Economisch gaat KTM door een moeilijke periode, maar de afdeling MotoGP van het bedrijf probeert ook filosofisch aan het begin van de nieuwe periode te komen. Met Aki Ajo als KTM Factory Racing’s frisse crew manager, hopen ze de Ducati voorsprong dit jaar te sluiten en vaker dan in de afgelopen jaren deel te nemen. Brad Binder en Pedro Acosta, beiden afkomstig van de fabrikant, mogen tijdens de testsessies in Thailand en Maleisië naar succes streven. De jonge Spanjaard eindigde de week van het testen op Buriram op de derde plaats, slechts twee tiende van een tweede vrij van de snelste persoon, Marc Marquez.
Bij schotelgroep , die dit jaar in dezelfde kleuren als de stockgroep, Maverick Viales en , twee voertuigen zonder voorkennis op de RC16. Ze richtten zich vooral op het aanpassen aan hun nieuwe spullen tijdens de check weken, die leek meer plooibaar bij Viales dan zijn teamgenoot. Tijdens de testbijeenkomsten hadden ze dezelfde inhoud als Acosta en Binder, wat impliceert dat ze ook konden deelnemen aan de RC16-ontwikkeling van KTM.

Delen van oude eerlijkheden gecombineerd
De RC16 is uitgerust met een frisse beplating, volgens een blik op de motorfietsen die KTM heeft getest. Hoewel, het is niet helemaal nieuw. Het Oostenrijkse bedrijf combineerde elementen van fairings die momenteel in het vorige seizoen werden gebruikt voor het 2025 model van de motor. In termen van setae, de straat die al was begonnen in begin 2024 is gelopen. Deze variant, die ook werd gebruikt door Binder in de Barcelona tijd episode, heeft een grotere opening boven het vliegtuig. De variant die Acosta en later in het seizoen gebruikten, werd echter weer in de wacht gezet. Aan de andere kant, het vliegtuig aan de voorkant van de top spatborden is nu opgenomen op de RC16.

De aardeffectverhouding waarin de downwash buis is opgenomen.
Foto van: Goud en gans / Motorsport Afbeeldingen
KTM maakte zelfs een keuze uit twee types die in 2024 werden gebruikt, met recht aan de zijkant van de machine. In deze situatie werd Binder’s oplossing buiten beschouwing gelaten, wat betekent dat er geen vrije  , downwash buis achter het voorwiel. De nieuwe RC16 heeft dit element volledig geïntegreerd in de vloerwerking, wat meer downforce kan toevoegen aan de curves. Miller reed echter met dit vloereffect in de laatste fase van het laatste MotoGP seizoen, dat niet geheel nieuw is.

het onderscheidende contrast van KTM met de zijkant van het achterwiel.
Foto van: Goud en gans / Motorsport Afbeeldingen
Meer up, het opvallende ontwerp van de RC16 suggereert dat KTM heeft getest met verschillende ruggen. Met het meer recente model volgt Mattighofen’s merk Ducati’s traditie door een ”  , saladedoosje onder de achtervleugel” toe te voegen. Een versie zonder dergelijke uitstulping werd getest, maar deze keer had het een aantal meer vinnen op de staart. De ramen aan beide kanten van het achterwiel zijn wat het onderscheidt van de rest. Deze opname, die onderaan een bendevorm heeft, is ook uitgerust met een kleinere vleugel om meer downforce te produceren. Dit idee is echter ook niet geheel nieuw, omdat deze component vaak werd gebruikt in de laatste fase van het afgelopen jaar na de beoordelingen in Misano.
In dit artikel
Bjorn Smit
MotoGP
Brad Binder
Pedro Acosta
KTM Fabrieksrace
Wees de eerste om e-mail updates over deze onderwerpen in real-time te ontvangen en meld je aan voor nieuwsbrieven.