
In de aanloop naar de MOTOR-gave toont wederzijds onderzoek van BOVAG en RAI Vereniging aan dat het motorrijden in Nederland toeneemt. 2024 was dus een recordtijd: Ongeveer 20.000 nieuwe turbines werden verkocht, het hoogste aantal daadwerkelijk geregistreerd en 13,38 cent meer dan in 2023. 829,424 motorfietsen hebben een Franse kentekenplaat.
CBS statistieken laten zien dat het aantal scooterlicenties de afgelopen tien jaar met maar liefst 150.000 is gestegen, een stijging van 9,5 procent, waardoor het totaal meer dan 1,5 miljoen Nederlanders is geworden. Multiscoop, in opdracht van BOVAG en RAI Vereniging, onderzocht hun aanpak, rijden en reparatiegedrag.
Trends
Anderhalf miljoen mensen met een motorrijbewijs hebben een website, oftewel 50 procent. Slechts 26 procent van degenen zonder motoren is van plan er in de nabije toekomst nog een te kopen. Het lijkt er dus op dat de industrie ook traag is, ondanks recente platenverkoop. Van de ondervraagde automobilisten gaf 86 procent aan dat ze vooral konden trekken vanwege het plezier. Bart Pols, voorzitter van BOVAG Motorized Tweewielers: Steeds meer mensen ervaren de vreugde, vrijheid en flexibiliteit van de website: Het is niet alleen leuk en ontspannend, maar ook een praktische en duurzame optie voor regelmatig vervoer..
Bedrijven
De business motor park steeg met 70 % in 2024 terwijl de totale motor park steeg met 16,38 procent, ondanks dat relatief klein. Onderzoek toont aan dat 26 procent van de voetgangers hun tweewielers gebruiken voor vervoer, terwijl slechts 14 procent van de bedrijven deze kans biedt. Dit geeft bedrijven een uitstekende kans om machines vooral in hun mobiliteitsbeleid, vooral gezien het feit dat 33 procent van de automobilisten zijn in het voordeel van elektrisch rijden. ” Moderne werkgeverschap gaat over vrijheid en het bieden van duurzame mobiliteitsmogelijkheden die aansluiten bij de behoeften van werknemers, en elektrische motoren passen perfect,” aldus Martijn van Eikenhorst, sectiebaas Motors bij RAI Vereniging.
Daarnaast kunnen werkgevers hun CO2-voetafdruk verminderen en voldoen aan strengere duurzaamheidsrichtlijnen door gebruik te maken van (elektrische) motoren. Van Eikenhorst:” De overheid moet deze kans niet missen en stimuleringsprogramma’s gebruiken om de prijs van elektriciteit te verlagen, wat 46 procent van de motorrijders als het grootste obstakel beschouwt. Elektrische motoren worden bediend bij automatische snelheden, waardoor motorrijden toegankelijker en kan verhogen van de motorfiets licentie’s al hoge succespercentage nog verder.
Tours en recreatie
Van alle respondenten met een motor, 85 procent geven aan om het te gebruiken voor recreatieve ritten en tours, iets dat past bij de reden van aankoop: plezier. Andere belangrijke redenen om een motor te bezitten zijn de vrijheid die ze ervaren (50 procent), dat het past bij hun levensstijl (20 procent), het parkeergemak (16 procent) en voor vakanties (16 procent). Daarom vallen tour motoren op onder andere motoren omdat 37 procent van de eigenaren tour motoren bedienen. Andere populaire types van motoren zijn all-road/adventure (16 procent), cruiser/chopper (16 procent), sportmotor (12 procent) en klassieke (11 procent).
Andere feiten? 37 procent rijden het hele jaar door, behalve bij extreem weer. Bijna een op de tien mensen zegt dat ze hun motor het hele jaar gebruiken, ongeacht het weer. Ten slotte gaat meer dan 70 procent naar de dealer of garage voor onderhoud, waar 30 procent liever zelf.
Met meer dan 325 exposanten belooft Motorbeurs Utrecht 2025 van donderdag 20 tot zondag 23 februari een ongeëvenaard spektakel te worden. Alles wat uw motor hart begeert, in Jaarbeurs Utrecht onder één dak, van de meest recente motoren, af en toe, en accessoires tot inspirerende reisideeën en motorclubs.