Meer en meer LMDh&#039, s in WEC: Wat zijn de voor- en nadelen?

Ford kon geen beter moment bedenken om haar betrokkenheid bij Le Mans ‘ 24 Hours uit 2027 en de beste koers van het World Endurance Championship aan te kondigen. De Blue Oval won onlangs zijn eerste internationale competitie in de GTD Pro klasse, de 24 uur van Daytona, met de meest recente versie van de Mustang GT3. In de Verenigde Staten heeft Ford een rijke geschiedenis met de Mustang, die zelfs de 24 uur van Daytona won in 1967. Ford heeft de langeafstandscultuur twintig keer gewonnen.

Dan heeft Ford nog een lange-afstand vintage in zicht: De 24 uur van Le Mans. Sinds 2024 Ford maakte deel uit van de WEC, zij het met de Mustang LMGT3. De Amerikaanse business is ook in staat om zijn geweldige overwinningen van Le Mans van 1966 tot 1969 in zijn 24 uur. Er was geen maat van het product met de Ford GT40, maar Ferrari had al duidelijk gewonnen de strijd, dus Ford nam de beslissing om die fase te verlaten. Veertig jaar na het winnen van Le Mans, Ford won de GTE cursus opnieuw in 2016. Echter, Ford maakte geen echte kans op de standaard overwinning, maar dat zal veranderen in 2027.

En Ford is ongetwijfeld niet de enige automaker die de beslissing heeft genomen om deel te nemen aan wat nu vaak wordt gekenmerkt als de Gouden Eeuw van sportwagen racen na jaren van een slaap. Deze keer zal Aston Martin de vreemdeling zijn, de volgende keer het pleziermerk van Hyundai. Dit betekent dat de WEC in 2027 niet minder dan tien bedrijven zal hebben, op voorwaarde dat alle bestaande fabrikanten hun activiteiten voortzetten. Alpine, BMW, Cadillac, Ferrari, Peugeot, Porsche en Toyota zijn nu onderdeel van WEC en kunnen dit op papier doen ten minste tot 2029, aangezien de nieuwste generatie Hypercars vorig jaar werd verlengd.

LMH in IMSA?

Ford zal een LMDh bouwen voor 2027, wat betekent dat het een voertuig krijgt van een van de vier leveranciers, Dallara, Ligier, Multimatic of Oreca. Het biedt een spannende transmissie, omdat Aston Martin, Ferrari, Peugeot en Toyota bouwden een Hypercar volgens de Le Mans Hypercar regels. Alpine, BMW, Cadillac en Porsche hebben een LMDh in WEC. Volgens de regels van LMDh, Genesis en Ford zal een Hypercar als nieuwkomer, enigszins verschuiven van de harmonie.

Foto van: Emanuele Clivati S.A.

Hoewel er enkele voordelen en nadelen en tekortkomingen zijn, hebben LMH en LMDh hun eigen tekortkomingen. Er is geen LMH in IMSA waar LMH en LMDh kunnen blijven racen in zowel WEC als IMSA. Als een bedrijf wil concurreren in een IMSA-wedstrijd met een LMH, moet een fabrikant voldoen aan een van de eisen in de regels. De producent maakt daarom jaarlijks ten minste 2.500 straatauto’s. Dat is geen probleem voor Aston Martin, Ferrari, Peugeot en Toyota. Aangezien Peugeot als merk niet effectief is in de Verenigde Staten en dus geen markt, is de vraag of IMSA sporten gunstig is voor deze bedrijven. Ferrari heeft geen toekomstplannen voor IMSA, maar heeft het niet uitgesloten van het vooruitzicht. Toyota heeft nu een belangrijke reputatie in NASCAR, dus het hoeft niet te worden bevorderd via IMSA.

Terugverdienen

Maar Aston Martin heeft nu een plan om te reizen naar de VS om te concurreren in beide toernooien, wat resulteert in de komst van de Valkyrie AMR-LMH. De Balance of Performance is bedoeld om de twee banen te stabiliseren, dus dit is de eerste LMH die meedoet in IMSA. Meer privileges zijn beschikbaar voor Look fabrikanten. Ze kunnen het voertuig maken volgens hun eigen specificaties, maar LMDh bedrijven zijn beperkt tot de vier reeds genoemde voertuigfabrikanten. De beslissing viel snel onder de LMH richtlijnen omdat Aston Martin de Valkyrie al in gedachten had als voertuig. LMH-bedrijven kunnen daarentegen hun eigen combinatieprogramma ontwerpen, waarbij LMDh-teams een regelmatig hybride systeem krijgen. &nbsp,

Dit is ook een van de grote voordelen van de LMDh, wat ook verklaart waarom het lijkt te hebben een lichte keuze onder bedrijven. Op papier lijken de privileges van de LMH zeer aantrekkelijk, maar dat betekent ook dat ze zelf ontworpen moeten worden, en dat komt ook met de nodige kosten. Je hoeft alleen maar een paar aanbieders te benaderen en sommige dingen aan te passen aan uw individuele stijl als u wilt concurreren met een LMDh. Toch kost dit minder dan al het andere om te ontwerpen en te produceren. In tegenstelling tot Mercedes en Haas F1, produceren Mercedes F1 en Haas F1 beide hun eigen bedrijven, terwijl Mercedes F1 hun eigen producten ontwerpt en produceert. &nbsp,

#35 Alpine Endurance Team Alpine A424: Paul-Loup Chatin, Ferdinand Habsburg-Lothringen, Jules Gounon

Foto van: Shameem Fahath

Deze kosten kunnen gedeeltelijk worden teruggevorderd door een LMH-bedrijf, zoals Ferrari doet met een aangepaste versie van de 499P voor klanten, de & nbsp, 499P Modificata. Voor 5,1 miljoen dollar en met een enigszins aangepaste versie van de Le Mans winnaar ‘ 24 uur op draden in 2023 en 2024 kunnen geïnteresseerde klanten kopen een exemplaar voor 5 miljoen dollar. &nbsp, Ferrari investeert sterk in de technologie, maar kan het ook kopen- dingen die de LMDh’s kunnen doen. &nbsp,

Hybridesysteem

Een ander belangrijk onderscheid tussen LMH en LMDh is het feit dat LMH-producenten de mogelijkheid hebben om al dan niet een hybride systeem te gebruiken. Deze krachttrein moet op de vooras worden geplaatst als teams daarvoor kiezen. Dit geeft Ferrari, Peugeot en Toyota een voordeel onder gevaarlijke omstandigheden, zoals in de 24 uur van Le Mans van 2024, omdat ze voor vierwiel reizen kozen. &nbsp,

Een samengesteld programma met een achterwielaandrijving is te allen tijde vereist in LMDh. Alle fabrikanten opereren momenteel een cross-programma, met uitzondering van de Aston Martin. De AMR-LMH zal geen hybride systeem hebben, maar het zal afhankelijk zijn van de 6 5 liter V12 motor, die uiteraard vooraf bepaald kan worden, maar het zal niet in staat zijn om de hybride te overtreffen. &nbsp,

Dus, Ford en Genesis ‘ beslissing om te kiezen voor LMDh is logisch om een aantal redenen. Hoewel het is meer betaalbaar in termen van vooruitgang, de kosten zijn beperkt tot de aankoop van het nodige kader en cross-programma, maar de interne verbrandingsmotor en exterieur kan een onderscheid maken. Op deze manier, sommige bedrijven kunnen toetreden tot de Hypercars zonder dat het wordt echter een andere dure auto sportprogramma. &nbsp,

Lees meer:

In dit artikel

Laurens Stade

WEC

Registreer voor internet updates met het laatste nieuws over deze onderwerpen en wees de eerste om te horen.

Kenteken melden

Plaats een reactie