,” aldus de heer uit Graz.

Meer over Red Bull:

In dit artikel

Gijs Leuvenink

Formule 1

Helmut Marko

Red Bull Racing

Wees de eerste om te horen en opnemen voor e-mail updates met real-time informatie over deze zaken

Kenteken melden

Plaats een reactie