De nieuwe CLA is de eerste auto die over het in eigen huis ontwikkelde
Mercedes-Benz Operating System (MB.OS) beschikt en daarmee is het de meest
intelligente Mercedes-Benz tot nu toe. Het nieuwe, door AI ondersteunde systeem
vormt een soort supercomputer die in verbinding staat met de Mercedes-Benz
Intelligent Cloud. Dit maakt over-the-air updates mogelijk voor de
belangrijkste voertuigfuncties, waaronder voor het eerst de
rijassistentiesystemen. Zo blijft de CLA jarenlang actueel en
aantrekkelijk.
MB.OS markeert het begin van de vierde generatie MBUX. De nieuwe generatie
MBUX is het eerste in-car infotainmentsysteem waarin kunstmatige intelligentie
(AI) van zowel Microsoft als Google is geïntegreerd. Hierbij worden voor
het eerst meerdere zogeheten AI Agents in één systeem
samengebracht.
Het MBUX superscreen wordt aangedreven door de chips en graphics van de
Unity Game Engine. Het nieuwe bedienings- en weergaveconcept is afgestemd op de
individuele voorkeuren van de klant. De doorontwikkelde MBUX zero layer op het
centraal display toont de belangrijkste informatie, suggesties en, voor het
eerst, de meest recent gebruikte apps1. In het app-raster kunnen apps nu worden
verplaatst en gegroepeerd in mappen met een eigen naam, vergelijkbaar met een
smartphone. Wanneer een app geopend is, keert de gebruiker met een simpele
veegbeweging naar links terug naar het app-raster. Nog een veegbeweging brengt
gebruikers terug naar de zero layer. Als alternatief kunnen ze ook altijd
direct naar de zero layer gaan via de home-button.
De nieuwe MBUX virtuele assistent zorgt met behulp van generatieve AI voor
een stap in de relatie tussen auto en bestuurder. Het systeem kan complexe,
meerdelige dialogen voeren alsof hij met een vriend(in) praat en heeft een
kortetermijngeheugen. Op basis van ChatGPT4o en Microsoft Bing zoekopdrachten
verenigt het systeem de collectieve kennis van het internet. Dankzij Google
Gemini weet de virtuele assistent ook goed raad met vragen over
navigatiebestemmingen. Het systeem heeft toegang tot informatie van het Google
Maps-platform om gebruikers gedetailleerde en gepersonaliseerde antwoorden te
geven op vragen over navigatie, bezienswaardigheden en nog veel meer. De MBUX
virtuele assistent is altijd aanwezig in de zero layer als een ‘levende’ avatar
in de vorm van de Mercedes-Benz ster. Tijdens een actieve dialoog herkent hij
emoties en kan hij op basis daarvan reageren.
Intelligente navigatie
In de nieuwe CLA is de navigatie gebaseerd op Google Maps. De
navigatieoplossing die is ontwikkeld als onderdeel van de samenwerking tussen
Google en Mercedes-Benz, is een van de eerste systemen die de nieuwe Automotive
AI Agent van Google Cloud voor in-car gebruik integreert met Google Maps.
Mercedes-Benz navigatie met Electric Intelligence plant de snelste en handigste
route, inclusief laadstops, op basis van tal van factoren. De
geïntegreerde visuele communicatie wordt ook naar een nieuw niveau
gebracht met MBUX surround navigatie. Het systeem integreert de
rijassistentieweergave met een 3D-weergave van de omgeving en geeft
routegeleiding in realtime weer op het bestuurdersdisplay. Bestuurders krijgen
daarbij een beter beeld van de situatie omdat ze zien wat de CLA ziet en hoe de
assistentiesystemen ondersteuning bieden.
Veiligheid
De nieuwe CLA is in Europa standaard uitgerust met een omvangrijke
veiligheidsuitrusting en de afstandsassistent DISTRONIC. Extra
comfortassistentiesystemen worden door Mercedes-Benz gebundeld onder de naam
MB.DRIVE. In Europa is MB.DRIVE ASSIST vanaf de introductie optioneel
leverbaar. Het systeem vult de afstandsassistent DISTRONIC aan met een
stuurassistent en is daarmee een state-of-the-art SAE Level 2
rijassistentiesysteem. Nieuw in de CLA is de rijstrookwisselassistent die het
wisselen van rijstrook vergemakkelijkt met een simpel tikje tegen de
richtingaanwijzerhendel. De veiligheidsassistentiesystemen kunnen een groot
aantal ongevallen voorkomen.
CO2-uitstoot
De CO2-voetafdruk van de nieuwe, volledig elektrische CLA is over de gehele
waardeketen met 40 procent verlaagd ten opzichte van zijn
niet-geëlektrificeerde voorganger. De eerste modellen die op de markt
komen zijn de CLA 250+ met EQ-technologie (energieverbruik gecombineerd:
14,1-12,2 kWh/100 km | COâ”-emissie gecombineerd: 0 g/km |
COâ”-klasse: A) en de CLA 350 4MATIC met EQ-technologie (energieverbruik
gecombineerd: 14,7-12,5 kWh/100 km | COâ”-emissie gecombineerd: 0 g/km |
COâ”-klasse: A). De 200 kW sterke CLA 250+ met EQ-technologie heeft een
grote actieradius voor een auto in dit segment: tot 792 km volgens WLTP. De 260
kW sterke CLA 350 4MATIC met EQ-technologie is gepositioneerd als de
performance-versie aan de bovenkant van het modellengamma.
800V elektrische architectuur
Het 800V-systeem staat, in combinatie met de nieuwe accugeneratie, garant
voor aanzienlijk kortere laadtijden. Zo kan de CLA 250+ met EQ-technologie
onder ideale omstandigheden binnen 10 minuten worden geladen tot een
actieradius van 325 km. De CLA 250+ en de CLA 350 4MATIC kunnen allebei
DC-snelladen tot 320 kW.
De nieuwe, volledig elektrische CLA 250+ en CLA 350 4MATIC zijn uitgerust
met de topvariant van de lithium-ion-accu met een bruikbare energie-inhoud van
85 kWh. De cellen zijn voorzien van anodes waarin siliciumoxide gemengd is met
grafiet. Vergeleken met de vorige accugeneratie met conventionele grafietanodes
is de gravimetrische energiedichtheid met 20 procent toegenomen. De
volumetrische energiedichtheid van de celchemie is 680 Wh/l. Het kobaltgehalte
is verlaagd. De nieuwe accugeneratie verkleint de CO2-voetafdruk met ongeveer
30 procent per cel in vergelijking met de voorgaande generatie. Dit is te
danken aan CO2-verlagende maatregelen, een netto CO2-neutrale5 celproductie en
het gebruik van elektriciteit uit hernieuwbare energiebronnen bij de productie
van de anode, kathode en celbehuizing.
Tweetraps transmissie
De tweetraps transmissie op de achteras combineert dynamiek met
efficiëntie in alle situaties. De eerste versnelling zorgt voor de
acceleratie al direct na het wegrijden, veel trekvermogen en efficiëntie
in stadsverkeer. De tweede versnelling is gericht op de vermogensafgifte bij
hoge snelheden en efficiëntie op de snelweg. De topsnelheid wordt bereikt
in de tweede versnelling.
Multi-source warmtepomp
De elektrische CLA is het eerste model van Mercedes-Benz dat over een
luchtzijdige warmtepomp beschikt. Deze maakt geen omweg meer via een
watercircuit en kan als zogeheten multi-source model drie energiebronnen
parallel gebruiken: de restwarmte van de elektrische aandrijving, de accu en de
omgevingslucht. Door deze ‘gratis’ warmte te gebruiken, draagt de luchtzijdige
warmtepomp bij aan de efficiëntie van de CLA. Hij heeft ongeveer een derde
nodig van de elektrische energie die een vergelijkbare extra verwarming nodig
zou hebben om hetzelfde vermogen te leveren.
Hybrid in drie vermogensklassen
Vanaf eind dit jaar is de nieuwe CLA leverbaar als hybrid met
48V-technologie en een in de transmissie geïntegreerde elektromotor. De
verbrandingsmotor van de CLA Hybrid is in eerste instantie leverbaar in drie
vermogensklassen. Er is keuze uit voorwielaandrijving en 4MATIC
vierwielaandrijving.
De elektromotor, omvormer en transmissie vormen een geïntegreerde
eenheid. Bij snelheden in de stad en wanneer er minder dan 20 kW aan vermogen
nodig is, kunnen de hybrids alleen op elektrische energie rijden. Het zogeheten
elektrische ‘zeilen’ is mogelijk bij snelheden tot circa 100 km/h. Een
bijzonder kenmerk van de verbrandingsmotor is zijn vermogen om in alle acht
versnellingen energie terug te winnen, tot 25 kW.