De FIA leek een tijdje niet op te treden en besloot het in 2025 met rust te laten, maar begin dit jaar werd bekend gemaakt dat het operationeel bestuur meer tijd zou besteden aan het buigen van de voor- en achtervleugels. Het gebeurt in fasen. Het achterste vliegtuig zal tevreden zijn met de nieuwe settings vanaf het begin van het seizoen, en vanaf de achtste race van het seizoen, de Grand Prix van Spanje, zullen ook de frontarmen grondig worden gecontroleerd.  ,
Het flexi-wing verhaal werd vorig jaar aangewakkerd door ‘s achtervleugel in de Azerbeidzjaanse Grand Prix. Daar boog de flap zodat het een ‘ mini-DRS’ creëerde. en hadden ook voorvleugels die soepel gebogen zodat ze konden versnellen aan de rechterkant zonder verlies van hun snelheid in de bochten. Dit is een factor in waarom wordt overwogen, vooral als het gaat om strenge controles, die een invloed kunnen hebben op hun efficiëntie. Maar partner Andrea Stella maakt zich geen zorgen.  ,
” Geen angsten,” zegt Stella tegen Sky Sports News. De achterklep is een belangrijke bepaling van het seizoenplan van de Italiaan om te voorkomen dat er teveel aanpassingen worden doorgevoerd. De FIA vroeg het vorig jaar aan, dus McLaren moest het aanpassen, waardoor het effect dit jaar verminderde. “Vanaf de zevende race is een kleine aanpassing nodig,” wijst hij naar de voorste vliegtuigen. Er zijn eigenlijk honderdsten van een tweede waarde aan spullen als we praten over dingen waar we druk mee zijn en ons problemen geven, zoals ik al eerder zei.
De McLaren MCL39 vertrok donderdag op een video-tijd op Derby. De groep reed in stealth kleuren, omdat de kleur kan alleen worden onthuld op 18 februari bij F1 75 Live in de O2 Arena in Londen. Hoewel de MCL39 in vergelijking met de MCL38 op het eerste gezicht weinig leek te zijn veranderd, verklaarde Stella dat de groep de bar met deze auto op vele manieren wilde verhogen en dat er ook genoeg innovatie was. Om te praten over hoe modern deze auto is, zei Stella,” moesten we ons bewust zijn van hoeveel we wilden ontwikkelen, maar uiteindelijk kozen we voor een enigszins moeilijke aanpak.”
In dit artikel
Laurens Stade
Formule 1
McLaren
Wees de eerste om e-mail updates over deze onderwerpen in real-time te ontvangen en meld je aan voor nieuwsbrieven.