Het fabrieksteam van Aprilia begon vorige week aan de aanloop naar het nieuwe MotoGP-seizoen met haar teampresentatie in Milaan. Niet alleen verschenen Jorge Martín en Marco Bezzecchi voor het eerst in de kleuren van de Italiaanse fabrikant in de openbaarheid, ook trokken ze daar het doek van de nieuwste versie van haar MotoGP-machine. Opvallend genoeg bleef de RS-GP25, zoals de motorfiets genoemd is, na afloop van de wereldwijd live te volgen onthulling in het zicht staan. Dat gaf aanwezigen de unieke kans om ieder detail van de motor van dichtbij te bekijken en te fotograferen.
Geheel nieuw was de RS-GP25 niet, want de basis ervan werd al ingezet tijdens de collectieve MotoGP-testdag in Barcelona in november. Zowel regerend wereldkampioen Martín als drievoudig MotoGP-racewinnaar Bezzecchi kon voor het eerst kennismaken met de basis van de nieuwe motorfiets van Aprilia. Uit hun feedback bleek de motorfiets een stuk beter dan de RS-GP24, waar Aleix Espargaró en Maverick Viñales in 2024 mee raceten. Ook is Aprilia aan de slag gegaan met verbeteringen op basis van de commentaren van Bezzecchi en Martín, waardoor ze in Milaan een motorfiets onthulden die ten opzichte van de versie uit Barcelona alweer van enkele updates was voorzien.
Foto door: Aprilia Racing
Aan de voorkant is de nieuwe RS-GP voorzien van een vleugel met een nieuwe vorm, die het resultaat is van het door Aprilia verrichte werk in de windtunnel. Het doel: met minder luchtweerstand dezelfde downforce genereren. De vleugel bestaat nog altijd uit twee elementen, maar die zijn nu meer gebogen dan voorheen en heeft in het midden nu grotere sleuven tussen de elementen. Interessant is dat de bovenste bevestiging aan de kuip, die wel op het model van 2024 te zien was, nu geheel ontbreekt.


De nieuwe vleugel werkt samen met de vleugeltjes die voorheen aan de voorvork bevestigd waren, maar die daar nu van zijn losgekoppeld. Met het complete ontwerp worden wervelingen gecreëerd die richting het lichaam van de rijder worden gestuurd. Iets lager, onder de remklauw van Brembo, is een luchtgeleider bevestigd. Deze heeft een essentiële functie als de motorfiets onder een hellingshoek wordt geplaatst. De RS-GP25 heeft nog steeds een door de Formule 1-geïnspireerde S-duct. Waar de bovenste luchtopening altijd al zichtbaar was aan de zijkant van de fairing, geldt nu ook dat de luchtinlaat zichtbaar is.

Een ander interessant aspect is de ‘vlinder’ die in de V-vormige wieg van het chassis onder de olieradiator is geplaatst. Hierbij wordt de gekoelde lucht uit het bovenste deel van het voorwiel gezogen en vervolgens naar beneden gekanaliseerd. Het apparaat van koolstofvezel is een reservoir dat meestal gebruikt wordt om frisse lucht op te vangen, maar nu wordt het ook gebruikt voor aerodynamische doeleinden. Nog voordat de wintertests begin februari aanvangen, kan dit onderdeel echter alweer veranderen.

Met dank aan de uitgebreide ervaring van voormalig Ferrari-engineer Marco de Luca heeft Aprilia altijd al een innovatieve aanpak kunnen hanteren wat betreft de aerodynamica. Ditmaal volgt de fabrikant echter de aanpak van Ducati met betrekking tot diffusers aan de zijkant van de fairing. Er is echter een duidelijk verschil: op de Desmosedici is het onderdeel zichtbaar aan de buitenkant van de fairing, bij Aprilia zit het aan de binnenkant ervan.

Deze fairing bevat de inmiddels bekende getrapte lay-out die wordt begrensd door een verticaal profiel, dat naar de voorkant van de winglet draait. De vorm van het onderste gedeelte van de kuip is aangepast om voor maximale downforce te zorgen als de motorfiets in een hellingshoek staat. Hiermee probeert Aprilia een effectief Venturi-kanaal te ontwerpen.

De huidige MotoGP-motoren genereren heel veel warmte, waardoor de rijders tijdens de races worden blootgesteld aan forse hitte. De afgelopen jaren is dit een heikel punt geweest voor Aprilia, dat met de RS-GP25 aan de slag is gegaan om de rijders hiertegen te beschermen. Er zijn zodoende aanpassingen doorgevoerd aan de manier waarop de motorfiets de warmte afstoot.

Op de nieuwe RS-GP is een grille te zien van vijf elementen, waarmee de warme lucht naar beneden wordt gestuurd – zover mogelijk weg bij het lichaam van de rijder. Een ander detail dat niet aan de aandacht ontsnapt, is een klein koolstofvezel element dat eruitziet als een versteviging, maar in feite een kanaal is dat frisse lucht aantrekt en naar twee belangrijke punten leidt: de rechter koelt de uitlaat, terwijl de linker helpt om de brandstof in de tank, die veel verder naar achteren op de motor zit, koel te houden.

Aan de achterkant van de motorfiets is te zien welk werk is verricht om het lage uitlaatgedeelte en de achterbrug, die wordt ondersteund door een verticale koolstofvezel plaat, op te schonen. Vorig jaar was de plaat nog groter, maar voor de 2025-versie is dat geoptimaliseerd. Vanaf bovenaf gezien is een echt vleugelprofiel te herkennen aan de achterkant van de motorfiets. Dit kan nuttig zijn om de efficiëntie te verbeteren door de luchtweerstand te verminderen.

Aan de staart van de RS-GP zijn in 2025 twee verticale vinnen gemonteerd, die afhankelijk van de houding van de rijder op de motorfiets verschillende functies hebben. De verwachting is dat er op dit gebied ontwikkelingen gaan volgen, zoals bijvoorbeeld met de diffuser. Espargaró en Viñales zetten die ontwikkeling vorig seizoen bij het grof vuil. Zij waren echter van een oudere generatie, die mogelijk minder behoefte voelde om de verregaande aerodynamische vondsten van Aprilia te accepteren. Martín en Bezzecchi staan er waarschijnlijk meer voor open om extreme oplossingen te proberen, ook als ze hun rijstijl moeten aanpassen om daar het maximale uit te halen.
Over de gehele linie heeft Aprilia met de RS-GP25 echter geprobeerd om een rustigere motorfiets te produceren dan vorig jaar, toen de voorkant van de machine ijzersterk was, terwijl de rest van de motor voor een nerveus gevoel zorgde. Als de rijders met deze versie een goede balans kunnen vinden, dan ligt de weg naar gewaagdere ideeën en concepten weer open voor de Italiaanse fabrikant. Als men daar niet in slaagt, dan blijft Ducati voorlopig nog buiten bereik.

In dit artikel
Bjorn Smit
MotoGP
Aprilia Racing Team
Wees als eerste op de hoogte en schrijf je in voor e-mail updates met realtime nieuws over deze onderwerpen
Schrijf je in voor nieuwsupdates