Voor de testrijders, rookies en Yamaha-mannen begon de voorbereiding op het nieuwe MotoGP-seizoen al tijdens de Shakedown Test op Sepang, maar de rest van het veld moest tot woensdag 5 februari wachten op de eerste baanactie. Die kwam tijdens de collectieve driedaagse test op het Sepang International Circuit. De vijf fabrikanten werkten aldaar aan de definitieve configuratie van hun nieuwe motorfietsen, die op 12 en 13 februari weer aan de tand gevoeld worden tijdens de tweedaagse test in Thailand. Dat is het laatste moment dat zij aan hun pakket kunnen sleutelen, alvorens het MotoGP-seizoen op 2 maart van start gaat met de Grand Prix van Thailand.
Opvallend is dat de twee collectieve tests op aanvraag van de teams zo kort na elkaar gepland zijn, terwijl daar de afgelopen jaren vaak minimaal twee weken tussen zat. Dat gaf de fabrikanten meer tijd om na de eerste testweek aan de slag te gaan met verbeteringen die in deze test aan het licht gekomen zijn. Die tijd ontbreekt nu echter. Daar komt nog bij dat Ducati, Aprilia en KTM tijdens het eerste raceweekend van 2025 hun motorblok voor de komende twee jaar moeten homologeren. Het is dus van groot belang dat ze de puntjes op dat vlak al op de i hebben gezet. Maar hoe staat het ervoor na de eerste testdriedaagse?
Pijnlijke start voor Aprilia
Alle plannen die Aprilia voor de Sepang-test had, konden eigenlijk binnen drie uur alweer in de prullenbak. De Italiaanse fabrikant verwelkomde wereldkampioen in het fabrieksteam, maar na anderhalf uur zat zijn test er alweer op door een vervelende highsider en de breuken in zijn hand en voet die hij daaraan overhield. De crash zorgde tevens voor onenigheid tussen Aprilia en bandenleverancier Michelin over de aanleiding. Niet veel later volgde opnieuw tegenslag, want Trackhouse-rijder raakte bij een crash op hoge snelheid eveneens geblesseerd. De inbreng van Aprilia in Sepang werd zodoende binnen enkele uren gehalveerd, al werd testrijder nog opgeroepen voor de resterende twee testdagen.
Na het wegvallen van Jorge Martín waren de ogen van Aprilia vooral gericht op Marco Bezzecchi.
Foto door: Gold and Goose / Motorsport Images
Savadori mocht opdraven ter ondersteuning van rookie en de vanaf VR46 overgekomen , die uiteindelijk 190 ronden afwerkte in Sepang en daarmee de op een na productiefste rijder van het veld was. “Jorge’s crash had invloed op het oorspronkelijke plan, maar ik ben blij met het verrichte werk. Ik liet mezelf namelijk niet beïnvloeden door wat de anderen deden – zoals een zachte band monteren om voor een snelle tijd te gaan”, verklaarde de Italiaan, die desondanks tot de negende tijd op de gecombineerde ranglijst kwam. Belangrijker was echter dat Bezzecchi sprak over een goed gevoel op de RS-GP25, al moet in Thailand duidelijk worden hoe groot de gemaakte stap is.
Progressie Yamaha en Quartararo valt op
“Ik wist dat ze progressie zouden boeken, maar niet dat het zo snel zou gaan”, liet Ducati-teammanager Davide Tardozzi na afloop van de test optekenen over de vooruitgang van Yamaha. Want dat de fabrikant uit Iwata de nodige progressie heeft geboekt, was duidelijk te zien in Sepang. Met de vernieuwde YZR-M1 wist de openingsdag als snelste af te sluiten, gevolgd door een tweede plek op de tweede dag en de derde plek op de slotdag. De Fransman was op vrijdag slechts twee tienden langzamer dan op de Ducati GP24 en bovendien was hij maar liefst acht tienden van een seconde sneller dan tijdens de kwalificatie voor de GP van Maleisië afgelopen november. Daarmee lijkt Yamaha .

Met Fabio Quartararo eindigde Yamaha in de top-drie, maar de progressie moet nog bevestigd worden.
Foto door: Gold and Goose / Motorsport Images
De progressie is vooralsnog echter een indicatie die nog bevestigd moet worden. In Sepang werd de MotoGP getrakteerd op droge omstandigheden en asfalt dat veel grip bood. Bovendien nam Yamaha ook op volle sterkte deel aan twee dagen van de Shakedown Test, waardoor men al met een aardige basis aan de test begon. De bevestiging van de vooruitgang moet deze week geleverd worden tijdens de tweedaagse test in Buriram, waar het asfalt juist relatief weinig grip levert. Daar moet duidelijk worden of Yamaha inderdaad een reuzensprong heeft gemaakt. Toch constateerde teammanager Massimo Meregalli al dat nu de vruchten geplukt worden van het werk waar men vorig jaar mee is begonnen. Dat zag Tardozzi eveneens: “Op dit moment zijn ze onze tegenstander.”
Twijfels over motorblok bij Ducati
Het Ducati van Tardozzi gold tijdens de test in Sepang wederom als maatstaf met de snelste tijd van op donderdag en de toptijd van Álex Márquez op vrijdag. Beide rijders reden hun tijd op de GP24, die vorig jaar in handen van Martín goed was voor de wereldtitel en in totaal 16 van de 20 Grands Prix won. Wel gaf vrijdag op de nieuwe GP25 slechts 0.007 seconde toe op de snelste man. Het geeft aan dat de vernieuwde motorfiets over de nodige potentie beschikt, maar tegelijkertijd is de fabrikant uit Bologna nog niet helemaal overtuigd door het nieuwe pakket. Vooral het motorblok is een punt waar nog over getwijfeld wordt.

Het motorblok van de GP24 of de GP25? Die vraag moet Ducati nog beantwoorden.
Foto door: Gold and Goose / Motorsport Images
Tijdens de driedaagse test werd in ieder geval duidelijk dat het nieuwe motorblok van de GP25 qua acceleratie en vermogen opnieuw een stap vooruit is ten opzichte van het motorblok dat vorig seizoen al gebruikt werd. Tegelijkertijd merkte vooral Bagnaia op dat het nieuwe blok wel iets tekortkomt in de remzone, zeker in de vergelijking met het motorblok waar hij afgelopen seizoen over beschikte. “Ik vertrek blij, maar wel met veel vragen die we volgende week moeten proberen te beantwoorden”, concludeerde de tweevoudig MotoGP-kampioen dan ook na de test. Vooral het vraagstuk over het te gebruiken motorblok is daarbij interessant, want in Thailand moet Ducati het blok laten homologeren voor zowel 2025 als 2026.
Onzekerheid bij KTM
Ducati is niet de enige fabrikant waar nog wat twijfels zijn, want dat geldt eveneens voor KTM. Ondanks de financiële puinhoop bij het moederbedrijf heeft de Oostenrijkse fabrikant bij hoog en laag volgehouden dat de gevolgen voor het MotoGP-project minimaal zouden zijn. Binnen dat project zou alles goed verlopen, maar uit de tweeledige antwoorden van de rijders tijdens de Sepang-test blijkt eerder dat de onzekerheid ook naar de pitboxen van het fabrieksteam en Tech3 is doorgesijpeld. Zo lieten de resultaten tijdens de test ook te wensen over met een dertiende plek voor , terwijl en nog lager eindigden.

Pedro Acosta zat er keurig bij, maar erkent wel dat KTM nog wat knopen moet doorhakken.
Foto door: Gold and Goose / Motorsport Images
Toch viel er uit de rondetijden van wel wat hoop te putten voor KTM. De jonge Spanjaard noteerde op vrijdag de zesde tijd op zeven tienden van Álex Márquez, maar verklaarde dat er nog meer in had gezeten. “We zijn beter dan wat de ranglijst laat zien. Dat we niet hoger geklasseerd staan, komt doordat ik wat foutjes heb gemaakt”, oordeelde Acosta. “Als ik voor mezelf spreek, zou ik zeggen dat ik er zowel qua race pace als over één ronde goed voor sta.” Wel heeft KTM tijdens de test in Thailand nog belangrijke knopen door te hakken over de uiteindelijk specificatie van de RC16 voor 2025. Acosta: “Na de test in Sepang zitten we op 60 procent.”
Licht aan einde van tunnel voor Honda
Na twee dramatische seizoenen hoopt Honda in 2025 de weg omhoog weer te vinden. Vorig jaar deed de Japanse fabrikant al verwoede pogingen om de RC213V te verbeteren, maar pas richting het einde van het seizoen leverde dat ook echt wat op. De test in Sepang geeft echter aanwijzingen dat de toen ingezette lijn doorgetrokken wordt en dus ook dat het licht aan het einde van de tunnel langzaam maar zeker in beeld komt voor Honda. En dan is de inbreng van nieuwe technisch directeur Romano Albesiano nog beperkt geweest, aangezien de geteste versie van de RC213V vorig jaar al ontworpen werd voor zijn overstap vanaf Aprilia.

Honda zet stappen in de goede richting, maar is het genoeg om ook echt naar voren te komen?
Foto door: Gold and Goose / Motorsport Images
De uitspraken van de vorig jaar zeer kritische beloven in ieder geval wel wat goeds voor Honda. “Voor zover ik me kan herinneren, is dit de beste test die ik heb afgewerkt”, verklaarde de wereldkampioen van 2020, die op de slotdag tot de achtste positie kwam op zeven tienden van snelste man Álex Márquez. Honda zet dus stapjes in de goede richting, maar tegelijkertijd weet Mir ook dat er meer voor nodig is om de stap richting de top te zetten. “We hebben nog te veel negatieve punten, zoals bijvoorbeeld het motorblok en het gebrek aan grip. We hebben één kilometer per uur aan topsnelheid gewonnen, maar we liggen nog steeds zeven kilometer per uur achter.” Het is dus aan Honda om daar iets aan te doen, te beginnen op woensdag en donderdag in Thailand.
In dit artikel
Bjorn Smit
MotoGP
Wees als eerste op de hoogte en schrijf je in voor e-mail updates met realtime nieuws over deze onderwerpen
Schrijf je in voor nieuwsupdates